Slaget vid Midway
-
Admiral Apraskin
- Ny medlem
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 24 augusti 2006, 10:19
- Ort: Norrköping
Slaget vid Midway
Vad hade hänt om Japanerna vunnit slaget vid Midway. Om de bara förlorade ett hangarfartyg och USA alla tre de hade?
Spekulera fritt
Spekulera fritt
Re: Slaget vid Midway
Slutet hade blivit detsamma (Kapitulation), kanske efter några fler atombomber.
__________________________________
MVH
MVH
Re: Slaget vid Midway
Vad tror du själv?
MVH
Hans
Äsch, Battler hann före.
MVH
Hans
Äsch, Battler hann före.
Re: Slaget vid Midway
4 hangarfartyg mer eller mindre när alla erfarna piloter är borta hade nog inte gjort någon skillnad i det stora hela.
- von Adler
- Medlem
- Inlägg: 4204
- Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
- Ort: Lilejholmskajen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Slaget vid Midway
Om vi antar att Japanerna inte bara vinner stort utan även lyckas ta Midway så ger det vissa förändringar.
1. Den japanska kadern av erfarna piloter finns kvar att slåss i nästa slag.
2. Japanerna har fyra stora hangarfartyg fler.
3. Amerikanerna kan inte basera ubåtar på Midway - detta är vktigt, eftersom det ökar avståndet som amerikanska ubåtar måste gå innan de kan komma till kinesiska sjön och sänka den japanska handelsflottan som fraktar olja och andra viktiga varor från Nederländska Ostindien till de japanska industrierna.
4. Kankse kan japanerna när amerikanerna inte kan operera fritt alls på samma vis med en stor underlägsenhet i hangarfartyg till sommaren 1943 när en hel del nya blir klara, vinna striderna kring Salomonöarna.
5. Det är inte omöjligt att den japanska handelsflottan när den är i bättre skick bättre kan underhålla styrkorna i Burma bättre och att man där går till anfall 1943 istället för 1944 (man väntade på att bygga upp underhållsvägar och lager).
Jag misstänker att öhopparkampanjen börjar med att amerikanerna tar tillbaka Midway hösten 1943. Senhösten vinner man ett avgörande slag á la Midway. Kido Butai blöder iväg sin kader av erfarna flygare över Port Moresby eller Salomonöarna innan och förlorar resten i det stora slaget. Sedan går det som historiskt, dock förmodligen med aningen större amerikanska förluster och kriget tar slut med fyra atombombningar i februari 1946 eller så.
1. Den japanska kadern av erfarna piloter finns kvar att slåss i nästa slag.
2. Japanerna har fyra stora hangarfartyg fler.
3. Amerikanerna kan inte basera ubåtar på Midway - detta är vktigt, eftersom det ökar avståndet som amerikanska ubåtar måste gå innan de kan komma till kinesiska sjön och sänka den japanska handelsflottan som fraktar olja och andra viktiga varor från Nederländska Ostindien till de japanska industrierna.
4. Kankse kan japanerna när amerikanerna inte kan operera fritt alls på samma vis med en stor underlägsenhet i hangarfartyg till sommaren 1943 när en hel del nya blir klara, vinna striderna kring Salomonöarna.
5. Det är inte omöjligt att den japanska handelsflottan när den är i bättre skick bättre kan underhålla styrkorna i Burma bättre och att man där går till anfall 1943 istället för 1944 (man väntade på att bygga upp underhållsvägar och lager).
Jag misstänker att öhopparkampanjen börjar med att amerikanerna tar tillbaka Midway hösten 1943. Senhösten vinner man ett avgörande slag á la Midway. Kido Butai blöder iväg sin kader av erfarna flygare över Port Moresby eller Salomonöarna innan och förlorar resten i det stora slaget. Sedan går det som historiskt, dock förmodligen med aningen större amerikanska förluster och kriget tar slut med fyra atombombningar i februari 1946 eller så.
Re: Slaget vid Midway
Jag köper ditt grundscenario, von Adler.
Däremot avslutningen kan ske annorlunda. Amerikanerna i vetskap om en kommande atombomb håller defensiva ställningar.
Och sedan istället för att hoppa ö för ö under ömsesidigt blodiga strider - atombombar helt enkelt de starkast befästa öarna...
Det förutsätter förstås att de har tillräckligt många atombomber. De hade ju bara några få i verkligheten. Men iaf.
