Min svärfar hade en bekant vid namn Don Halferty.
Don gick bort för några år sedan och han var något så ovanligt som en äkta (finns tydligen massor av falska som Don skämtade om) Pearl Harbor veteran.
Don var flygmekaniker och var med om hela kriget och fick hedervärt avsked som Sergeant.
Don beskrev överfallet som oerhört kaotiskt och att det saknades klar ledning från befäl då många officerare på flygbasen blev utslagna dirtekt eller inte ens var på basen, som Don såg det så såg han inte nåt organiserat försvar förutom några modiga satar som bemannade Luftvärnet. Efter anfallet så ledde underbefälen räddningsarbetet och de fick tom order att ställa i ordning eldställningar då Japansk invasion väntades.
Don beskrev att sent på kvällen den första dan så gick han och en kompis upp på ett berg och tittade ner på förödelsen, de var väldigt medvetna om att de hade varit med om världshistoria. Enligt Don så dröjde det dagar innan högre befäl hade anlänt och basen var nåt så när operativ (förutom flygplan då).
Jag hade inte så mycket kontakt med Don men jag är glad för den lilla kontakt jag hade.
Pearl Harbor Veteran
Pearl Harbor Veteran
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.
(Den som kan beskriva lågan brinner inte).
Petrarca.
Petrarca.
Re: Pearl Harbor Veteran
Välkommen Olays,
Två trevliga och läsvärda inlägg är inte en dålig start - uppskattas av i alla fall av mig.
Har du mer detaljer om vad han upplevde från PH men även senare?
MVH
Hans
Två trevliga och läsvärda inlägg är inte en dålig start - uppskattas av i alla fall av mig.
Har du mer detaljer om vad han upplevde från PH men även senare?
MVH
Hans
Nej jag har svårt att få nåt ur krigsveteraner, svärfar var med i första anfallvågen på Okinawa (fast mer om det nån annan gång), de jag träffat pratar gärna om kriget FÖRUTOM kriget (mer om det nån annan gång med). Don beskrev väldigt svåra förluster uppemot 20 %, alla i flygledningen och radioenheterna utslagna direkt, nästan alla hus på flygbasen "strafade" (jag fick aldrig ordentligt reda på exakt vilken bas han var på det lät som en av de mindre). Alla flygplan utslagna på marken. Många sårade hade väldigt svåra brännskador pga flygbränsle och liknande, en väldig ilska efteåt att alla hjälpinsatser gavs till flottan.
Som Don sade om resten av kriget "en fördel med att vara flygmekaniker är ju att ingen skjuter på dig dagligdags", och det gick väl en väldig rutin i att reparera flygplan med.
Som Don sade om resten av kriget "en fördel med att vara flygmekaniker är ju att ingen skjuter på dig dagligdags", och det gick väl en väldig rutin i att reparera flygplan med.
Petrarca.
Petrarca.
Jag har under senaste tiden haft möjlighet att prata med andra i släkten om vad Don sade och inte sade.
På hans flygbas så sprang alla och gömde sig i skogen när de hade fått råpisk i första anfallet, inga självmords hjältedåd för att bemanna luftvärnspjäser som på film. I hamnarna var det mycket värre, då folk inte hade nånstans att ta vägen förutom att simma och i de omständigheterna blir ju att bemanna en kanon logiskt.
På hans flygbas så sprang alla och gömde sig i skogen när de hade fått råpisk i första anfallet, inga självmords hjältedåd för att bemanna luftvärnspjäser som på film. I hamnarna var det mycket värre, då folk inte hade nånstans att ta vägen förutom att simma och i de omständigheterna blir ju att bemanna en kanon logiskt.
Petrarca.
Petrarca.