Krigsfotografer som var med på D-dagen
Krigsfotografer som var med på D-dagen
I senaste numret av Fokus kan man läsa det smått sensationella påståendet att Robert Capa var den ende fotografen på plats vid de allierades landstigning under Dagen D 1944. Ett i sig orimligt påstående, om inte annat därför att antalet bilder tagna under detta dygnet, på varierande tider och platser omöjligt kan ha tagits av en enda person - men hur många krigsfotografer kan ha varit med under invasionen?
Redan på den tiden hade ju de västallierade vad som idag kallas inbäddade journalister men många enheter hade egna fotografer som förevigade enhetens bedrifter. Skulle tippa att antalet åtminstone är tresiffrigt - men var kan man hitta en hygglig uppskattning?
(dessutom hade ju en förmodligen ganska stor andel av soldaterna med sig egna kameror - men dessa går ju knappast att räkna ihop i efterhand).
Vilka andra "stjärnfotografer" förutom Capa var med?
Redan på den tiden hade ju de västallierade vad som idag kallas inbäddade journalister men många enheter hade egna fotografer som förevigade enhetens bedrifter. Skulle tippa att antalet åtminstone är tresiffrigt - men var kan man hitta en hygglig uppskattning?
(dessutom hade ju en förmodligen ganska stor andel av soldaterna med sig egna kameror - men dessa går ju knappast att räkna ihop i efterhand).
Vilka andra "stjärnfotografer" förutom Capa var med?
Re: Krigsfotograder som var med på D-dagen
Jag har ingen aning alls men spånar friskt för det... 
Kan det vara så att han var ensam som fotograf direkt knuten till en tidning/nyhetsbyrå under de initiala landstigningarna och att resten av fotograferna var militärens egna?
Kan det vara så att han var ensam som fotograf direkt knuten till en tidning/nyhetsbyrå under de initiala landstigningarna och att resten av fotograferna var militärens egna?
Re: Krigsfotograder som var med på D-dagen
Robert F Sargent ska väl ha tagit den rätt ofta visade bilden från en landstigningsbåt vid Omaha beach.
http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_F._Sargent
http://en.wikipedia.org/wiki/File:1944_NormandyLST.jpg
Men som Terje redan varit inne på så var kanske Capa den ende fotografen knuten till en nyhetsbyrå närvarande? Militära fotografer fanns det väl gott om i övrigt, bl a så hade väl USA flera team med filmare o fotografer knutna till militären närvarande.
http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_F._Sargent
http://en.wikipedia.org/wiki/File:1944_NormandyLST.jpg
Men som Terje redan varit inne på så var kanske Capa den ende fotografen knuten till en nyhetsbyrå närvarande? Militära fotografer fanns det väl gott om i övrigt, bl a så hade väl USA flera team med filmare o fotografer knutna till militären närvarande.
Re: Krigsfotograder som var med på D-dagen
Snabba kollar ger inte så få officiella militär-foton, ja. Ett namn "Taylor" dyker upp lite varstans.
http://www.6juin1944.com/album/omaha/index.php?id=15
http://www.6juin1944.com/album/omaha/index.php?id=15
Re: Krigsfotograder som var med på D-dagen
Hm, vilken fin sida det var då. Här är insidan av en LCVP med Omaha beach i bakgrunden. Foto: Herman Wall.
http://www.6juin1944.com/album/omaha/index.php?id=7
Capa var kanske den ende som var "dum" nog att fotografera under eld? Andra bilder jag ser verkar vara tagna före eller efter, eller på betryggande avstånd.
http://www.6juin1944.com/album/omaha/index.php?id=7
Capa var kanske den ende som var "dum" nog att fotografera under eld? Andra bilder jag ser verkar vara tagna före eller efter, eller på betryggande avstånd.
Re: Krigsfotograder som var med på D-dagen
Jag fick för mig att Capa var det ende krigsfotografen som deltog i den första vågen. Sen kom andra efter i andra vågor.
Re: Krigsfotograder som var med på D-dagen
Nej,Hexmaster skrev:Capa var kanske den ende som var "dum" nog att fotografera under eld? Andra bilder jag ser verkar vara tagna före eller efter, eller på betryggande avstånd.
nog tusan fanns det på fem landstigningstränder andra som tog kort, även under strid.