Däremot avslutningen kan ske annorlunda. Amerikanerna i vetskap om en kommande atombomb håller defensiva ställningar.
Och sedan istället för att hoppa ö för ö under ömsesidigt blodiga strider - atombombar helt enkelt de starkast befästa öarna...
Det förutsätter förstås att de har tillräckligt många atombomber. De hade ju bara några få i verkligheten. Men iaf.
- von Adler
- Medlem
- Inlägg: 4204
- Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
- Ort: Lilejholmskajen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Slaget vid Midway
En atombomb gör ju en liten atoll tämligen oanvändbar som flygbas, vilket amerikanerna behöver. Dessutom behövs det stora plan för att bära atombomber, de kan man inte släppa från plan från hangarfartyg - med avstånden behöver man öar att bygga flygbaser på.
Re: Slaget vid Midway
Till slut hade USA's industriella övertag gjort sig påmint.
Amerikanarna byggde under kriget 24 st tunga hangarfartyg av Essex - klassen, varav 7 st togs i tjänst först efter kriget ( inget Essex - klassfartyg sänktes). 3 st tunga av Midway - klassen togs i tjänst mellan sept 45 - okt 47. Lätta hangarfartyg byggdes 9 st av Independence - klass (1 fartyg sänkt) samt 2 st av Saipan - klass.
Eskorthangarfartyg byggdes i stora mängder, 50 st av Casablanca - klass (5 fartyg sänkta), 19 st av Commencement Bay - klass ( 0 sänkt), 7 st färdiga först efter kriget samt 2 st som aldrig togs i tjänst. 11 st Bogue - klass (1 fartyg sänkt)samt 4 st av Sangamon - klass, totalt 84 st eskorthangarfartyg.
Japanerna konverterade andra fartyg till hangarfartyg under kriget t.ex passagerarfartyg, tankers, ubåtsdepåfartyg, kryssare och slagskepp men undantag finns t.ex. tunga hangarfartyget Taiho, 29.769 ton, 33 knop, 60 flp (sänkt av ubåt) samt ett försök till en enhetlig klass, Unryu - klassen 17 st beställda 6 st sjösatta 2 st tagna i tjänst Unryu och Amagi, 17.424 ton, 34 knop, 65 flp (Unryu sänkt av ubåt, Amagi av flyg)
Japan forcerade framtagandet av hangarfartyg efter Midway, så hade de vunnit vete sjutton om Shinano konverterats till hangarfartyg.
Aircraft carriers, Roger Chesneau
Allmän sjökrigshistoria 1930 - 1945, Magnus Starck
Amerikanarna byggde under kriget 24 st tunga hangarfartyg av Essex - klassen, varav 7 st togs i tjänst först efter kriget ( inget Essex - klassfartyg sänktes). 3 st tunga av Midway - klassen togs i tjänst mellan sept 45 - okt 47. Lätta hangarfartyg byggdes 9 st av Independence - klass (1 fartyg sänkt) samt 2 st av Saipan - klass.
Eskorthangarfartyg byggdes i stora mängder, 50 st av Casablanca - klass (5 fartyg sänkta), 19 st av Commencement Bay - klass ( 0 sänkt), 7 st färdiga först efter kriget samt 2 st som aldrig togs i tjänst. 11 st Bogue - klass (1 fartyg sänkt)samt 4 st av Sangamon - klass, totalt 84 st eskorthangarfartyg.
Japanerna konverterade andra fartyg till hangarfartyg under kriget t.ex passagerarfartyg, tankers, ubåtsdepåfartyg, kryssare och slagskepp men undantag finns t.ex. tunga hangarfartyget Taiho, 29.769 ton, 33 knop, 60 flp (sänkt av ubåt) samt ett försök till en enhetlig klass, Unryu - klassen 17 st beställda 6 st sjösatta 2 st tagna i tjänst Unryu och Amagi, 17.424 ton, 34 knop, 65 flp (Unryu sänkt av ubåt, Amagi av flyg)
Japan forcerade framtagandet av hangarfartyg efter Midway, så hade de vunnit vete sjutton om Shinano konverterats till hangarfartyg.
Aircraft carriers, Roger Chesneau
Allmän sjökrigshistoria 1930 - 1945, Magnus Starck
__________________________________
MVH
MVH
- von Adler
- Medlem
- Inlägg: 4204
- Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
- Ort: Lilejholmskajen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Slaget vid Midway
Ja, amerikanerna hade absolut vunnit, särskilt efter maj 1945 när britterna kan dedikera alla sina resurser till Stilla Havet och Sovjet börjar fundera på Manchuriet.
