Krim 1941

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Krim 1941

Inlägg av sveahk » 4 mars 2014, 17:09

Knappt 72 år tillbaka i tiden anlände den tyske generalen von Manstein med sina trupper till halvön Krim, och i oktober 1941 började den segdragna och brutala kampen om Sevastopol.

Ryssen stod med ryggen mot väggen - och havet. Hur desperat hans situation var, visar följande Sovjet-dokument som tyskarna fångat upp och här återges i tysk översättning:
krim.jpg
...och delar därav i min fria översättning:

"Till chefen för Larindorfer distriktsavdelning...

För att framgångsrikt störa fienden och förinta hans armeer är det av stor betydelse att starkt verkande gift används - därför skickar vi arsenik till er i tändsticksaskar. Ett gram arsenik under en dubbelbotten, däröver tändstickor. 1 gram arsenik är beräknat för 10 man.
Dessutom skickar vi arsenik i gelatinkapslar, 2 gram i varje - räcker till att förgifta 18 man.

För störtrupperna i ert distrikt skickas 8 tändsticksaskar och 15 gelatinkapslar.

Giftet ska blott ges till dem som kan handha (och placera) det...sådana agenter är: kvinnor, kockar, kökspersonal och personer som har tillgång till livsmedel
."

Undertecknat av en Folkskommissar och en NKVD-chef, båda på Krim.

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk

Re: Krim 1941

Inlägg av sveahk » 4 mars 2014, 17:39

Tilläggas kan, att varken i tyska dokument eller det allmänna historiesökandet har jag funnit spår...om dessa arsenik-planer omsattes i verkliga livet.

Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 5 mars 2014, 13:53

sveahk skrev:Tilläggas kan, att varken i tyska dokument eller det allmänna historiesökandet har jag funnit spår...om dessa arsenik-planer omsattes i verkliga livet.

Hans K
Verkar mindre troligt då vi nog hade hört mer om det då.

Men jag undrar var då hittar allt? Hur många trådar har du startat nu med material ingen ens har hört talas om? Kanske dags för en ny, han med det trevliga namnets krönika från Hans 15 000 kvadratmeter stora arkiv.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 5 mars 2014, 17:59

Ja du Hans, det finns mycket att plocka fram ännu, även om arkivet fick ett par nollor för mycket - och så länge det finns minst EN fan(den engelska varianten...), som t.o.m. slänger in en och annan kommentar till mina trådar - ja du :wink: , då går det vidare 8-) !

Hjärtliga hälsningar från vårvarma Schweiz

Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 5 mars 2014, 21:07

Det var som fan, bara 150 kvadratmeter.

Jag vet att du har minst ett par groupies till här.

MVH från ett likaledes vårvarmt Den Haag.

Hans

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 6 mars 2014, 11:55

Arsenik verkar lite omodernt tycker jag. Tyskarna borde haft bättre grejer. Men, det är klart, ett smaklöst gift där ingen större dos krävs.
Får mej osökt att fundera på tyskarnas möjligheter till biologisk krigföring, inklusive gaser och gifter. Jag har inte läst så mycket om det. De fanns ju goda kemister i Tyskland och säkert även bakteriologer.
Har just läst en intressant bok som jag köpte på rean, David Hoffmans The Dead Hand. Den tar upp Sovjets förfall pga den enorma produktionen av vapen. Men det som var ruskigt. och som jag inte visste, var deras arsenal och produktion av biologiska vapen. De hade flera stora laboratorier i Sibirien som framställde smittkoppsvirus, mjältbrandsbakterier/sporer, giftgaser i ofattbart kolossala mängder, ja långt in på Jeltsins tid. Industrierna levde sitt eget liv och ingen verkade kunna styra dem.
Det får mej att undra om läget på Nazistfronten.
Fast dom hade ju förstås jagat ut en stor del av sina judiska vetenskapsmän

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 6 mars 2014, 13:46

Det kom kanske igenom lite otydligt, men det som vi har här är en tysk översättning av ett hittat sovjetiskt dokument - så arseniken var rysk, tänkt att användas av Hiwis (ryska hjälpskrafter, t.ex. kökspersonal) till att förgifta tyska soldater.

Vänligen

Hans K

Christer Bergström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Christer Bergström » 8 mars 2014, 19:14

MYCKET intressant! Tack! :milsmile:

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 9 mars 2014, 19:50

sveahk skrev:Ja du Hans, det finns mycket att plocka fram ännu, även om arkivet fick ett par nollor för mycket - och så länge det finns minst EN fan(den engelska varianten...), som t.o.m. slänger in en och annan kommentar till mina trådar - ja du :wink: , då går det vidare 8-) !
Nog sitter man hemma ibland och tänker att han är grym på att hitta grejjer i brev och böcker som resten av världen glömt av! Du har fler fans.

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 9 mars 2014, 22:47

Tack Blixten :D - jag lovar, det kommer mer...!

Vänligen

Hans K

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 10 mars 2014, 08:37

Ber om ursäkt för min synnerliga slarviga läsning och förväxling. Men det är typiskt för mej, skummar igenom ibland. Jag skulle aldrig kunnat bli: a/korrekturläsare, b/jurist, c/teolog.
Dina dokument är dock mycket intressanta.

Skriv svar