Ryssarna fällde bomber utanför Norrtälje

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 13585
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Ryssarna fällde bomber utanför Norrtälje

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 april 2026, 20:58

Denna artikel berätta en äldre man om att ryssarna fällde flera bomber i svenska farvatten och det var under en natt i februari 1944.

https://skargarden.se/fem-fragor-till-b ... n-schewen/

Hans far var med i Landstormen som har en egen tråd på Skalman och hans far tillhörde en grupp som hade koll på inkommande fartyg eller flygplan.

Stefan

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7378
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Ryssarna fällde bomber utanför Norrtälje

Inlägg av koroshiya » 27 april 2026, 22:05

Stefan Lundgren skrev:
25 april 2026, 20:58
Denna artikel berätta en äldre man om att ryssarna fällde flera bomber i svenska farvatten och det var under en natt i februari 1944.

https://skargarden.se/fem-fragor-till-b ... n-schewen/

Hans far var med i Landstormen som har en egen tråd på Skalman och hans far tillhörde en grupp som hade koll på inkommande fartyg eller flygplan.

Stefan
Bomber i Stockholm i februari också, lyckligtvis bara materiella skador.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 4204
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Lilejholmskajen, Stockholm
Kontakt:

Re: Ryssarna fällde bomber utanför Norrtälje

Inlägg av von Adler » 28 april 2026, 08:39

Sovjeterna bombade Stokcholms skärgård, Södermalm i Stockholm, Stavsnäs, Järla och Strängnäs. Sovjetiska plan var över svenskt territorium mellan 20:10 den 22:a februari och 00:40 den 23:e februari, och tillhörde sex separata grupper om minst ett plan var.

Förmodligen var de en del av den sovjetiska bombformation som avsåg att bomba Åbo. Vindförhållandena var svåra och sovjeterna riktigt dåliga på nattnavigering och irrade runt hela västra och sydvästra Finland och bombade småbyar, Mariehamn och mycket åkrar i sin jakt på Åbo.

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33811
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ryssarna fällde bomber utanför Norrtälje

Inlägg av Hans » 28 april 2026, 10:02

Jepp, inte bara sovjeterna missade landet de skulle bomba. Det fanns det ett gäng flygvapen som lyckades med. Fast deras mål var oftast lite längre bort.
Hursomhelst var precision med strategisk bombning under andra världskriget något annorlunda än mot idag. Om vi förenklar något så var det precisionsbombning om du träffade rätt kilometerruta. Undantag fanns, t.ex. https://en.wikipedia.org/wiki/No._617_Squadron_RAF

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7378
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Ryssarna fällde bomber utanför Norrtälje

Inlägg av koroshiya » 28 april 2026, 17:21

Allierade bombade väl i Danmark ett antal gånger - det var uppenbarligen inte så lätt till en början.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026
Inlägg: 5578
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Ryssarna fällde bomber utanför Norrtälje

Inlägg av Battler » 28 april 2026, 21:39

koroshiya skrev:
28 april 2026, 17:21
Allierade bombade väl i Danmark ett antal gånger - det var uppenbarligen inte så lätt till en början.
Under hela ockupationen riktade RAF in sig på specifika tyska anläggningar, inklusive flygfält (t.ex. Aalborg) och sjöfart, för att störa Luftwaffes verksamhet och sjötrafiken.
__________________________________
MVH

South End Court
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 4 april 2022, 04:22
Ort: Canada

Re: Ryssarna fällde bomber utanför Norrtälje

Inlägg av South End Court » 28 april 2026, 22:46

Ryssarna sköt mot båtar i Östersjön som var på väg till Sverige. Min gravida farmor med en två åring flydde över med båt och de fick inte tända cigaretter ens. Det skulle vara svart.

/South End Court

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026
Inlägg: 5578
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Ryssarna fällde bomber utanför Norrtälje

Inlägg av Battler » 29 april 2026, 20:37

Stefan Lundgren skrev:
25 april 2026, 20:58
Denna artikel berätta en äldre man om att ryssarna fällde flera bomber i svenska farvatten och det var under en natt i februari 1944.

https://skargarden.se/fem-fragor-till-b ... n-schewen/
Den sovjetiska inställningen var entydig. När den svenska regeringen protesterade i Moskva fick man som svar att inga sovjetiska plan hade varit i Sverige och att bombsplitter med kyrilliska bokstäver därför inte kunde härstamma från sovjetiska bomber.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bombninga ... 3%A4s_1944
__________________________________
MVH

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 13585
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Ryssarna fällde bomber utanför Norrtälje

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 april 2026, 16:28

Blidö och Svartögla är öar i Norrtälje kommun för den som inte har lokalkännedom i Uppland. En bomb fälldes i närheten av Furusund som man tar färjan över till Blidö via Yxlan. Osäkert om denna Wikipedia-författaren menade denna eller om bomben fälldes längs med östsidan av Blidö.

Fixat!!!

Stefan
Senast redigerad av 2 Stefan Lundgren, redigerad totalt 30 gång.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 12410
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: Klockrike

Re: Ryssarna fällde bomber utanför Norrtälje

Inlägg av sveahk » 30 april 2026, 17:14

Blidö!

Stefan, som jag bett om tidigare, kolla dina inlägg gärna två gånger innan du trycker på "skicka"-knappen.

Hans K

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 13585
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Ryssarna fällde bomber utanför Norrtälje

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 juni 2026, 19:52

I samband med att bomberna fälldes på östkusten så hittade även barn rester ifrån bomber, bl a i Erikdalsområdet.

https://stockholmskallan.stockholm.se/post/9971

Det som står i texten i länken är intressant faktiskt.

En förklaring skulle vara att de sovjetiska planen navigerat fel och att bomberna var avsedda för Finland och Åland. En annan teori är att det var ett sätt att varna Sverige för att involvera sig på fel sida under det pågående andra världskriget.
Vad tror ni, bombade ryssarna eller sovjeterna Sverige bara för att varna eftersom Sverige ännu samarbetade med tyskarna (tvång eller uppgörelse).

Stefan

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 4204
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Lilejholmskajen, Stockholm
Kontakt:

Re: Ryssarna fällde bomber utanför Norrtälje

Inlägg av von Adler » 15 juni 2026, 06:10

Stefan Lundgren skrev:
13 juni 2026, 19:52
I samband med att bomberna fälldes på östkusten så hittade även barn rester ifrån bomber, bl a i Erikdalsområdet.

https://stockholmskallan.stockholm.se/post/9971

Det som står i texten i länken är intressant faktiskt.

En förklaring skulle vara att de sovjetiska planen navigerat fel och att bomberna var avsedda för Finland och Åland. En annan teori är att det var ett sätt att varna Sverige för att involvera sig på fel sida under det pågående andra världskriget.
Vad tror ni, bombade ryssarna eller sovjeterna Sverige bara för att varna eftersom Sverige ännu samarbetade med tyskarna (tvång eller uppgörelse).

Stefan
Har svårt att se vad Sovjet skulle få ut av att bomba Sverige på det viset. Dessutom under en lång period, ofokuserat, utan några riktiga skador och väl utspritt. Det är inte som om de demonstrerade sovjetisk makt särskilt väl.

Jag tror på felnavigering, särskilt med tanke på hur bombandet av Åbo gick samma natt (det mesta hamnade på åkrar i sydvästra Finland generellt).

Skriv svar