Men det blir en viktig period under halva 1942 och halva 1943 då USA är nästan utan flotta och deras ubåtar måste segla LÅNGT för att kunna torpedera japanska handelsfartyg. Detta ger japanerna en oerhörd fördel jämfört med historiskt.
Men det blir en viktig period under halva 1942 och halva 1943 då USA är nästan utan flotta och deras ubåtar måste segla LÅNGT för att kunna torpedera japanska handelsfartyg. Detta ger japanerna en oerhörd fördel jämfört med historiskt.
Re: Slaget vid Midway
Eller också hade de allierade byggt sin egen mobila ö och flyttat fram den för att kunna bomba det japanska moderlandet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Project_Habakkuk
http://en.wikipedia.org/wiki/Project_Habakkuk
Re: Slaget vid Midway
..men hva om alle på øya går til den ene siden og den tipper over?Blixten skrev:Eller också hade de allierade byggt sin egen mobila ö och flyttat fram den för att kunna bomba det japanska moderlandet.
Re: Slaget vid Midway
Japanerna sänker de amerikanska hangarfartygen men inser snabbt att de inte kan erövra ön Midway. Ingen "amphibious assault"-kapacitet. De kan försöka att köra upp transportfartygen på stranden och storma, men de har inte taktik eller vapen för att göra ett framgångsrikt anfall, inte heller underhållskapacitet (Midway låg längre bort från japanska baser än från amerikanska). I värsta fall förlorar de en brigad soldater - inte mycket totalt sett, men mycket utifrån vad som finns tillgängligt i Oceanien. Japanska armén hade ju grottat ner sig i Kina och var ytterst motvilligt att avdela soldater för att invadera Malaysia, Wake, Nya Guinea mm.
Det amerikanska luftvärnet har dock dödat massor av japanska piloter, vilket sänker hangarfartygens stridsvärde.
Japanerna drar sig tillbaka och sätter in överlevande hangarfartyg i striderna om Salomonöarna, vilket leder till amerikansk anpassning efter förändrade styrkelägen. Samtidigt förstärker amerikanerna Midway med nya flygplan och reparerar ubåtabaser.
Japanerna, som inte drabbats av någon motgång, är fortsatt på offensiven och fortsätter med sina orimligt detaljerade och inflexibla stridsplaner. Förr eller senare kommer bakslaget.
USA bygger upp flottan enligt kongressbesluten 1940. Ubåtskriget fortsätter, med viss fördröjning när ubåtsbaserna på Midway inte kan användas. Möjligen spolar man MacArthurs "I will return" och hela offensiven Nya Guinea -> Fillippinerna för att istället börja öhoppa mot Japan direkt, vilket vore enormt mycket smartare och skulle hjälpa USA och de allierade.
Sammanfattningsvis: Kriget Japan-resten av världen var förlorat den 8 december 1941. Industriell kapacitet, befolkning, transportkapacitet och taktisk-strategisk doktrin gjorde det förutbestämt. Seger vid Midway kunde i bästa fall försena Japansk kapitulation med ett halvår.
Det amerikanska luftvärnet har dock dödat massor av japanska piloter, vilket sänker hangarfartygens stridsvärde.
Japanerna drar sig tillbaka och sätter in överlevande hangarfartyg i striderna om Salomonöarna, vilket leder till amerikansk anpassning efter förändrade styrkelägen. Samtidigt förstärker amerikanerna Midway med nya flygplan och reparerar ubåtabaser.
Japanerna, som inte drabbats av någon motgång, är fortsatt på offensiven och fortsätter med sina orimligt detaljerade och inflexibla stridsplaner. Förr eller senare kommer bakslaget.
USA bygger upp flottan enligt kongressbesluten 1940. Ubåtskriget fortsätter, med viss fördröjning när ubåtsbaserna på Midway inte kan användas. Möjligen spolar man MacArthurs "I will return" och hela offensiven Nya Guinea -> Fillippinerna för att istället börja öhoppa mot Japan direkt, vilket vore enormt mycket smartare och skulle hjälpa USA och de allierade.
Sammanfattningsvis: Kriget Japan-resten av världen var förlorat den 8 december 1941. Industriell kapacitet, befolkning, transportkapacitet och taktisk-strategisk doktrin gjorde det förutbestämt. Seger vid Midway kunde i bästa fall försena Japansk kapitulation med ett halvår.