Min mormors bror numera död var officer i den polska armen och senare med i den polska motståndsrörelsen AK. Han var stationerad vid gränstrakterna i början av kriget.
Min mormors bror hade en helt osannolik livshistoria. Han var officer i den polska armen blev tillfångatagen av ryssarna och var på tåget till Katyn. Han lyckades fly när under en paus då han sa att han skulle kissa. Han flydde genom Ukrainas skogar, som på den tiden var farligt då polacker inte var så populära i Ukraina UPA och annat.
Han kom tillbaks till Polen blev medlem i AK. Han fångades åter igen och blev skickad till ett koncentrationsläger (kommer inte ihåg vilket) men senare till Auschwitz där han var 1 eller 2 år. Han överlevde genom matpaket från familjen. När han kom ut fångade dom den volksdeutschen som hade förått dom. De sköt och bajsade på honom. När han var i Auschwitz så gjorde de experiment på hans ben sprutade in nån sorts vätska. Han hade svårt att gå hela livet och dog några år sen, 93 år gammal.
När han berättade om Auschwitz sa han att han en gång vägde för lite och var kandidat till att gasas han klarade sig genom att han varit på alla apeller. Han gillade inte att prata så mkt om tiden där, han var mer av en affärsman som senare blev rik efter kriget hade ett eget hotell. Det jag kommer ihåg av honom var att han alltid var tvungen att ha ett helt bord med mat framför sig, skinka och annat, även fast han bara skulle äta en macka, en psykologisk grej antar jag.
Jag tycker det är en intressant historia om en man med astronomisk tur i sitt liv.
Om ni har frågor kan jag försöka besvara dom i den mån jag kan.
Min mormors bror överlevde både Katyn och Auschwitz
-
Westerngypsy
- Ny medlem
Re: Min mormors bror överlevde både Katyn och Auschwitz
Tack för din berättelse.
Det är ofta så att de som överlevt krig och annat inte gärna berättar om vad de varit med om. Mina äldre släktingar hade också varit med om mycket men till skillnad mot din mormors bror var det inte så dramatiska händelser.
Jag ångrar i alla fall att jag inte skrev ner vad de berättade. Som tidsdokument hade det säkert varit intressant för kommande generationer men tillfället har gått förlorat.
Det är ofta så att de som överlevt krig och annat inte gärna berättar om vad de varit med om. Mina äldre släktingar hade också varit med om mycket men till skillnad mot din mormors bror var det inte så dramatiska händelser.
Jag ångrar i alla fall att jag inte skrev ner vad de berättade. Som tidsdokument hade det säkert varit intressant för kommande generationer men tillfället har gått förlorat.
-
Artur Szulc
- Medlem
Re: Min mormors bror överlevde både Katyn och Auschwitz
Verkligen intressant.
Vad hette din mormors bror?
Vad hette din mormors bror?
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc
http://www.arturszulc.se
Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz
Artur Szulc
http://www.arturszulc.se
Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz