Königstiger i Budapest

Tillägnad vår saknade medlem varjag
knegon
Medlem
Inlägg: 108
Blev medlem: 4 september 2006, 18:25
Ort: Sverige
Kontakt:

Königstiger i Budapest

Inlägg av knegon » 12 september 2013, 20:56

Lite kul(?) bild fast var i Budapest är den tagen?
Det står ett gatunamn på en skylt bakom men jag lyckas ej tyda detta, kanske någon som känner till Budapest kan räkna ut var det är?
http://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Bun ... tiger).jpg

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Königstiger i Budapest

Inlägg av patrik blom » 13 september 2013, 12:16

Jag fick inte fram någon bild via länken, så jag googlade på bildnumret och fick då fram en bild av en Königstiger i stadsbebyggelse, under vilken det stod Kapisztran ter, som är en plats i Budapest. Ter betyder plats, torg.

Kapisztran ter ligger i slottsområdet, den höjd som tyskarna höll längst, innan man försökte smita ut genom Wien-porten (ligger inte långt från där bilden tagits) men hamnade i ett sovjetiskt bakhåll.

Den som turistat i Budapest har troligen någon gång tagit kugghjulsbanan upp till slottsområdet, där också Matthiaskatedralen, hotell Hilton och fejkbygget Fiskarbastionen ligger.
Senast redigerad av 1 patrik blom, redigerad totalt 13 gånger.

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Königstiger i Budapest

Inlägg av patrik blom » 13 september 2013, 13:31

För säkerhets skull länkar jag till den bild jag fick fram. Hoppas det är samma bild, eller åtminstone samma plats.

http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... tiger).jpg

knegon
Medlem
Inlägg: 108
Blev medlem: 4 september 2006, 18:25
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Königstiger i Budapest

Inlägg av knegon » 17 september 2013, 21:08

Det är alltså bilden där det sitter en person längst ut på kanonröret.
Var lite svårt att länka till bilden.

Vore intressant att se hur platsen ser ut idag.
Jag provade Google Earth men lyckades inte hitta något.

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Königstiger i Budapest

Inlägg av patrik blom » 17 september 2013, 21:42

Hoppas denna länk med bilder från Kapisztran ter fungerar. Tyvärr ingen bra översiktsbild.

Bild nr 2 från vänster i nionde raden uppifrån är din Kungstiger.

Bilden i övre vänstra hörnet föreställer Ungerns Militärhistoriska museum.

Känner du till Budapest?
Senast redigerad av 1 patrik blom, redigerad totalt 17 gånger.

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Königstiger i Budapest

Inlägg av patrik blom » 17 september 2013, 21:44


patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Königstiger i Budapest

Inlägg av patrik blom » 18 september 2013, 00:12

På denna länk ska det finnas en karta över den aktuella delen av Budapest, med en röd ring kring Kapisztran ter.

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Königstiger i Budapest

Inlägg av patrik blom » 18 september 2013, 00:13


patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Königstiger i Budapest

Inlägg av patrik blom » 18 september 2013, 00:43

En länk till, från Google. Möjligtvis står din Königstiger utanför det som nu är ett lågt rödaktigt hus längst bort på bilden.

http://www.panoramio.com/photo/72814314

knegon
Medlem
Inlägg: 108
Blev medlem: 4 september 2006, 18:25
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Königstiger i Budapest

Inlägg av knegon » 18 september 2013, 18:51

Tyvärr känner jag inte till Budapest alls, men kommer jag dit någon gång så är det väl läge att kolla på detta.
Synd att Google ej har varit där och filmat ännu..ja åtminstone inte där vi tror att Königstigern stod för snart 70 år sedan.
Undrar varför han sitter på kanonröret också, borde väl gå att sänka kanonröret så att det är åtkomligt från marken kan man tycka?

knegon
Medlem
Inlägg: 108
Blev medlem: 4 september 2006, 18:25
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Königstiger i Budapest

Inlägg av knegon » 18 september 2013, 19:40

Klickbar länk.
http://www.10ga.com/pics1/Kingtiger_in_Budapest.JPG

Title Budapest, Panzer VI (Königstiger)
Ungarn, Budapest, Kapisztran Ter.
Deutsche und ungarische Soldaten auf Panzer VI, Tiger II "Königstiger",
Soldat auf Rohr der Kanone sitzend;
Information added by Wikimedia users.

English: Schwere Panzer-Abteilung 503. Only Tiger II unit to go to Budapest[1]

Depicted place Budapest
Date October 1944
Photographer Faupel

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Königstiger i Budapest

Inlägg av patrik blom » 19 september 2013, 13:58

Jag kan rekommendera boken "Boken som försvann", som ursprungligen hette "Vad hände i Budapest?" av Lars G Berg. Ögonvittnesskildring av Budapest under Raoul Wallenbergs tid där. När boken först utkom reste någon eller några runt till alla bokhandlar i Sverige och köpte upp vartenda ex.

Om du åker och tittar på Kapisztran ter så kolla gärna Wien-porten alldeles i närheten. Genom den försökte tyskarna göra en utbrytning (ryssarna hade omringat Slottshöjden). En Tiger gick först i fordonskolonnen. Eftersom din Königstiger tycks ha ingått i det enda Königstiger-förbandet i Budapest vid denna tid (så tolkar jag en del bildtexterna) kan det ju ha varit den.

Res inte till Budapest mitt i vintern och inte under juli-augusti. Att möta våren där, i slutet av mars eller så, är fint.

knegon
Medlem
Inlägg: 108
Blev medlem: 4 september 2006, 18:25
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Königstiger i Budapest

Inlägg av knegon » 26 september 2013, 19:27

Ok, tack för tips är det för varmt att åka dit mitt i sommaren eller för mycket turister?
Nåväl en weekend i mars-april låter ju inte fel.. :thumbsup:

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Königstiger i Budapest

Inlägg av patrik blom » 26 september 2013, 22:22

Ungern ligger väldigt långt från något hav och har därför en annan typ av klimat än större delen av Europa. När det är varmt kan det bli mycket varmt. Det finns inget hav som jämnar ut temperaturen och kan leverera friska, svalkande vindar, och som man kan bada i. Och landet är platt - när hettan väller in från de ryska stäpperna finns inga berg som hindrar. Om denna flermiljonstad drabbas av mycket hög värme och stillastående luft kan det bli plågsamt för den som inte är van. För att eliminera risken att drabbas av detta tycker jag man bör undvika att resa dit i juli-augusti. Då låter man lämpligen ungrarna ha Ungern för sig själva - de är vana.

Men annars är det väldigt trevligt! Och historiskt mycket intressant.

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Königstiger i Budapest

Inlägg av patrik blom » 27 september 2013, 12:55

Skalman är naturligtvis inget forum för resediskussioner men jag gör en liten korrigering: Ett närmare kartstudium visar att Ungern inte ligger så förfärligt långt från Adriatiska havets norra ände. Jag har varit ca 30 ggr i Ungern under alla delar av året och redovisar mina egna erfarenheter. En vistelse kan bli förstörd om man drabbas av den unkna, stillastående hetta jag talar om. Det blåser förmodligen inte tillräckligt ofta från norra Adriatiska havet i nordostlig riktning dvs mot Ungern.

Skriv svar