Lettische Hilfe
Lettische Hilfe
I boken Purgatorium av Mats Delan, som handlar om förintelsen i Lettland, nämns på sid 99 en organisation vid namn Lettische Hilfe.
Detta var en välgörenhetsorganisation som fördelade beslagtagen judisk egendom bland letter. Denna organisation leddes av en viss Osvalds Freivalds. Så vitt jag läst mig till och förstått är denne far till fd justitie och utrikesminister Laila Freivalds. Med tanke på den närgångna granskning som Drottning Silvias far har utsatts för är det - åtminstone som jag ser det- en aning förbryllande att detta förhållande inte verkar ha uppmärksammats alls.
Detta var en välgörenhetsorganisation som fördelade beslagtagen judisk egendom bland letter. Denna organisation leddes av en viss Osvalds Freivalds. Så vitt jag läst mig till och förstått är denne far till fd justitie och utrikesminister Laila Freivalds. Med tanke på den närgångna granskning som Drottning Silvias far har utsatts för är det - åtminstone som jag ser det- en aning förbryllande att detta förhållande inte verkar ha uppmärksammats alls.
-
tommyjonason
- Medlem
Re: Lettische Hilfe
Vi ska inte heller glömma bort prinsessan Sibyllas tyska gener. Framstående tyskar lär ha smugglat juveler och andra godsaker som hon förvarade tills kriget var slut.
Min källa är ett dokument från National Archives i Kew, där detta rapporterades hem till London från Sverige. Tyvärr hittar jag inte exakt var bland de tusentals sidor jag har från NA.
Min källa är ett dokument från National Archives i Kew, där detta rapporterades hem till London från Sverige. Tyvärr hittar jag inte exakt var bland de tusentals sidor jag har från NA.
Med all respekt, jag skulle vilja ha källor, flera, innan jag tror. Får jag det kan jag ändra mig men fram tills dess är jag ytterst tveksam.
MVH
Hans
MVH
Hans
Ingen google-expert precis men fann inget. Bara uppgiften från bok av för mig okänd författare. M. Delan. Organisationen b e h ö v d e ju inte vara nazistisk. Om skadan väl var gjord med deportering och mord är det kanske inte uteslutet att vissa organisationer tog emot egendom och fördelade till en krigsdrabbad befolkning - hur osmakligt man än kan tycka att det var. Spekulerar vilt 
Det är väl i så fall något att vara "tacksam" för. Ju mindre roll arvsyndstanken får spela i den offentliga svenska debatten desto bättre.Bränner skrev: Med tanke på den närgångna granskning som Drottning Silvias far har utsatts för är det - åtminstone som jag ser det- en aning förbryllande att detta förhållande inte verkar ha uppmärksammats alls.
Det kan jag verkligen hålla med om. Trådskaparen missade ett "d". Heter Deland tydligen om någon orkar leta mer fakta
Det finns en blogg till boken Purgatorium av Mats Deland.
-
pandersson2
- Medlem
Har varit frånvarande ett längre tag, men har nu lite tid. Jag skriver det som går att se på lettiska sidor. Nedanstående bygger på lettiska sidor.
Jag tror det är nedanstående organisation som åsyftas.
Tautas Palidziba (Folkets hjälp) var en sammanslagning av 15 hjälporganisationer med Röda korset som den ledande organisationen som existerade 1941-45. Om jag förstått det rätt så leddes den fram till 1944 av Spricis Paegle, tidigare ordförande fö Röda Korset. 1944-45 leddes organisationen av Ādolfs Šilde.
Det jag sett när jag letat på nätet är att Osvalds Freivalds verkar varit generaldirektör för Biblioteket i organisationen och har redigerat Tautas Palidzibas årsböcker (som går att inhandla för dem som vill veta mer om organisationens verksamhet) samt i dess namn givit ut boken Lielā sāpju draudze om det sovjetiska förtrycket 1940-41. (Röda korset hade fått ansvar för dokumentationen och utvärderingarna av avrättningarna under det sovjetiska året). Han brukar benämnas författare eller bibliotekarie.
http://lv.wikipedia.org/wiki/Spricis_Paegle
http://lv.wikipedia.org/wiki/%C4%80dolfs_%C5%A0ilde
Hur står det i boken? Om det inte finns något mer än det ovanstående att hitta, är det detta som är grund för anklagelserna?
Jag tror det är nedanstående organisation som åsyftas.
Tautas Palidziba (Folkets hjälp) var en sammanslagning av 15 hjälporganisationer med Röda korset som den ledande organisationen som existerade 1941-45. Om jag förstått det rätt så leddes den fram till 1944 av Spricis Paegle, tidigare ordförande fö Röda Korset. 1944-45 leddes organisationen av Ādolfs Šilde.
Det jag sett när jag letat på nätet är att Osvalds Freivalds verkar varit generaldirektör för Biblioteket i organisationen och har redigerat Tautas Palidzibas årsböcker (som går att inhandla för dem som vill veta mer om organisationens verksamhet) samt i dess namn givit ut boken Lielā sāpju draudze om det sovjetiska förtrycket 1940-41. (Röda korset hade fått ansvar för dokumentationen och utvärderingarna av avrättningarna under det sovjetiska året). Han brukar benämnas författare eller bibliotekarie.
http://lv.wikipedia.org/wiki/Spricis_Paegle
http://lv.wikipedia.org/wiki/%C4%80dolfs_%C5%A0ilde
Hur står det i boken? Om det inte finns något mer än det ovanstående att hitta, är det detta som är grund för anklagelserna?
