Motståndet var överlag betydligt hårdare än väntat i Normandie, tyskarna sprängde eller höll hamnarna och Mulberry levererade inte underhåll och förstärkningar i den takt man skulle vilja ha.
Sedan ska man inte glömma att i striderna kring Caen drog britterna till sig de bästa tyska styrkorna i området och malde ner dem - 272. Infanterie-division, 21. Panzer-division, Panzer-Lehr-division, 16. Luftwaffe Feld-division, 12. SS Panzer-division 'Hitlerjugend' o.s.v.
Operation Epsom, som skulle utflankera Caen drog ju till sig både I. och II. SS Panzerkorps och dränerade ju den amerikanska delen av fronten från mobila och pansrade reserver, vilket gjorde Pattons genombrott, om inte möjligt så i alla fall ordentligt mycket enklare.
Övergången av Rhen är också en affär som jag tycker Montgomery skötte rätt bra. Underhållssituationen för de västallierade hösten 1944 och vintern 1944-1945 var prekär - Antwerpen gick inte att använda och i så gott som alla hamnar bet sig tyska styrkor fast eller så hade de gjort dem obrukbara. De västallierade hade själva gjort det franska väg- och järnvägsnätet så gott som helt obrukbart under sina förberedelser för invasionen, vilket knappast hjälpte heller. Operation Market-Garden var ett tydligt bevis på att tyskarna fortfarande kunde hantera småskaliga anfall längs en smal front. Eisenhower krävde anfall på en bred front och Montgomery krävde sin tid och sina förberedelser för att genomföra detsamma med framgång och minimala försluter. Vad är det som säger att tyskarna inte skulle kunnat koncentrera trupper nog att stoppa en övergång vid Remagen den 7:e mars? Kanske skulle de inte kunna det, men bara sex månader tidigare hade de relativt enkelt besegrat ett sådant anfall vid Arnhem och bara två månader tidigare kom de stormande med stora pansarstyrkor genom Ardennerna - de västallierade hade inte våra kunskap om att tyskarna var på fallrepet i början av mars 1945.
Vad gäller brittiska befälhavare tror jag inte de var så usla som man gärna vill ha dem till. O'Connor, Alexander, Auchinleck, Montgomery, Wavell o.s.v. var inte nödvändigtvis dåliga, de slogs bara efter ett annat tänkande och en annan doktrin än ad-hoc mobil krigföring och djupa penetrationer, ett sätt att slåss som verkar tråkigt, stelt, färglöst och ineffektivt och inte alls fångar fantasin som flamojanta framryckningar och djupa penetrationer. Dock tycker jag att de relativt låga förlusterna britterna hade efter sex års krigföring är ett ganska gott bevis på att deras befälhavare inte var så värdelösa som vissa vill ha det till.
Britterna excellerade i patrullering, intelligence gathering (tror knappast att britterna skulle tvärlurats av Maskirovka gång på gång på samma vis som tyskarna), set piece battles, logistik, battle of attrition och ren och skär uthållighet och envishet. De excellerade inte i (möjligtvis med undantag av O'Connor) i mobil krigföring och ad-hoc-strider. Tyvärr ser många just de mobila striderna som den avgörande kvalitén hos befälhavare under ww2.
För övrigt,
Fanken också, jag ångrar att jag startade den här tråden...precis när jag trodde att jag hade sorterat in Montgomery på sin rätta plats i min världshistoria så kommer Von Adler och torpederar min uppfattning
Remiss: Biblioteket...det var den sommaren det *suck*
är nog den bästa komplimangen den här månaden.