Efterlysning foto (barnet i skokartongen) 1945

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Magnus L.
Provmedlem

Efterlysning foto (barnet i skokartongen) 1945

Inlägg av Magnus L. » 26 maj 2011, 15:45

Jag söker en mycket stark och gripande bild jag fann här i forumet för några år sedan. Bilden visar en pojke, 3-4 år gammal, som sitter vid typ en skokartong med ett mindre barn i. Skulle kunna vara två syskon på en tågstation taget under 1945 i någon större tysk stad efter bombningarna eller efter krigsslutet. Vänligen lämna information om var jag kan hitta denna bild igen. Tack på förhand. /Magnus L.

Roback
Medlem

Re: Efterlysning foto (barnet i skokartongen) 1945

Inlägg av Roback » 29 maj 2011, 20:35

Magnus L. skrev:Jag söker en mycket stark och gripande bild jag fann här i forumet för några år sedan. Bilden visar en pojke, 3-4 år gammal, som sitter vid typ en skokartong med ett mindre barn i. Skulle kunna vara två syskon på en tågstation taget under 1945 i någon större tysk stad efter bombningarna eller efter krigsslutet. Vänligen lämna information om var jag kan hitta denna bild igen. Tack på förhand. /Magnus L.
Jag skulle börja med att kolla upp fotograferna Henri Cartier Bresson och Robert Capa. Båda två följde de allierade in i Tyskland från Frankrike. Den senare faktiskt från och med första anfallsvågen på Omaha beach (klassiska bilder). Men det kan ju iofs. vara vem som helst som tagit just den bilden du letar efter. Har du tex. kollat LIFE:s hemsida? (http://www.life.com/)

Skriv svar