Jag har för mig att jag läst gamla VLT som är microfilmade att det fanns bara en svensk reporter i Berlin under slutstriden och denne skulle vara var anställd av VLT. Vet inte om detta stämmer. Någon som vet om det fortfarande fanns journalister från neutrala stater i Berlin eller det som tyskarna ännu ej förlorat av sin mark april-maj 45.
Hade Sverige kvar sin ambassadpersonal i Berlin när slutstriden började?
Lite intressant är det att läsa gamla VLT från 2vk och ex se kartor 7 juni 44 över exakt var trupperna landsattes dagen innan
Svenska och neutrala reportrar i Berlin 45(och annat)
Då skulle de tyska befälen och försvararna i Frankrike haft en stor nytta av en nyinköpt Vlt på morgonen den 7 juni, så vi får vell tacka vår lyckliga stjärna att Rommel inte premenuerade på Vlt.

Skämt å sido så vet jag inte mycket om ämnet ifråga hur det fungerade med utländska korrespondenter under krigets slutskede, men jag vet att i alla fall aftonbladet hade minst en ganska protysk? korrespondent hos tyskarna under opertaion barbarossa.
Den svenska ambassadpersonalen fanns kvar under slutstriden om berlin och sökte skydd på ambassadområdet medans slaget pågick vad jag har förstått?
intressant fråga förövrigt!
Skämt å sido så vet jag inte mycket om ämnet ifråga hur det fungerade med utländska korrespondenter under krigets slutskede, men jag vet att i alla fall aftonbladet hade minst en ganska protysk? korrespondent hos tyskarna under opertaion barbarossa.
Den svenska ambassadpersonalen fanns kvar under slutstriden om berlin och sökte skydd på ambassadområdet medans slaget pågick vad jag har förstått?
intressant fråga förövrigt!
Re: Svenska och neutrala reportrar i Berlin 45(och annat)
Ja, den svenska personalen vid legationen (legationschefen Arvid Richert hade dock lämnat Berlin några veckor tidigare) upplevde ryssarnas erövring av Berlin från legationsbunkern, se http://www.tinyurl.se/f10 . En rätt spännande skildring.mattep74 skrev:Jag har för mig att jag läst gamla VLT som är microfilmade att det fanns bara en svensk reporter i Berlin under slutstriden och denne skulle vara var anställd av VLT. Vet inte om detta stämmer. Någon som vet om det fortfarande fanns journalister från neutrala stater i Berlin eller det som tyskarna ännu ej förlorat av sin mark april-maj 45.-----
Hade Sverige kvar sin ambassadpersonal i Berlin när slutstriden började?
Beträffande den svenske journalist som fanns kvar i Berlin vid slutstriden är det värre: Jag har för mig att det var Stockholmstidningens korrespondent Herje Granberg (gift med den av danska frihetskämpar avrättade Jane Horney!). Han skrev tydligen boken "Final i Berlin" om det. Han ansågs emellertid tyskvänlig och jag har svårt att koppla det med att han eventuellt även skulle ha rapporterat till den mot nazismen kritiskt inställda VLT. Så mer klarhet önskas!