Nya rön om kristallnatten

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Nya rön om kristallnatten

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 november 2013, 21:31

Den 7 november sköt en ung man ihjäl en tysk diplomat som skulle räddas om han fick chansen. Istället beordrade Hitler att han skulle dö och anledningen var att nazisterna ville har skäl till att inledda det som skulle kallats för kristallnatten. De tog upp denna händelse på radionyheterna i morse.

Fr sverigesradio.se
Lagom till årsdagen kommer ny information om det attentat i Paris som var Hitlers förevändning för att just den 9 november genomföra det som kom att bli kristallnatten.
– På grund av attentatet i Paris fick Hitler och de ledande nazisterna den perfekta förevändningen för att genomföra pogromerna mot judarna.
Det säger författaren och journalisten Armin Fuhrer som forskat kring den judiske 17-årige pojken Herschel Grynszpans dödliga skottattentat mot den tyske diplomaten Ernst vom Rath i Paris, den 7 november 1938 – alltså för exakt 75 år sedan i dag.
Hitler och nazisterna hade länge väntat på att hitta en anledning att skärpa sin judefientliga politik och i attentatet mot Ernst vom Rath fick de sitt perfekta alibi.
Hela länken till artikeln: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5696816

Man får alltid veta någonting nytt.

Stefan

Grille
Medlem

Re: Nya rön om kristallnatten

Inlägg av Grille » 8 november 2013, 09:47

Intressant. Har ju spekulerats mycket under åren. Det unge attentatsmannens öde är visst inte helt klarlagt? Men troligen försvann han i ett fängelse eller läger men hölls vid liv flera år. Om jag minns rätt - man kan inte googla på allt

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 8 november 2013, 10:33

Stefan Lundgren skrev:Den 7 november sköt en ung man ihjäl en tysk diplomat som skulle räddas om han fick chansen. Istället beordrade Hitler att han skulle dö och anledningen var att nazisterna ville har skäl till att inledda det som skulle kallats för kristallnatten.
Detta vill jag nog allt ha en källa på, att Hitler skulle beordrat att han skulle dö.

Ernst vom Rath träffades av två skott, varav ett i skuldran och ett i buken (mjälten). Han fördes till Clinique de l'Alma och hur skulle Hitler kunna beordra att ha skulle dö på ett franskt sjukhus? Han fick såsom diplomat naturligtvis den bästa vården Frankrike kunde erbjuda.

MVH

Hans

Källa: http://fr.wikipedia.org/wiki/Ernst_vom_ ... assassinat

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 november 2013, 15:23

Hans skrev:
Stefan Lundgren skrev:Den 7 november sköt en ung man ihjäl en tysk diplomat som skulle räddas om han fick chansen. Istället beordrade Hitler att han skulle dö och anledningen var att nazisterna ville har skäl till att inledda det som skulle kallats för kristallnatten.
Detta vill jag nog allt ha en källa på, att Hitler skulle beordrat att han skulle dö.

Ernst vom Rath träffades av två skott, varav ett i skuldran och ett i buken (mjälten). Han fördes till Clinique de l'Alma och hur skulle Hitler kunna beordra att ha skulle dö på ett franskt sjukhus? Han fick såsom diplomat naturligtvis den bästa vården Frankrike kunde erbjuda.

MVH

Hans

Källa: http://fr.wikipedia.org/wiki/Ernst_vom_ ... assassinat

Enligt Sveriges radios nyhetssändningar i morse så hade Armin Fuhrer hittat dokument i tyska utrikesministeret.

Stefan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 8 november 2013, 16:29

Armin Fuhrer har nu hittat dokument som mycket starkt tyder på att Ernst vom Rath hade kunnat räddas till livet av de tyska toppläkare som flögs in till Paris – men att Hitler beordrade att den skottskadade skulle dö.

– Hitlers inställning var då " låt honom dö, vi behöver en martyr", attentatet blev som en skänk från ovan för nazisterna, säger Armin Fuhrer.

Han stöder sig bland annat på dokument som han har hittat i det tyska utrikesministeriet.
Det flögs mycket riktigt in läkare men de övertog inte vården. De fick titta till patienten och berömde de franska läkarna. Det finns konspirationer att de tyska läkarna mördade honom men det tror jag inte ett smack på. Jag tror inte heller ett smack på att de franska läkarna lät honom dö eller var så mycket sämre än de influgna tyska läkarna. Dessutom, han behövde ju inte dö, genom bara attentatet som sådant hade de ju redan en anledning till urskulda kristallnatten. Han dog för att han var träffad på kort håll av två pistolkulor, varav ett bukskott.

Jag skulle bra gärna se vilka dokument han stödjer det hela på- tills dess tror jag vilda spekulationer.

Experterna var f.ö. Karl Brandt och Georg Magnus. Baumgartner (hittar inget förnamn) hette proffessorn som de berömnde.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 14 november 2013, 14:55

Jag blev också lite skeptiskt när jag hörde nyheten. Det var liksom för bra, för mycket "onda nazister" över det. För mycket konspirationsteori som jag blivit så allergisk mot de senaste åren.
Att Hitler tänker högt och vad som sedan hände är två olika saker.
Med ett bukskott så behövs det inte såg mycket mer för att dö.

Jasså attentats mannen hölls vid liv? Det visste jag inte, varför då?

Sonderling

Grille
Medlem

Inlägg av Grille » 14 november 2013, 18:04

Fram till ca 1943 levde han tydligen ännu och satt i fängelse. Troligen dog där men ingen verkar veta när och hur. Kan ju ha blivit avrättatd eller dött under bombningar etc. Jag har till och med läst någon, troligen helt galen, uppgift om att skulle ha överlevt kriget och flyttat till Israel....

Edit: Läste på lite. Han hamnade först i franskt fängelse men blev förstås gripen när tyskarna rullade in 1940. Blev ingen rättegång i Tyskland utan den sköts upp verkar det som. Man visste kanske inte vad man skulle göra med honom

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 15 november 2013, 15:36

Hans skrev:
Armin Fuhrer har nu hittat dokument som mycket starkt tyder på att Ernst vom Rath hade kunnat räddas till livet av de tyska toppläkare som flögs in till Paris – men att Hitler beordrade att den skottskadade skulle dö.

– Hitlers inställning var då " låt honom dö, vi behöver en martyr", attentatet blev som en skänk från ovan för nazisterna, säger Armin Fuhrer.

Han stöder sig bland annat på dokument som han har hittat i det tyska utrikesministeriet.
Det flögs mycket riktigt in läkare men de övertog inte vården. De fick titta till patienten och berömde de franska läkarna. Det finns konspirationer att de tyska läkarna mördade honom men det tror jag inte ett smack på. Jag tror inte heller ett smack på att de franska läkarna lät honom dö eller var så mycket sämre än de influgna tyska läkarna. Dessutom, han behövde ju inte dö, genom bara attentatet som sådant hade de ju redan en anledning till urskulda kristallnatten. Han dog för att han var träffad på kort håll av två pistolkulor, varav ett bukskott.

Jag skulle bra gärna se vilka dokument han stödjer det hela på- tills dess tror jag vilda spekulationer.

Experterna var f.ö. Karl Brandt och Georg Magnus. Baumgartner (hittar inget förnamn) hette proffessorn som de berömnde.

MVH

Hans
Håller med Hans...Hitler sa mycket som han ville göra med för den sakens skull aldrig utfördes.
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Skriv svar