För 70 år sedan gjorde man uppror i Warzawa, som brutalt slogs ner av tyskarna. De sovjetiska trupperna som befann sig i närheten ingrep inte, och det har påståtts skälet var att Stalin inte ville ge någon makt till icke-kommunistiska rivaler, och därför kallt lät tyskarna slå ner upproret. Det har också sagts att det fanns strategiska skäl till Sovjets passivitet: att man avancerat långt fram och skulle ha svårt att försvara det man vunnit vid ytterligare framryckning.
Hur ser ni som kan mycket om andra världskriget på detta?
Jag har också för mig att jag läst om ett liknande fall med omvända förtecken i Italien: Någonstans i Italien ska kommunister/partisaner ha varit nära att befria ett område från tyskarna, men Västmakternas trupper som befann sig i närheten ingrep inte till hjälp, och tyskarna slog hårdhänt ner kommunisterna/partisanerna, och det har sagts att skälet var att de västallierade inte ville ge någon makt till kommunistiska rivaler.
Men jag minns inget mer än just detta. Vet någon vad jag talar om, och hur var det?
Upproret i Warszawa (och liknande?)
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Re: Upproret i Warszawa (och liknande?)
Det enda jag kommer på är en artikel i WW2 History -The long surrender av Charles Whitting som avhandlar krigslutet i Europa och alla småstrider som pågick där, även mellan tyskar?!( strider mellan W-SS och Tyska fallskärmsjägare?). (Tänkte på den direkt när jag såg inlägget men det tog ett tag att rota fram tidningen.) Där beskrivs en episod där 82 infantri battalionen (Georgisk) gjorde uppror på ön Texel i Holland mot sina Tyska Herrar, när de allierade närmade sig och de Kanadensiska styrkorna som fanns närmast var liksom "oförmögna" att hjälpa dem och Tyskarna kunde krossa upproret. Upproret skulle ha börjat i slutet av April 45 och pågått till efter VE-dagen, 8 maj!? (Exakta datum står ej i artikeln.)
Sonderling
Sonderling
Tack för tipset, men vad jag syftade på var nog snarare de s.k. partisanrepublikerna i Norditalien, som etablerats 1944 bakom de tyska linjerna, Dessa krossades av tyskarna hösten 1944 medan de allierade förhöll sig passiva, varefter tyskarna tog till hårda repressalier mot de besegrade.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Intressant, detta hade jag ingen aaaannniiing om: http://en.wikipedia.org/wiki/Italian_Partisan_Republics
Stod inte så mycket om det på wikipedia. Det Italienska fälttåget är lite av en vit fläck på kartan och Marco Smedbergs bok om det slutar ju vid befrielsen av Rom, så jag tar gärna emot tips, på böcker som fortsätter efter det eller tar upp hela fältåget.
De allierade verkar ha haft svårt att ta sig upp för den Italienska stöveln så de kanske inte hann fram helt enkelt? Fast å andra sidan så kommer de allierade komma i direkt strid med den Grekiska kommunist gerillan, mot slutet av kriget, så helt otroligt är det inte.
Men som sagt är det nån som vet hur det ligger till?
Sonderling
Stod inte så mycket om det på wikipedia. Det Italienska fälttåget är lite av en vit fläck på kartan och Marco Smedbergs bok om det slutar ju vid befrielsen av Rom, så jag tar gärna emot tips, på böcker som fortsätter efter det eller tar upp hela fältåget.
De allierade verkar ha haft svårt att ta sig upp för den Italienska stöveln så de kanske inte hann fram helt enkelt? Fast å andra sidan så kommer de allierade komma i direkt strid med den Grekiska kommunist gerillan, mot slutet av kriget, så helt otroligt är det inte.
Men som sagt är det nån som vet hur det ligger till?
Sonderling
Jag hörde talas om detta för länge sedan, men det är i Göran Häggs Mussolinibiografi jag fått mer precist besked nyligen.
-
AndersSvensson
- Provmedlem
Fick precis en bok av flickvännen "Warsaw 1944: Hitler, Himmler, and the Warsaw Uprising". Den handlar mer om vad som hände i Warszawa i slutet av kriget hur tyskarna bestämde sig för att massakrera befolkningen, men hur befolkningen stod upp mot tyskarna och kämpade för sina liv.
Tänkte den boken passade väl in i den här tråden. Nedan kan du läsa mer om boken. Den har inte kommit ut på svenska än dock.
The full untold story of how one of history's bravest revolts ended in one of its greatest crimes
In 1943, the Nazis liquidated Warsaw's Jewish ghetto. A year later, they threatened to complete the city's destruction by deporting its remaining residents. A sophisticated and cosmopolitan community a thousand years old was facing its final days--and then opportunity struck. As Soviet soldiers turned back the Nazi invasion of Russia and began pressing west, the underground Polish Home Army decided to act. Taking advantage of German disarray and seeking to forestall the absorption of their country into the Soviet empire, they chose to liberate the city of Warsaw for themselves.
" Warsaw 1944" tells the story of this brave, and errant, calculation. For more than sixty days, the Polish fighters took over large parts of the city and held off the SS's most brutal forces. But in the end, their efforts were doomed. Scorned by Stalin and unable to win significant support from the Western Allies, the Polish Home Army was left to face the full fury of Hitler, Himmler, and the SS. The crackdown that followed was among the most brutal episodes of history's most brutal war, and the celebrated historian Alexandra Richie depicts this tragedy in riveting detail. Using a rich trove of primary sources, Richie relates the terrible experiences of individuals who fought in the uprising and perished in it. Her clear-eyed narrative reveals the fraught choices and complex legacy of some of World War II's most unsung heroes.
Kan tyvärr inte önska er trevlig läsning, boken kan rent av ge dig mardrömmar... Men hur som helst är den välskriven och så objektiv i sin beskrivning av händelseförloppet som det går att få tag på.
Tänkte den boken passade väl in i den här tråden. Nedan kan du läsa mer om boken. Den har inte kommit ut på svenska än dock.
The full untold story of how one of history's bravest revolts ended in one of its greatest crimes
In 1943, the Nazis liquidated Warsaw's Jewish ghetto. A year later, they threatened to complete the city's destruction by deporting its remaining residents. A sophisticated and cosmopolitan community a thousand years old was facing its final days--and then opportunity struck. As Soviet soldiers turned back the Nazi invasion of Russia and began pressing west, the underground Polish Home Army decided to act. Taking advantage of German disarray and seeking to forestall the absorption of their country into the Soviet empire, they chose to liberate the city of Warsaw for themselves.
" Warsaw 1944" tells the story of this brave, and errant, calculation. For more than sixty days, the Polish fighters took over large parts of the city and held off the SS's most brutal forces. But in the end, their efforts were doomed. Scorned by Stalin and unable to win significant support from the Western Allies, the Polish Home Army was left to face the full fury of Hitler, Himmler, and the SS. The crackdown that followed was among the most brutal episodes of history's most brutal war, and the celebrated historian Alexandra Richie depicts this tragedy in riveting detail. Using a rich trove of primary sources, Richie relates the terrible experiences of individuals who fought in the uprising and perished in it. Her clear-eyed narrative reveals the fraught choices and complex legacy of some of World War II's most unsung heroes.
Kan tyvärr inte önska er trevlig läsning, boken kan rent av ge dig mardrömmar... Men hur som helst är den välskriven och så objektiv i sin beskrivning av händelseförloppet som det går att få tag på.
// Anders Svensson
Mitt Projekt
Mitt Projekt