Vad var en "enpanna" för något?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Gavrilo Princip
Medlem

Vad var en "enpanna" för något?

Inlägg av Gavrilo Princip » 23 augusti 2013, 02:34

Som rubriken anger undrar jag om någon vet vad en "enpanna" var för slags maträtt? NSDAP lanserade den som en söndagsmiddag, och det skulle tydligen ha något samband med devisen "kanoner istället för smör".

Vet någon mer om detta?

varjag
Saknad medlem †

Re: Vad var en "enpanna" för något?

Inlägg av varjag » 23 augusti 2013, 04:21

Gavrilo Princip skrev:Som rubriken anger undrar jag om någon vet vad en "enpanna" var för slags maträtt? NSDAP lanserade den som en söndagsmiddag, och det skulle tydligen ha något samband med devisen "kanoner istället för smör".

Vet någon mer om detta?
Du menar nog den tyska Eintopf - ''en-rätts-middag''

http://en.wikipedia.org/wiki/Eintopf

En besparingsåtgärd, lanserad vad jag minns av Goebbels, riktad till hela tyska folket. Men mest, kanske till östrerrikarna
som var vana vid ett rikt bord.
Eintopf betydde precis det - EN rätt, inte förrätt, huvudrätt och dessert.

Goebbels själv lär ha föregått med gott exempel då många av hans middagsgäster, som kanske hoppats på något gott och närande - serverades bar en enkel Eintopf.....och gick hem, halvhungriga besvikna :D

Varjag

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 23 augusti 2013, 07:24

Under min tid i Nürnberg fick jag uppfattningen att Eintopf betydde att maten tillagades i ett kokkärl. Sedan kunde maten bestå av vad som helst.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 23 augusti 2013, 08:21

Stellan Bojerud skrev:Under min tid i Nürnberg fick jag uppfattningen att Eintopf betydde att maten tillagades i ett kokkärl. Sedan kunde maten bestå av vad som helst.
Detta stämmer också med vad Wikipedia säger:

Eintopf (German, lit.: "one pot") is a traditional type of German stew which can consist of a great number of different ingredients. Technically, the term refers to a way of cooking all ingredients in one pot, not to any specific recipe.
Sedan var det även så att, som sagt i tråden, Goebbels propagerade för Eintopf under krigets dyrtider. Så det fick kanske en aura av kristidsmat och elände. Men begreppet lär vara äldre än nazitiden. Se länk.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Re: Sv: Vad var en "enpanna" för något?

Inlägg av millgard » 23 augusti 2013, 14:44

Eintopf var blandad mat i en panna; vår motsvarighet kanske är pytt i panna eller det äldre skånska "bänkavälling", som FGB så målande beskriver i sina memoarer.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 1 september 2013, 12:58

Stellan Bojerud skrev:Under min tid i Nürnberg fick jag uppfattningen att Eintopf betydde att maten tillagades i ett kokkärl. Sedan kunde maten bestå av vad som helst.
Samma sak i Nordtyskland.
lampros skrev:begreppet lär vara äldre än nazitiden.

Absolut. Det är enkel fattigmansmat som exempelvis potatis, morot, linser, bönor och helst en fläskbit om det fanns att tillgå. Allt kokas tillsammans och ätes med sked.

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 1 september 2013, 13:07

varjag skrev:
Gavrilo Princip skrev:Som rubriken anger undrar jag om någon vet vad en "enpanna" var för slags maträtt? NSDAP lanserade den som en söndagsmiddag, och det skulle tydligen ha något samband med devisen "kanoner istället för smör".

Vet någon mer om detta?
Du menar nog den tyska Eintopf - ''en-rätts-middag''

En besparingsåtgärd, lanserad vad jag minns av Goebbels, riktad till hela tyska folket. Men mest, kanske till östrerrikarna
som var vana vid ett rikt bord.
Eintopf betydde precis det - EN rätt, inte förrätt, huvudrätt och dessert.

Goebbels själv lär ha föregått med gott exempel då många av hans middagsgäster, som kanske hoppats på något gott och närande - serverades bar en enkel Eintopf.....och gick hem, halvhungriga besvikna :D

Varjag
Lite utanför tråden. Men hade inte engelsmännen något liknande där folk uppmanades att äta kaniner för att spara på livsmedelsförråden under WWII? Kaniner fanns det ju ingen brist på, av känd anledning...

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 1 september 2013, 14:04

Kaniner uppföddes i livsmedelssyfte långt in på femtiotalet - även i Sverige vad jag vet.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Vad var en

Inlägg av Hans » 1 september 2013, 15:46

millgard skrev:Kaniner uppföddes i livsmedelssyfte långt in på femtiotalet - även i Sverige vad jag vet.
I civiliserade länder föds kaniner fortfarande upp för att ätas.

http://cuisine.journaldesfemmes.com/recette-lapin

MVH

Hans

qw12
Medlem

Inlägg av qw12 » 1 september 2013, 16:23

För mig motsvaras det tyska "Eintopf" av det svenska "gryta" eller "gryträtt"

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 1 september 2013, 17:22

Bakgrunden är militär. Det var arbetsbesparande att göra maträtter, som kunde tillredas i en kokkittel och medelst en skopa (3 dl) distribueras till soldaternas kokkärl. Gulasch, ärtsoppa o s v.

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 1 september 2013, 21:24

Det finns ju rätter där gårdagen gryta utgör basen till dagens, släng i det du råkar ha och koka hela dagen, det som blir över efter middagen är en bra buljong till morgondagens kok osv. Det tror jag har sitt ursprung i ett kokkärl över en öppen eld.

Skriv svar