MEDIC!!!!
MEDIC!!!!
Jag har alltid funderat på vad sulfa är/var.
(det ser ut som om dom pudrar varandra med socker)
Har det en smärtstillande effekt eller får det blodet att koagulera snabbare eller vad är det frågan om?
Finns det någon som har svar????
// JohnDoe
(det ser ut som om dom pudrar varandra med socker)
Har det en smärtstillande effekt eller får det blodet att koagulera snabbare eller vad är det frågan om?
Finns det någon som har svar????
// JohnDoe
Fleming upptäckte penicillin på 20-talet, men det var inte förrän på 40-talet det började utvecklas för kliniskt bruk. På 30-talet började man använda sulfa.JohnDoe skrev:det fanns väl redan penicillin på 40-talet?
Att man har tillgång till en medicin betyder naturligtvis inte att man inte har bruk för den andra - precis som man väljer mellan olika typer av penicillin (eller andra antibiotika) beroende på vilket slags bakterier man ska bekämpa, kontra vilka biverkningar man kan tolerera, var sulfa länge ytterligare ett alternativ. Numera finns sulfa kvar endast i vissa kombinationspreparat.
Penicillin och sulfa har det gemensamt att de är bakteriedödande, till skillnad från en del andra typer av antibiotika (såsom erytromycin och tetracykliner) som endast är bakteriehämmande - det senare med syfte att underlätta för kroppens eget immunförsvar att slå ut de aktuella bakterierna (i den mån det inte också slår ut kroppens nyttiga bakterier, och därmed förvärrar läget - medicinsk behandling är alltid en balansgång).
Sulfa används mot vissa svårare infektioner (inte enkla luftvägsinfektioner, t ex).
Penicillin och sulfa + blodplasma.
Ja, det var i samband med wwII som penicillinet slog igenom, från att vara något man prövade i enstaka fall. Amerikanarna utvecklade en metod att massodla penicillinet; så då fick de uppdraget att köra på. I början, ganska länge, var penicillinet tillgängligt nästan enbart för militärer. Läser man läkarromaner från början av 50-talet så kan man läsa ibland att någon patient fick en penicillinkurs efter det att sjukhuset fick dispens... Dispensen var alltså inte från socialstyrelsen, utan från arméförvaltningen...
Rent praktiskt innebär det att Penicillin och sulfa fanns tillgänglig för västsoldater. Såvitt jag förstår fick tyskarna klara sig utan...
Ryssarna körde ibland med utvärtes lök- och vitlöks-behandling, inte helt utan framgång.
Jag har sett en uppgift att blodplasma var ytterligare en brittisk/amerikansk uppfinning. Den är mera hållbar än helblod, inte känslig för fel blodgrupp. Mycket viktig för behandling av brandskador.
Det är kanske ingen tillfällighet att skildringar av brittiska konvalescentsjukhus talar så ofta om svårt brända män. Det var inte bara så att deras Blenheimplan ch Matilda-stridsvagnar brann gärna och mycket, utan det är nog så att de kunde rädda till livet de allra flesta av sina brännskadade - just tack vare kombinationen av blodplasman och sulfan.
Tyskarna och ryssarna fick klara sig med enklare medel.
Rent praktiskt innebär det att Penicillin och sulfa fanns tillgänglig för västsoldater. Såvitt jag förstår fick tyskarna klara sig utan...
Ryssarna körde ibland med utvärtes lök- och vitlöks-behandling, inte helt utan framgång.
Jag har sett en uppgift att blodplasma var ytterligare en brittisk/amerikansk uppfinning. Den är mera hållbar än helblod, inte känslig för fel blodgrupp. Mycket viktig för behandling av brandskador.
Det är kanske ingen tillfällighet att skildringar av brittiska konvalescentsjukhus talar så ofta om svårt brända män. Det var inte bara så att deras Blenheimplan ch Matilda-stridsvagnar brann gärna och mycket, utan det är nog så att de kunde rädda till livet de allra flesta av sina brännskadade - just tack vare kombinationen av blodplasman och sulfan.
Tyskarna och ryssarna fick klara sig med enklare medel.
- Olof Larsson
- Medlem
- Mathias Forsberg
- Medlem
Det var även förbehållet allierade soldater i stor utsträckning. Den tyska forskningen på området var eftersatt och produktionen låg. Tillgång i större utsträckning fanns inte förrän 1944 och det hände att tyska sjukvårdsförband beslagtog penicillinförråden från internationella Röda Korset.
/Forsberg
/Forsberg
Sulfa
Undrade själv vad sulfa var, militär sjukvårdare som jag är, och våra vårdlärare hävdade att det under kriget användes främst vid öppna bukskador, för att förebygga infektioner, och att en del egensinniga läkare fortfarande använder det vid bukoperationer.
- Johan Elisson
- Medlem
-
EnSvenskTiger
- Medlem