Stiff upper lip and King's English

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
tommyjonason
Medlem

Stiff upper lip and King's English

Inlägg av tommyjonason » 4 november 2013, 19:27

Lyssna på ljudfilerna "fighter attack", "flak damage" och "bomb running".
Vissa av personerna (säkert officerare) pratar en sån enorm upper-class English så man nästan kan tro att det är fejkat. Inte ens i moderna brittiska TV-serier hör man någon som spelar överklassroller tala på detta sätt.
http://www.teddy.speedbird747.com/ruhr.html

Fast....svenska speakers på journalfilmer från 40-talet talar också som ingen-nu-levande-person, och dialogen i gamla filmer är krystat övertydlig

Talspråket förändras tydligen med tiden.
Undrar hur Karl XII lät?

Användarvisningsbild
FNP
Medlem

Re: Stiff upper lip and King's English

Inlägg av FNP » 4 november 2013, 22:31

Inspelningstekniken, mikrofoner, ev syrgasmasker, stress m.m. påverkar natuligtvis också.

Gissningsvis bidrar detta till att framställa rösterna som forcerade, ljusare och mer nasala.
"Hit first, hit hard, and keep hitting"
- Admiral of the Fleet The Right Honourable the Lord Fisher of Kilverstone, GCB, OM, GCVO

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 5 november 2013, 09:14

Men dom låter väldigt coola och inte alls stressade.
Tycker mej höra lite mer vardags-engelska hos skytten. Gissningsvis kom de från olika samhällsklasser. Och trevligt att de sköt ner jaktplanet, det var inte alltid så lätt. Flera akterskyttar gjorde sina 25 uppdrag utan att en enda gång avlossa sina Brownings (rätt ksp?)eller ens se någon nattjakt.

Jämför med dialogen i den utmärkta filmen Memphis Belle (spelfilmen alltså), om ni kommer ihåg den. Men det var amerikanare och Hollywood.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem

Inlägg av FNP » 5 november 2013, 11:38

tommyjonason skrev:Men dom låter väldigt coola och inte alls stressade.
Tycker mej höra lite mer vardags-engelska hos skytten. Gissningsvis kom de från olika samhällsklasser. Och trevligt att de sköt ner jaktplanet, det var inte alltid så lätt. Flera akterskyttar gjorde sina 25 uppdrag utan att en enda gång avlossa sina Brownings (rätt ksp?)eller ens se någon nattjakt.

Jämför med dialogen i den utmärkta filmen Memphis Belle (spelfilmen alltså), om ni kommer ihåg den. Men det var amerikanare och Hollywood.
Nja, RAF fick under VK 2 gräddan av den brittiska medelklassen och ljusen ur arbetarklassen, relativt homogen skolbakgrund m.a.o. flygning ställde formella krav.
Se tex Bishops Bomber Boys eller Hastings Bomber Command

De ur överklassen som var vapenföra och intresserade gick naturligtvis till rangregementena i armén. Den lägre medelklassen, arbetare och huliganer fördelades som brukligt till armé och flotta.

Under VK 1 så hamnade gräddan i skyttegravarna och sedan i massgravar - en av orsakerna bakom det nationella traumat VK 1 innebar.
"Hit first, hit hard, and keep hitting"
- Admiral of the Fleet The Right Honourable the Lord Fisher of Kilverstone, GCB, OM, GCVO

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 8 november 2013, 20:17

Jag lät en engelsk kollega lyssna på detta, och han höll med. Sådär talar ingen i England idag, möjligen förutom nån enstaka 80-årig upper-upperclass tant.
Det har gjorts en del skoj av detta, bl a lär det populära radioprogrammet The Goon Show (med Peter Sellers och Spike Milligan m.fl) ha gjort någon sketch, men jag hittar inte den på nätet.
Däremot gjorde Monty Python skoj av den otroliga slang som jaktpiloterna använde.
Men jag kan inte påstå att min engelska är good enough för att förstå subtiliteterna dock.

http://www.youtube.com/watch?v=5rKYL0tW-Ek

KoteGaeshi
Medlem

Inlägg av KoteGaeshi » 15 november 2013, 00:46

tommyjonason skrev:
Talspråket förändras tydligen med tiden.
Undrar hur Karl XII lät?
Säkert var melodin och ljuden som Hjältekonungen åstadkom ganska lik vad dagens Hjältekonung producerar, d.v.s. ganska likt s.k. "stekare". Om han nu inte föredrog att tala utrikiska med polarna. :milwink:

Ordförrådet var nog helt annat. :milwink:
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 15 november 2013, 07:32

Du menar med lite Stockholmsaccent och lite Stureplansinslag?

Jag tycker detta är en oerhört intressant fråga.
Hur talade man i Sverige under 1500, 1600, 1700 talet osv?
Skriftspråket var ju väldigt annorlunda än idag och talade man på liknande sätt måste det ha låtit väldigt främmande för dagens svenskar.
Har inte lyckats hitta någon som kan ge lite svar på detta intressanta spörsmål.

KoteGaeshi
Medlem

Inlägg av KoteGaeshi » 3 december 2013, 18:45

Det har faktiskt gjorts en stor studie på hur Queen Elizabeth talar i sina offentliga framträdanden - jag minns inte vem som gjort den eller så men kan säkert hitta det. I vilket fall så talade hon betydligt mer markerad "Queen's English" på 50-talet än på 80-talet, minns jag. Idag tycker jag att det inte är jättestor skillnad på QE2s engelska och "vanlig" engelska av det mer akademiska slaget. Nog hörs det överklasstoner men inte i närheten av så mycket som från hennes salig far eller henne själv i yngre årsmodell.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 6 december 2013, 09:26

Under kriget gjordes flera "live" reportage från RAF bombers. Jag vet att några plan sköts ner och reportern omkom. Här är ett program om Wynford Vaughan-Thomas reportage från en Berlin raid 1943

http://www.bbc.co.uk/programmes/b039lmkg

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 15 december 2013, 18:30

Lite som en amerikansk kontrast vill jag citera en konversation som finns beskriven i Max Hastings Armageddon. Fast jag vet förstås inte om man kan dra några generella slutsatser av det.

När Arthur Millers Squadron återvände från ett anfall mot rumänska oljefält den 13 sept 1944 blev man bestört när någon såg att man var på väg att flyga in i ett berg. Man steg därför brant, vilket följdes av en serie skällsord över radion riktad mot deras befälhavare.
-You fucking bastard, trying to kill us all for shoe shines.
Efter en chockerad paus svarade översten som ledde förbandet:
-This is Red Leader - plane making comment, identify yourself now!
Han fick flera svar, men kunde förstås inte veta varifrån de kom.
- Red Leader, why don't you go and sit in a corner and play with yourself, and shine your balls, if you have any.
- You turd-eating son-of-a-bitch. you almost had your day of reckoning.
- If you had marched today and your uniform was on straight you wouldn't be flying into Mountains, you cocksucking motherfucker.

När man landade i Afrika tämligen välbehållna gjorde översten avbön via radion:
-I apologize to you all. I almost killed the whole squadron. I should never let up until we touch down. I am sorry.

Skriv svar