Mats Deland anger som sin källa en bok av Björn Felder med titeln Lettland im Zweiten Weltkrieg. Jag skall försöka få tag i denna bok och ber att få återkomma i ärendet. Enligt libriskatalogen har Osvalds Freivalds publicerat en bok med titeln de internerade balternas tragedi i Sverige 1945 46(1968). Jag kan inte ett ord lettiska men han verkar också ha medverkat i några verk som behandlar lettisk historia under VK II.
-
pandersson2
- Medlem
Böcker av Osvalds Freivalds i Sverige.
Egna verk:
Latviesu karaviru tragedija Zviedrija. - Köpenhamn : Imanta, 1956. - 264 s. : ill.
Även på svenska: De internerade balternas tragedi i Sverige år 1945-1946. - Stockholm : Daugavas vanagi, [1968]. - 432 s. : ill.
Medarbetare till:
Latviesu karavirs otra pasaules kara laika : dokumentu un atminu krajums / galvenais red.: Osvalds Freivalds ; militarais red.: Oskars Caunitis. - Stokholma : Daugavas vanagu, 1970-1978.
1, No 1939. gada septembra lidz 1941. gada junijam. - Stokholma : Daugavas vanagu, 1970. - 303 s. : ill.
2, Pirmas latviesu aizsardzibas vienibas otra pasaules kara. - Stokholma : Daugavas vanagu, 1972. - 398 s.
3, Latviesu legions. - Stokholma : Daugavas vanagu, 1974. - 271 s. : ill.
4, Cinas Latvijas robezu tuvuma / galvenie red.: Osvalds Freivalds, Alfreds-Janis Berzins. - Stokholma : Daugavas vanagu, 1976. - 348 s. : ill., kart., tab. + 2 kartbl.
5, Kaujas vidzeme, zemgale un kurzeme. - Stokholma : Daugavas vanagu, 1977. - 287 s. : ill., kart.
6, Latviesu karaviru cinas vacijas telpa otra pasaules kara beigu celiens / red.: Vilis Hazners un Alfreds-Janis Berzins. - Stokholma : Daugavas vanagu, 1978. - 351 s. : ill. + 3 kartbl.
Ser vi på dem som han medverkat till så handlar 1 om den sovjetiska ockupationen. 2-6 handlar om letter som stred mot Sovjetunionen. Därtill så har han medverkat i böcker som utgetts i Lettland som redan nämnts.
Att inte kunna lettiska underlättar inte om man skall berätta vad någon gjort i landt. Detta är även en brist hos Mats Deland. Själv kan jag tyvärr inte tillräckligt bra tyska eller ryska.
Egna verk:
Latviesu karaviru tragedija Zviedrija. - Köpenhamn : Imanta, 1956. - 264 s. : ill.
Även på svenska: De internerade balternas tragedi i Sverige år 1945-1946. - Stockholm : Daugavas vanagi, [1968]. - 432 s. : ill.
Medarbetare till:
Latviesu karavirs otra pasaules kara laika : dokumentu un atminu krajums / galvenais red.: Osvalds Freivalds ; militarais red.: Oskars Caunitis. - Stokholma : Daugavas vanagu, 1970-1978.
1, No 1939. gada septembra lidz 1941. gada junijam. - Stokholma : Daugavas vanagu, 1970. - 303 s. : ill.
2, Pirmas latviesu aizsardzibas vienibas otra pasaules kara. - Stokholma : Daugavas vanagu, 1972. - 398 s.
3, Latviesu legions. - Stokholma : Daugavas vanagu, 1974. - 271 s. : ill.
4, Cinas Latvijas robezu tuvuma / galvenie red.: Osvalds Freivalds, Alfreds-Janis Berzins. - Stokholma : Daugavas vanagu, 1976. - 348 s. : ill., kart., tab. + 2 kartbl.
5, Kaujas vidzeme, zemgale un kurzeme. - Stokholma : Daugavas vanagu, 1977. - 287 s. : ill., kart.
6, Latviesu karaviru cinas vacijas telpa otra pasaules kara beigu celiens / red.: Vilis Hazners un Alfreds-Janis Berzins. - Stokholma : Daugavas vanagu, 1978. - 351 s. : ill. + 3 kartbl.
Ser vi på dem som han medverkat till så handlar 1 om den sovjetiska ockupationen. 2-6 handlar om letter som stred mot Sovjetunionen. Därtill så har han medverkat i böcker som utgetts i Lettland som redan nämnts.
Att inte kunna lettiska underlättar inte om man skall berätta vad någon gjort i landt. Detta är även en brist hos Mats Deland. Själv kan jag tyvärr inte tillräckligt bra tyska eller ryska.
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Enligt den här boken var Tautas Palidziba tydligen inte direkt bunden till Röda Korset...
http://books.google.ch/books?id=IPv1gjL ... ba&f=false
Har också hittat en bild på ett av organisationens armband
Vänligen
Hans K
http://books.google.ch/books?id=IPv1gjL ... ba&f=false
Har också hittat en bild på ett av organisationens armband
Vänligen
Hans K
-
pandersson2
- Medlem
Ingen motsägelse som jag ser det. Det var ju som skrivits en sammanslagning av de flesta hjälporganisationerna. Röda Korset var den största organisationen.
Nedan finns det en artikel i Kurlands röst från 1943 där man ber folk att bidraga under morgondagens insamling.
http://data.lnb.lv/nba01/KurzemesVards/ ... 43-124.pdf
Nedan finns det en artikel i Kurlands röst från 1943 där man ber folk att bidraga under morgondagens insamling.
http://data.lnb.lv/nba01/KurzemesVards/ ... 43-124.pdf