Den bilden kommer från tunneln i Głuszyca och är en del av ”Bauvorhaben Riese” eller ”Projekt Riese” som är ett komplex av underjordiska gångar i närheten av orten Walim (tyska: Wüstewaltersdorf) i Polen påbörjat i Nazityskland under andra världskriget och delvis färdigställt mellan 1943 och 1945 Gångarna uppfördes under bergsmassivet vid bergen Osówka, Włodarz och andra berg i de schlesiska Ugglebergen (Góry Sowie). Tunnlarna under Książ slott (Schloss Fürstenstein) i utkanten av staden Wałbrzych, omkring 30 kilometer nordväst om Walim, räknas också till komplexet.
Komplexet består av sju enskilda anläggningar.
Mer om dem finns här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Project_Riese
I Polen börjar man nu ifrågasätta om detta fynd är sant.
Jag tror inte på guldtåget, hur i hela friden skulle det kunnat finnas 300 ton guld i det utarmade Tredje Riket, skriver den kände polske populärhistorikern Bogusław Wołoszański på sin blogg efter att ha läst alla förhoppningsfulla spekulationer i digitala medier om fyndet i en tunnel under Wałbrzych. Varifrån skulle guldtackorna i Nedre Schlesien ha kommit? Allt guld skickades till Berlin och sedan transporterade Reichsbank det till Merkersgruvan där amerikanska soldater hittade det.
Wołoszański betvivlar också att retirerande tyska soldater skulle ha gjort sig av med tåget även om det bara var ett vanligt pansartåg. De var fulla med vapen och värdefulla i strid. Den befälhavare som hade gett order om det skulle ha blivit skjuten.
Men, skriver han, av hela mitt hjärta önskar jag att det faktiskt finns ett tåg där, det vore ett fynd för både Järnvägens museum och för Armémuseet. (TVP info 2 sept 15)
/ currahee