Jag undrar vad den vanliga "Landsern" gjorde efter krigsslutet?
Läste C.Ryans " Den längsta dagen" för ett halvår sedan och i slutet fanns en förteckning över vad de tyska soldaterna hade för yrke efter maj -45. det var brevbärare, mjölkbud osv osv..
Jag kan förstå att många hamnade i diverse fångläger och avnazifieringsläger men vad hände med majoriteten?
puh det var fråga ett, fråga två kommer här:
De tyska soldater och officerare som kom att hamna i den Östtyskland var de delaktiga i den Östtyska armén?
Måste vara paradoxalt att kämpa i kriget mot ryssen och sedan tjänstgöra i dennes armé!
MVH
John
p.s boktips välkomnas varmt d.s