Vad var en "enpanna" för något?
-
Gavrilo Princip
- Medlem
Vad var en "enpanna" för något?
Som rubriken anger undrar jag om någon vet vad en "enpanna" var för slags maträtt? NSDAP lanserade den som en söndagsmiddag, och det skulle tydligen ha något samband med devisen "kanoner istället för smör".
Vet någon mer om detta?
Vet någon mer om detta?
Re: Vad var en "enpanna" för något?
Du menar nog den tyska Eintopf - ''en-rätts-middag''Gavrilo Princip skrev:Som rubriken anger undrar jag om någon vet vad en "enpanna" var för slags maträtt? NSDAP lanserade den som en söndagsmiddag, och det skulle tydligen ha något samband med devisen "kanoner istället för smör".
Vet någon mer om detta?
http://en.wikipedia.org/wiki/Eintopf
En besparingsåtgärd, lanserad vad jag minns av Goebbels, riktad till hela tyska folket. Men mest, kanske till östrerrikarna
som var vana vid ett rikt bord.
Eintopf betydde precis det - EN rätt, inte förrätt, huvudrätt och dessert.
Goebbels själv lär ha föregått med gott exempel då många av hans middagsgäster, som kanske hoppats på något gott och närande - serverades bar en enkel Eintopf.....och gick hem, halvhungriga besvikna
Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Under min tid i Nürnberg fick jag uppfattningen att Eintopf betydde att maten tillagades i ett kokkärl. Sedan kunde maten bestå av vad som helst.
Detta stämmer också med vad Wikipedia säger:Stellan Bojerud skrev:Under min tid i Nürnberg fick jag uppfattningen att Eintopf betydde att maten tillagades i ett kokkärl. Sedan kunde maten bestå av vad som helst.
Sedan var det även så att, som sagt i tråden, Goebbels propagerade för Eintopf under krigets dyrtider. Så det fick kanske en aura av kristidsmat och elände. Men begreppet lär vara äldre än nazitiden. Se länk.Eintopf (German, lit.: "one pot") is a traditional type of German stew which can consist of a great number of different ingredients. Technically, the term refers to a way of cooking all ingredients in one pot, not to any specific recipe.
Re: Sv: Vad var en "enpanna" för något?
Eintopf var blandad mat i en panna; vår motsvarighet kanske är pytt i panna eller det äldre skånska "bänkavälling", som FGB så målande beskriver i sina memoarer.
Samma sak i Nordtyskland.Stellan Bojerud skrev:Under min tid i Nürnberg fick jag uppfattningen att Eintopf betydde att maten tillagades i ett kokkärl. Sedan kunde maten bestå av vad som helst.
lampros skrev:begreppet lär vara äldre än nazitiden.
Absolut. Det är enkel fattigmansmat som exempelvis potatis, morot, linser, bönor och helst en fläskbit om det fanns att tillgå. Allt kokas tillsammans och ätes med sked.
Lite utanför tråden. Men hade inte engelsmännen något liknande där folk uppmanades att äta kaniner för att spara på livsmedelsförråden under WWII? Kaniner fanns det ju ingen brist på, av känd anledning...varjag skrev:Du menar nog den tyska Eintopf - ''en-rätts-middag''Gavrilo Princip skrev:Som rubriken anger undrar jag om någon vet vad en "enpanna" var för slags maträtt? NSDAP lanserade den som en söndagsmiddag, och det skulle tydligen ha något samband med devisen "kanoner istället för smör".
Vet någon mer om detta?
En besparingsåtgärd, lanserad vad jag minns av Goebbels, riktad till hela tyska folket. Men mest, kanske till östrerrikarna
som var vana vid ett rikt bord.
Eintopf betydde precis det - EN rätt, inte förrätt, huvudrätt och dessert.
Goebbels själv lär ha föregått med gott exempel då många av hans middagsgäster, som kanske hoppats på något gott och närande - serverades bar en enkel Eintopf.....och gick hem, halvhungriga besvikna![]()
Varjag
Kaniner uppföddes i livsmedelssyfte långt in på femtiotalet - även i Sverige vad jag vet.
Re: Vad var en
I civiliserade länder föds kaniner fortfarande upp för att ätas.millgard skrev:Kaniner uppföddes i livsmedelssyfte långt in på femtiotalet - även i Sverige vad jag vet.
http://cuisine.journaldesfemmes.com/recette-lapin
MVH
Hans
För mig motsvaras det tyska "Eintopf" av det svenska "gryta" eller "gryträtt"
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Bakgrunden är militär. Det var arbetsbesparande att göra maträtter, som kunde tillredas i en kokkittel och medelst en skopa (3 dl) distribueras till soldaternas kokkärl. Gulasch, ärtsoppa o s v.
Det finns ju rätter där gårdagen gryta utgör basen till dagens, släng i det du råkar ha och koka hela dagen, det som blir över efter middagen är en bra buljong till morgondagens kok osv. Det tror jag har sitt ursprung i ett kokkärl över en öppen eld.