Behandlingen av irländska soldater

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Behandlingen av irländska soldater

Inlägg av Marcus » 28 december 2011, 14:40

Intressant om hur de irländska soldaterna som stred mot Hitler behandlades efter hemkomsten till Irland.
Five thousand Irish soldiers who swapped uniforms to fight for the British against Hitler went on to suffer years of persecution.
One of them, 92-year-old Phil Farrington, took part in the D-Day landings and helped liberate the German death camp at Bergen-Belsen - but he wears his medals in secret.
Even to this day, he has nightmares that he will be arrested by the authorities and imprisoned for his wartime service.
[...]
He was one of about 5,000 Irish soldiers who deserted their own neutral army to join the war against fascism and who were brutally punished on their return home as a result.
They were formally dismissed from the Irish army, stripped of all pay and pension rights, and prevented from finding work by being banned for seven years from any employment paid for by state or government funds.
A special "list" was drawn up containing their names and addresses, and circulated to every government department, town hall and railway station - anywhere the men might look for a job.
It was referred to in the Irish parliament - the Dail - at the time as a "starvation order", and for many of their families the phrase became painfully close to the truth.
[...]
It was only 20 years since Ireland had won its independence after many centuries of rule from London, and the Irish list of grievances against Britain was long - as Gerald Morgan, long-time professor of history at Trinity College, Dublin, explains.
"The uprisings, the civil war, all sorts of reneged promises - I'd estimate that 60% of the population expected or indeed hoped the Germans would win.
"To prevent civil unrest, Eamon de Valera had to do something. Hence the starvation order and the list."
Ireland adopted a policy of strict neutrality which may have been necessary politically or even popular, but a significant minority strongly backed Britain, including tens of thousands of Irish civilians who signed up to fight alongside the 5,000 Irish servicemen who switched uniforms.
Until I showed him the list - the size of a slim phone directory and marked "confidential" - John Stout had not realised his name was included.
But after the war it quickly became apparent that he could not get work and was not welcome in Ireland - so he returned to Britain.
"I feel very betrayed about how we were treated, it was wrong and even today they should say sorry for the problems we had to endure. We never even got to put our case or argue why it was unjust," said Mr Stout.
And the list itself is far from accurate, according to Robert Widders, who has written a book about the deserters' treatment called Spitting on a Soldier's Grave.
"It contains the names of men who were to be punished but who'd already been killed in action, but not the names of men who deserted the Irish army to spend their war years as burglars or thieves," he said.
In recent months, a number of Irish parliamentarians have begun pressing their government to issue a pardon to the few deserters who remain alive.
"What happened to them was vindictive and not only a stain on their honour but on the honour of Ireland," TD Gerald Nash said.
But for those nonagenarians who helped win the war but lost so much by doing so, time is of the essence, and it is running out fast.
http://www.bbc.co.uk/news/uk-16287211

/Marcus

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Behandlingen av irländska soldater

Inlägg av Hans » 28 december 2011, 15:50

Marcus Wendel skrev:Intressant om hur de irländska soldaterna som stred mot Hitler behandlades efter hemkomsten till Irland.
Fast kodordet är kanske inte 'stred mot Hitler' utan "who deserted their own neutral army" (min understrykning). Alltså straffade Irland desertörer oberoende av syftet med desertionen (heter det så?), verkar inte helt orimligt. Vad gjorde Sverige, Spanien och Schweiz med sina desertörer?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 28 december 2011, 15:54

Som jag förstod det var det inte desertion i det militärjuridiska avseendet utan att de valde att tjänstgjöra i ett annat lands styrkor utan att därför aktivt desertera från en post i den irländska militären.

/Marcus

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 28 december 2011, 16:04

Marcus Wendel skrev:Som jag förstod det var det inte desertion i det militärjuridiska avseendet utan att de valde att tjänstgjöra i ett annat lands styrkor utan att därför aktivt desertera från en post i den irländska militären.
He was one of about 5,000 Irish soldiers who deserted their own neutral army to join the war against fascism and who were brutally punished on their return home as a result.
They were formally dismissed from the Irish army, stripped of all pay and pension rights, and prevented from finding work by being banned for seven years from any employment paid for by state or government funds.

Då får vi bråka om vem som begriper engelska bäst :wink: Jag tolkar det som att de verkligen deserterade från den irländska armén först, slogs i främmande armé sedan och fick straff vid hemkomst.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 28 december 2011, 16:13

Wikipedia hade faktiskt en del intressanta detaljer i ämnet, bland annat hade de tydligen ingen lag mot att ansluta sig till ett annat lands styrkor och även att det fanns ett motstånd mot straffen redan då, t.ex. från ledaren för Fine Gael.
Om jag förstår sammanfattningen av lagen rätt gällde den även de irländare som kallades till militärtjänst medan de redan befann sig i den brittiska militären och inte bara de som deserterat i formell mening från en aktiv tjänst.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Emergency_%28Ireland%29#Punishment_of_Irish_Army_deserters skrev:Punishment of Irish Army deserters

Unlike other neutral states, Ireland did not introduce a general prohibition on its citizens opting for foreign enlistment during the war. However, one serious concern of government in this regard was the relatively high number of Irish soldiers deserting and leaving the jurisdiction.[63] Estimates of between 4,000 and 7,000 members of the Irish armed forces deserted to join the armed forces of belligerent nations, the majority serving in the British Army, Royal Air Force and Royal Navy.[64]

On 17 May 1945, Minister for Defence Oscar Traynor stated that he proposed introducing legislation which would deprive deserters of any right "for a long time to come" to employment paid for from public funds.[65] The legislation in question was the Emergency Powers (No. 362) order which was passed on 8 August 1945. This punished those who had deserted during the Emergency in four ways:

Deserters forfeited all pay and allowances for the period of their absence
They lost any rights to pensions they might have earned due to their years of service
They lost any entitlement to unemployment benefits normally available to former members of the Irish Army
For a period of seven years they could not qualify for any employment remunerated from public funds

The Order only applied to personnel who had been called to active duty during the Emergency or who had enlisted "for the duration" of the Emergency and affected 4,000 men.[66]

The government's reasons for passing the order have been given as follows:[64]

To ensure that those personnel who had faithfully served the country in the defence forces had first chance of obtaining jobs with state and local authorities following demobilization
To deter future desertion
To allow deserters to be dealt with in a cost-effective and expeditious way, rather than go the immense expense of court-martialling each man individually

On 18 October 1945 Thomas F. O'Higgins moved to annul the order.[66] He did not condone desertion, but felt that the order was specifically awarding harsh punishment to those deserters who had served in the Allied forces. General Richard Mulcahy also spoke against the Order, disagreeing with the way in which it applied to enlisted men and not to officers. However, despite the arguments put forward by O'Higgins and Mulcahy, the Dáil voted in favor of the order.
/Marcus

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 28 december 2011, 16:16

Notera att de desertörer som inte tjänstgjorde i brittiska armén INTE fick samma straff.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 28 december 2011, 16:21

Marcus Wendel skrev:Om jag förstår sammanfattningen av lagen rätt gällde den även de irländare som kallades till militärtjänst medan de redan befann sig i den brittiska militären och inte bara de som deserterat i formell mening från en aktiv tjänst.
OK, både 'riktiga' desertörer och de som inte inställde sig då de blev inkallade (för att de redan var i en annan armé) straffades. Då är vi överens.

Hur var det i andra neutrala länder?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 28 december 2011, 16:21

Hans skrev:Vad gjorde Sverige, Spanien och Schweiz med sina desertörer?
Sverige har väl en gammal praxis att bevilja tjänstledigt eller avsked tills personen återvänder och återtar sin tjänst? Så var det i alla fall under 1:a världskriget och vinterkriget. I alla fall för officerare.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 28 december 2011, 17:02

Dûrion Annûndil skrev:
Hans skrev:Vad gjorde Sverige, Spanien och Schweiz med sina desertörer?
Sverige har väl en gammal praxis att bevilja tjänstledigt eller avsked tills personen återvänder och återtar sin tjänst? Så var det i alla fall under 1:a världskriget och vinterkriget. I alla fall för officerare.

Mvh -Dan
Det stämmer men det var ju med statsmakternas goda vilja och officerare. Nu har jag inte Lars Gyllenhaal och Lennart Westberg ypperliga "Svenskar i krig" framför mig men några svenska soldater måste ju ha deserterat eller inte inställt sig - vad hände med dem?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 28 december 2011, 17:08

von Adler skrev:Notera att de desertörer som inte tjänstgjorde i brittiska armén INTE fick samma straff.
Fick de något straff alls?

/Marcus

dtte
Medlem

Inlägg av dtte » 29 december 2011, 09:54

von Adler skrev:Notera att de desertörer som inte tjänstgjorde i brittiska armén INTE fick samma straff.

