Stig Cederholm (Åsa-Nisses skapare) och Waffen-SS
Stig Cederholm (Åsa-Nisses skapare) och Waffen-SS
På anledning av bla annat den här artikeln:
http://www.fokus.se/2011/02/asa-nisses-morka-arv/
undrar jag, vad vet man om SC förehavande i SS?
Är det som resigören Roy Andersson säger att han med största sannolikhet deltog i förintelsen och avrättade judar i Ukraina?
Jag känner att jag vet själv för lite för att kunna ta ställning.
http://www.fokus.se/2011/02/asa-nisses-morka-arv/
undrar jag, vad vet man om SC förehavande i SS?
Är det som resigören Roy Andersson säger att han med största sannolikhet deltog i förintelsen och avrättade judar i Ukraina?
Jag känner att jag vet själv för lite för att kunna ta ställning.
Re: Stig Cederholm (Åsa-Nisses skapare) och Waffen-SS
Stig Cederholm var född 1905, följaktligen var han i relativt mogen ålder när det begav sig...detta talar för att han inte var i en befattning som hade strid som huvuduppgift.
Måhända var han i någotslags informationstjänst.
Måhända var han i någotslags informationstjänst.
Äh, det löser sig.
Det verkar vara lite förvirring om vad Cederholm hade för sig på 40-talet. I dagens DN står:
"Han föddes 1905 i en välbärgad familj i Jönköping och var skolkamrat med Dag Hammarskjöld. Vid 19 års ålder hamnade han på sinnessjukhus. Efter fem år – år 1928 – skrivs han ut och blir journalist. När andra världskriget bryter ut går han ut som frivillig i finska vinterkriget.
Väl hemkommen till Sverige hotas han dock av en ny tvångsintagning och flyr till det av tyskarna ockuperade Norge där han anmäler sig som frivillig i Waffen-SS. Men tyskarna tror att han är spion och internerar honom i koncentrationslägret Grini. Återförd till Sverige gör han en ny sväng på mentalsjukhus, där han också börjar skriva historierna om Åsa-Nisses jaktbravader i de småländska skogarna."
Vad är sant om den "SS-frivillige" Cederholm?
"Han föddes 1905 i en välbärgad familj i Jönköping och var skolkamrat med Dag Hammarskjöld. Vid 19 års ålder hamnade han på sinnessjukhus. Efter fem år – år 1928 – skrivs han ut och blir journalist. När andra världskriget bryter ut går han ut som frivillig i finska vinterkriget.
Väl hemkommen till Sverige hotas han dock av en ny tvångsintagning och flyr till det av tyskarna ockuperade Norge där han anmäler sig som frivillig i Waffen-SS. Men tyskarna tror att han är spion och internerar honom i koncentrationslägret Grini. Återförd till Sverige gör han en ny sväng på mentalsjukhus, där han också börjar skriva historierna om Åsa-Nisses jaktbravader i de småländska skogarna."
Vad är sant om den "SS-frivillige" Cederholm?
Är det inte i någon av Bosse Schöns böcker man kan se Cederholm i SS uniform?
Sedan verkar det ju märkligt, tycker jag, att vissa av de svenska frivilliga "avslöjas" som mytoman eller har varit på sinnessjukhus. Det verkar nästan som man försöker dölja något?
Sedan verkar det ju märkligt, tycker jag, att vissa av de svenska frivilliga "avslöjas" som mytoman eller har varit på sinnessjukhus. Det verkar nästan som man försöker dölja något?

Bild från Fokus.
Visar detta att han var soldat i Waffen-SS?
I sht Martin Månsson har kritiserat Bosse Schön rätt hårt, på denna punkt och liknande. Det vore intressant att se en närmare granskning av en fråga som huruvida Cederholm stred i Ukraina.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Jag tror inte på Cederholm som soldat i Waffen-SS. Beakta att han 1941 redan var 36 år och i landstormsåldern. Möjligen krigsreporter (han var ju journalist) i propagandaenheten "Kurt Eggers".
Schön uttrycker ju f.ö. betydande tvivel på sanningshalten i Cederholms berättelse, se Svenskarna som stred för Hitler, s. 167. (nederst).
Enligt bildtexten i Där järnkorsen växer skulle fotot på Cederholm i uniform ha publicerats i Aftonbladet 26/11 1943. Där har jag dock inte lyckats hitta det.
I samma tidning fanns 31/10 1971 en kort intervju med Stig Cederholm. I den beskriver han sitt förflutna något annorlunda:
I samma tidning fanns 31/10 1971 en kort intervju med Stig Cederholm. I den beskriver han sitt förflutna något annorlunda:
Jag vill minnas att hans tjänstgöring var begränsad till en lugn period i Norge ungefär. Att han de facto var i SS råder ingen tvekan om, men med all sannolikhet var han aldrig insatt vid fronten, även om han själv vid något tillfälle ville göra det gällande att han varit i Ukraina med Div. "Wiking". I övrigt vill jag minnas att den svenske förbindelseofficeren i Berlin, SS-Ustuf. Gunnar Eklöf uttalade sig om hans mentala hälsa på ett ganska nedsättande vis, men har tyvärr inte dokumenten här så jag kan citera exakt.
Just den höga åldern gör dock inte att det vore omöjligt för honom att ha varit insatt med ett stridande förband, en svensk SS-frw som föddes 1900 och redan deltagit i ett antal krig tjänstgjorde inom div. Wiking från 1941 och framåt.
Just den höga åldern gör dock inte att det vore omöjligt för honom att ha varit insatt med ett stridande förband, en svensk SS-frw som föddes 1900 och redan deltagit i ett antal krig tjänstgjorde inom div. Wiking från 1941 och framåt.
Det måste ju ha funnits massor av soldater (inte bara hemvärn och liknande) som var i hans ålder under andra världskriget. En person som var född 1905 var faktiskt inte äldre då än en person född 1975 i dag. Det fanns ju personer som deltog i både första och andra världskriget, de måste ha varit betydligt äldre än Stig Cederholm.Lasse skrev:Just den höga åldern gör dock inte att det vore omöjligt för honom att ha varit insatt med ett stridande förband, en svensk SS-frw som föddes 1900 och redan deltagit i ett antal krig tjänstgjorde inom div. Wiking från 1941 och framåt.
Stämmer. Just så tidigt som 1941 kan man dock tro att merparten av de äldre ska ha varit insatta vid bakre förband, men likväl vid fronten. Vet att en annan svensk frw. sattes in med Rgt. "Westland" bakom huvudstridslinjen som chafför inledningsvis (1942) men kring årsskiftet 1942/43 istället förflyttades till ett annat skytteregemente för att strida i främje linjen pga svåra förluster.
I krigets senare skede sattes äldre personal in direkt i huvudstridlinjen som du nämner.
I krigets senare skede sattes äldre personal in direkt i huvudstridlinjen som du nämner.