Var IRA allierade med axelmakterna under andra världskriget?
- Dag den vise
- Medlem
Var IRA allierade med axelmakterna under andra världskriget?
IRA är en terrororganisation som har haft kontakt med flera minst lika otrevliga organisationer och regimer. När de var som mest aktiva, dvs under perioden slutet av nittonhundrasextiotalet till början av tjugohundratalet, vet jag att de var i mycket nära samarbete med baskiska ETA och att de dessutom fick starkt stöd av al-Khadaffis Lybien, och under andra världskriget har jag även hört att de var lierade med Nazisttyskland. Det känns förvisso logiskt att Hitler skulle stödja en organisation som likt IRA hade för mål att skada Storbritannien, men det hela känns dock mycket konstigt när jag tänker in det faktum att de likt senare ETA skulle få, hade en marxistisk profil. Fast alliansen kanske ingicks när Molotov-Ribbentrop-pakten gällde, och då hade inte som bekant Hitler och kompani något emot att alliera sig med uttalade marxister.
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Re: Var IRA allierade med axelmakterna under andra världskri
Jodå, det gjordes en hel del försök att knyta kontakter, men eftersom Tyskland var mer intresserad av att hålla Eire neutralt i kriget, överlät de planerandet och grovjobbet åt IRA - och det gick inte så bra...
"...the Abwehr later chose to rely on support mechanisms exclusive of the IRA. Neither strategy proved viable and the entire process was one disaster after another."
http://en.wikipedia.org/wiki/Irish_Repu ... rld_War_II
Hans K
"...the Abwehr later chose to rely on support mechanisms exclusive of the IRA. Neither strategy proved viable and the entire process was one disaster after another."
http://en.wikipedia.org/wiki/Irish_Repu ... rld_War_II
Hans K
Senast redigerad av 1 sveahk, redigerad totalt 12 gånger.
IRA var inte särskilt vänster under 1930- och 40-talet, med undantag för några försök i den vägen som snabbt gick under eller spjälkades av från egentliga IRA. Snarare hade man en tydlig nationalistisk och konservativ hållning (även om man gärna slogs mot andra - mer fascistiskt anstrukna - högergrupper). Vänster-IRA kom inte förrän på 1960-talet.
Vill minnas att det i bokserien "Hitlers ubåtskrig" nämns att tyska ubåtar vid ett eller ett par tillfällen skulle landsätta landsflyktiga IRA-medlemmar på Irlands kust. I alla fall ett fall avbröts när en av de som skulle landsättas avled under färden.
Vet inte om det fanns planer på vapenleveranser eller dylikt.
EDIT: missade att det fanns en lista med föreslagna operationer länkat tidigare.
Vet inte om det fanns planer på vapenleveranser eller dylikt.
EDIT: missade att det fanns en lista med föreslagna operationer länkat tidigare.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
sveahk skrev.
Annars tänker jag mest på Jack Higgins roman "Örnen har landat" där det figuerar en IRA man vid namn Liam Devlin, blev en hyfsad film också med Sven Bertil Taube i en biroll. http://en.wikipedia.org/wiki/The_Eagle_ ... ded_(film)
Ja nu svamlar jag lite utanför ämnet.
Sonderling
det måste varit ömsesidigt för jag kan ju tänka mig att Eire också var intresserad av att hålla sig neutral och inte inbjuda in till en ny ockupation av grannen England.Tyskland var mer intresserad av att hålla Eire neutralt i kriget,
Annars tänker jag mest på Jack Higgins roman "Örnen har landat" där det figuerar en IRA man vid namn Liam Devlin, blev en hyfsad film också med Sven Bertil Taube i en biroll. http://en.wikipedia.org/wiki/The_Eagle_ ... ded_(film)
Ja nu svamlar jag lite utanför ämnet.
Sonderling
I spørsmålet om IRA var alliert med Nazi-Tyskland under WWII er svaret definitivt nei, men felles interesser vis a vis en felles fiende kan noen ganger gi de merkeligste utslag selv om de bare er temporære og det var slik det også faktisk var.
Jeger
Jeger