Capas bilder blev väl halvt förstörda och därför mer dramaturgiska - kanske därav berömmelsen?
Just tillbaka efter semester så jag orkar inte söka.
MVH
Hans
Re: Krigsfotografer som var med på D-dagen
På andra sidan, fanns det några "Kriegsberichter" i Normandie ?
PS: Är inte rubriken lite konstigt stavad ? [ Fiksad. /Hex ]
PS: Är inte rubriken lite konstigt stavad ? [ Fiksad. /Hex ]
__________________________________
MVH
MVH
Re: Krigsfotografer som var med på D-dagen
Robert Capa var troligen den ända fotografen som var med i den första vågen som steg i land i Omaha Beach. Han tog många foton under eld och lämnade Omaha efter några timmar i en landstigningsbåt a) för att lämna sina filmer och b) för att han var i praktiken i shocktillstånd. Hans bilder var så "heta" att dom förstördes av militären som inte vill att den bilden som Capas bilder gav skulle vara den bilden som publiken skulle ha av landstigningen. Inga bilder als var bättre än Capas som visade hur amerikanska soldater sökte skydd bland tyska landstigningshinder och sina döda och sårade kamrater. Bara ett par av Capas foton som var tillräckligt suddiga kunde publiceras. Att foton förstördes med flit tycks idag vara mer eller mindre hur historikerna ser saken. Tidigare skulden sattes på en grön laboratorie assistent som skulle ha gjort ett mistag eller i vissa beskrivningar till havsvatten som skulle ha förstört filmerna redan i Omaha.
Apropå, Rober Capas memoarer är värt att läsa även om boken här och där är mera fiktion än verklighet.
Mvh,
Jari
Apropå, Rober Capas memoarer är värt att läsa även om boken här och där är mera fiktion än verklighet.
Mvh,
Jari
Re: Krigsfotografer som var med på D-dagen
Intressant.JariL skrev:Hans bilder var så "heta" att dom förstördes av militären [...] Att foton förstördes med flit tycks idag vara mer eller mindre hur historikerna ser saken.
Jag har visst inte bättre koll på läget än att jag inte hört talas om denna tydligen vedertagna version av historien (snarare än att en orutinerad och/eller nervös mörkrumsassistent gjorde en enkel men ödesdiger tabbe). Har du någon källa?
Re: Krigsfotografer som var med på D-dagen
Capa's äventyr i Omaha samt bildernas öde diskuteras t.ex. i boken nedan:
Robert Capa: The Definitive Collection by Richard Whelan (Paperback - Nov 1, 2004)
Ingen vet dock med absolut säkerhet vad sanningen är.
Mvh,
Jari
Robert Capa: The Definitive Collection by Richard Whelan (Paperback - Nov 1, 2004)
Ingen vet dock med absolut säkerhet vad sanningen är.
Mvh,
Jari
Re: Krigsfotografer som var med på D-dagen
Det gjorde det, vet inte om det fanns aktiva kring själva landstigningsområdet men värt att nämna ändå är att två svenska SS-Kriegsberichter arbetade i Normandie i juni 1944, varav den ena: Torkel Tillmann stupade under striderna vid Cheux den 26 juni.Battler skrev:På andra sidan, fanns det några "Kriegsberichter" i Normandie ?
PS: Är inte rubriken lite konstigt stavad ? [ Fiksad. /Hex ]
Re: Krigsfotografer som var med på D-dagen
Lustigt nog svarade Robert Capa själv på min fråga, i hans bok "Krigsfotografen" kan man i slutet av kapitel åtta läsa:
Samt i slutet av efterföljande kapitel:"Av hundratalas krigskorrespondenter valdes bara några tiotal ut att följa med de första invasionstrupperna. Bland dem fanns fyra fotografer och jag var en av dem."
Detta gällde dock bara första anfallsvågen, och om Capa med "invasionstrupperna" menar att det bara var fyra fotografer med i alla nationers styrkor, eller bara de amerikanska, framgår inte riktigt heller."Jag fick veta att den ende fotografen utom jag själv som hade följt med till Omaha Beach hade återvänt två timmar tidigare och aldrig lämnat sin båt, aldrig satt sin fot på stranden. Nu var han på väg till London med sitt fantastiska scoop."