Med lite kunskap om Irlands historia så är det ganska självklart att de som valde att slåss för England sågs som opålitliga element av den irländska regeringen. Så att de behandlades som de gjorde känns inte särskilt förvånande och jag tycker inte Irlands egering har någon anledning att be om ursäkt eller betala ersättningar. För jag antar att det är det som det handlar om.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 29 december 2011, 10:45

Väldigt intressant!

Den 8 maj 1995 befann jag mig på Irland när krigslutet uppmärksammades (50år). Då om inte hedrade så uppmärksammade man de som stridit på Englands sida med en TV dokumentär Samt pompa och ståt på stadens torg, där en Comet stridsvagn och en "svensk" landsverk (i tyska färger?!) stod uppställda. (Har glömt stadens namn men det var på västkusten.)
Jag blev väldigt förvånad att det var så många frivilliga (Jag trodde de var 30 000 men här har uppenbarligen minnet spelat mig ett spratt.) Varför, slåss för den forna fienden frågade jag mig? Och jag fick intrycket att det bara var Engelsk ättlingar som stannat kvar i Irland efter frigörelsen från England, och som ville stödja det forna moderlandet.

Är det nån som vet hur många som slogs för tyskland?
På samma resa köpte jag en bok av en Irländare av Tjeckisk härkomst som slogs för tyskarna. (Alltså han föddes på irland, men hans föräldrar kom från Tjeckien.) Så jag vet iallafall om 1st.

Sonderling

Tillägg: När jag så funderar lite på den där Irlands resan för 16,5 år sedan och den konversationen jag hade den dagen så undrar jag lite om jag inte fick det om bakfoten. Enligt Wikipedia så hade Irland en stående arme på från 10 000 i krigets början 1939 till 40 000 vid krigsslutet, så det var narturligtvis de som pompan och ståten var riktad till den dagen.
Och när jag började dra upp frivilliga till Engelska sidan så nog var svaret lite föraktfullt, det var ju ändå bara Engelsmän. Eller nått sånt.
Ja det blev mycket Guiness på den resan okej!
Senast redigerad av 1 sonderling, redigerad totalt 29 gånger.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 29 december 2011, 13:09

Republiken Irland var ju vid denna tid fortfarande del av Samväldet även om man deklarerade sig neutral. Fast om man skall tro vad Wikipedia skriver så kunde invånare i Republiken låta sig värva till Brittiska armén och 1942 fanns det 23 549 irländare från republiken i den britiska armén, plus 28 287 från Nordirland. 1944 hade siffran från republiken ökat till 27 840 medan Nordirlands bidrag hade minskat till 26 579. Så alltså tjänstgjorde en styrka på motsvarande halva den krigstida irländska armén i den brittiska armén.

De irländare som stred med tyskarna tycks ha varit mycket få, i Gyllenhaal/Westbergs bok Svenskar i krig nämns att ett tiotal irländare fanns i Waffen-SS eller andra tyska formationer.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 29 december 2011, 15:19

tyskaorden skrev:Republiken Irland var ju vid denna tid fortfarande del av Samväldet även om man deklarerade sig neutral. Fast om man skall tro vad Wikipedia skriver så kunde invånare i Republiken låta sig värva till Brittiska armén och 1942 fanns det 23 549 irländare från republiken i den britiska armén, plus 28 287 från Nordirland. 1944 hade siffran från republiken ökat till 27 840 medan Nordirlands bidrag hade minskat till 26 579. Så alltså tjänstgjorde en styrka på motsvarande halva den krigstida irländska armén i den brittiska armén.

De irländare som stred med tyskarna tycks ha varit mycket få, i Gyllenhaal/Westbergs bok Svenskar i krig nämns att ett tiotal irländare fanns i Waffen-SS eller andra tyska formationer.
Ja men då mindes jag kanske inte helt fel med mina 30 000 frivilliga?

Sonderling

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 29 december 2011, 16:32

Hans skrev:Nu har jag inte Lars Gyllenhaal och Lennart Westberg ypperliga "Svenskar i krig" framför mig men några svenska soldater måste ju ha deserterat eller inte inställt sig - vad hände med dem?
Efter en snabb skumläsning verkar eventuella konsekvenser inte ha uppmärksammats av Lars, men jag läste ett exempel på en värnpliktig furir som frågade vad som skulle hända om han begav sig över gränsen till Norge 1940, och fick till svar "10 dagars arrest. Lycka till!"

Skriv svar