Uniforms insignia?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jimbo
Medlem

Uniforms insignia?

Inlägg av Jimbo » 5 mars 2008, 14:04

Fick följande fråga av en vän:

"Hej.
Jag har läst boken SS Himmler's Black Order 1923-1945 av Robin Lumsden.

SS arbetsuppgifter var lite olika under dess existens. Mellan 33-39 kan SS nog mest betecknas som en herrklubb. Iaf för de medlemmar som hade låg rang. Det betydde att i händelse av krig så slogs de i vanliga förband, dvs de ingick inte i waffen-SS eller i någon annan SS-struktur. Men på deras uniformer hade de insignia som sa att de var medlemmar i SS. Det jag undrar är hur den insignian såg ut. Vet du? "

Är detta något som någon av skalmaniterna har en aning om?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Re: Uniforms insignia?

Inlägg av B Hellqvist » 5 mars 2008, 20:12

Det rör sig om märket som syns på uniformen i vänstra hörnet på sidan 10 i färgbilagan till Lumsdens bok. Ett broderat SS-märke som bars strax under vänster bröstficka.

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem

Re: Uniforms insignia?

Inlägg av panzerIV » 5 mars 2008, 23:55

Vad var kriterierna för att få bära runorna under vänster bröstficka? Så vitt jag har förstått det så bars det extensivt inom polisen, och av rikstyska officerare i icke-tyska SS-frivilligförband. Men blev lite fundersam när jag hittade denna bild på Harald Riipalu, en estnisk officer, han var ju inte rikstysk men kan han ha "förtjänat" runorna på något sätt?

Bild

(Jag skrev förtjänat inom citationstecken eftersom många av de estniska soldaterna i 20. SS bar runorna som vanligt på kragen även fast de i teorin inte var "tillåtna" enligt reglementet att göra det.)

Skriv svar