En kort fråga.
Hur kommunicerade den brittiska ambassaden med London?
Jag tänker närmast på om man hade tillåtelse att använda radiotelegrafi.
Högst upp i ambassaden hade man en radiostudio, och man kunde förstås ta emot kodade telegram via etern.
Och använde svenskarna själva radiotelegrafi för kommunikationer med sina legationer ute i världen? Om inte måste det dröjt åtskilliga dagar att få svar från många länder. Från England gick ju flyget.
Att sända med en transmitter från Sverige var det väl ett generellt förbud för, men fanns det något undantag för legationer?
Tyskarna hade inte det problemet för de kunde använda Teleprinters och kablar till Tyskland, liksom till Norge och Finland.
Tillåten radiotelegrafi?
Re: Tillåten radiotelegrafi?
Legation/ambassad anses väl vara det landets territorium, dvs Storbritanniens territorium, så att ha en sändare där borde inte ur den synvinkeln vara ett problem.
/CvD
/CvD
-
tommyjonason
- Medlem
Det kan nog stämma.
Det skrivs så mycket om Enigma och Bletchley Park.
Tyskarna var lika duktiga att knäcka de koder Royal Navy använde.
Undrar om de körde med one-time pad däruppe under takåsen på brittiska ambassaden
Det skrivs så mycket om Enigma och Bletchley Park.
Tyskarna var lika duktiga att knäcka de koder Royal Navy använde.
Undrar om de körde med one-time pad däruppe under takåsen på brittiska ambassaden
Dessutom kan man om legationen/ambassaden använder radiotelegrafi eller för den delen, ännu hellre fast kabel till hemlandet, så kunde Sverige avlyssna och förhoppningsvis dekryptera sändningarna.
Om jag inte minns fel, krävde tyskarna att få använda svenska kablar från Norge till Tyskland för sina sändningar, något som Sverige accepterade under knot men i själva verket i hemlighet tyckte att man dragit vinstlotten då man enkelt kunde avlyssna sändningarna.
/CvD
Om jag inte minns fel, krävde tyskarna att få använda svenska kablar från Norge till Tyskland för sina sändningar, något som Sverige accepterade under knot men i själva verket i hemlighet tyckte att man dragit vinstlotten då man enkelt kunde avlyssna sändningarna.
/CvD