Tysk officersutbildning under andra världskriget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
clathu
Ny medlem

Tysk officersutbildning under andra världskriget

Inlägg av clathu » 29 maj 2012, 08:58

Hej! Jag behöver fakta kring den tyska officersutbildningen i armén under andra världskriget som inslag i en litterär bok. Utbildningsorter, utbildningens innehåll och krav. Samt tips på litteratur kring tyska förbands övergrepp i Ryssland och Vitryssland. Häromåret kom en intressant bok om en tysk officer skriven av en amerikansk författare? Söker titel och författare.

MVH
claes-thulin@telia.com

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Re: Tysk officersutbildning under andra världskriget

Inlägg av B Hellqvist » 29 maj 2012, 10:37

clathu skrev:Hej! Jag behöver fakta kring den tyska officersutbildningen i armén under andra världskriget som inslag i en litterär bok. Utbildningsorter, utbildningens innehåll och krav.
Välkommen till Skalman! Håller du på med att skriva samma bok som jag? ;) Då jag har ett liknande perspektiv på mitt alster, så har jag gjort en del research och funnit att det är inte helt enkelt att hitta pålitlig info. Här är några länkar:

Amerikansk orientering om tysk officersutbildning från 1945, kan innehålla information som troddes vara korrekt vid publikationstillfället, men inte var det.

Avhandling på tyska om officersutbildningen; diskuteras här.

Lexikon der Wehrmacht har en massa information om bl.a. garnisions- och utbildningsorter.
clathu skrev:Samt tips på litteratur kring tyska förbands övergrepp i Ryssland och Vitryssland.
Kolla Stephen G. Fritz' "Ostkrieg - Hitler's War of Extermination in the East". Boken täcker östfronten ur militära, ekonomiska, diplomatiska och logistiska synvinklar, samt bakgrunderna till folkrättsbrotten och krigsförbrytelserna.
clathu skrev:Häromåret kom en intressant bok om en tysk officer skriven av en amerikansk författare? Söker titel och författare.
Du får nog vara lite mer specifik... Ett par böcker med officers- och östfrontsperspektiv är "In Deadly Combat" av Gottlob Bidermann och "Soldat" av Siegfried Knappe.

Lycka till med boken! Kom ihåg att det är alldeles för lätt att grotta ner sig i detaljer. Du lär nog bli färdig före mig...

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 29 maj 2012, 10:49

Fighting Power: German and US Army performance 1939-1945 av Martin van Creveld kan innehålla en del av det som efterfrågas.

Frontsoldaten : den tyske soldaten under andra världskriget av Stephen G Fritz ger kanske också vissa upplysningar i ämnet.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 29 maj 2012, 12:15

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 30 maj 2012, 12:32

För vad det är värt - skrev Christian de la Maziere, i sin bok
http://www.amazon.com/Ashes-honour-Chri ... 0855230398

om sina dagar i 33:e Waffengrenadier Divisionen (SS-Charlemagne) och sin officersutbildning i Prag senhösten 1944 att...

jag lärde mig mera på två veckor i sandlådan i Prag - än på två år vid St.Cyr......

Dom använde en sandlåda på ett jättelikt bord - där med några handsvep - terrängen och förutsättningarna kunde blixtsnabb ändras.....

Vad jag minns, fick aspiranterna bums redogöra vad de skulle ha gjort i varje förnyad situation - och kritiserades efteråt - med vad de borde ha gjort.....

Enligt de la Maziere, en mycket illustrativ och effektiv utbildning.

Men - han var ju SS. Å inget dom skrymånsarna berättar - kan man ju lita på :)

Varjag

clathu
Ny medlem

Inlägg av clathu » 31 maj 2012, 08:57

Tack för alla goda tips. Visst är det tidskrävande att skriva och nu är det ännu mer att läsa också. Research är viktigt om det ska bli trovärdigt.

Hälsningar Claes Thulin

Skriv svar