Operation Epsom

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
spef
Provmedlem

Operation Epsom

Inlägg av spef » 9 juli 2003, 21:44

Någon som har lust att berätta lite om den operationen? Vilka byar som var viktigast att ta över och sådant.

Vad jag har förstått så var Rauray och Bretteville viktiga byar. Sen vet jag inte, Hill 112 togs väl inte under Operation Epsom, iaf inte under samma dagar som resten av marken togs? Annars så var ju Hill 112 en utav orsakerna till varför man genomförde operationen.

Var attackerade tyskarna ifrån? Eller försvarade de bara byarna med trupper som redan fanns i området?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Operation Epsom

Inlägg av MD650 » 10 juli 2003, 16:56

spef skrev:Någon som har lust att berätta lite om den operationen? Vilka byar som var viktigast att ta över och sådant.

Vad jag har förstått så var Rauray och Bretteville viktiga byar. Sen vet jag inte, Hill 112 togs väl inte under Operation Epsom, iaf inte under samma dagar som resten av marken togs? Annars så var ju Hill 112 en utav orsakerna till varför man genomförde operationen.

Var attackerade tyskarna ifrån? Eller försvarade de bara byarna med trupper som redan fanns i området?
I boken om 1.SS-pansarkåren av Michael Reynolds finns det ganska bra beskrivet om de händelserna.

:)

Användarvisningsbild
razide
Ny medlem

Inlägg av razide » 11 juli 2003, 15:43

står endel om operationen i "slaget om normandie 1944" av karl-gunnar norén också.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 11 juli 2003, 15:47

Om jag minns rätt var det övergripande syftet med operationen att "bryta sig ut " ur CAEN-brohuvudet SV om CAEN för att kunna få "rull"
på anfallsrörelsen som hade stannat upp framför CAEN (mycket p.g.a. 12.SS-Pzdiv framgångsrika försvarstrid.

Mille1
Medlem

Inlägg av Mille1 » 15 juli 2003, 08:46

MD650 skrev:Om jag minns rätt var det övergripande syftet med operationen att "bryta sig ut " ur CAEN-brohuvudet SV om CAEN för att kunna få "rull"
på anfallsrörelsen som hade stannat upp framför CAEN (mycket p.g.a. 12.SS-Pzdiv framgångsrika försvarstrid.

Det stämmer. 12.ss Pzdiv, "Hitlerjugend" var starkt underskattad av det allierade, men dom ändrade snabbt det allierades synsätt.

Enl boken "Avgörandets Ögonblick " av zetterling,tamelander" så var brohuvudena målet för att inta Caen. Monty hamnade i onåd i England då Op Epsom inte gick som man hade planerat. För att rädda sitt ansikte och för att inta Caen som han hade lovat skulle intas under D dagens första dag, så beordrade han bombning av Caen.

Användarvisningsbild
Marcus Svernvik
Medlem

Inlägg av Marcus Svernvik » 15 juli 2003, 10:31

Det fins redan andra trådar om detta.

/ Marcus

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 15 juli 2003, 13:25

Model skrev:Det fins redan andra trådar om detta.

/ Marcus
Då kan du kanske lägga ut en länk till den

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 15 juli 2003, 14:05

MD650 skrev:
Model skrev:Det fins redan andra trådar om detta.

/ Marcus
Då kan du kanske lägga ut en länk till den
Tudilu... viewtopic.php?t=6244&highlight=epsom

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 18 juli 2003, 14:56

Mille1 skrev: Enl boken "Avgörandets Ögonblick " av zetterling,tamelander" så var brohuvudena målet för att inta Caen. Monty hamnade i onåd i England då Op Epsom inte gick som man hade planerat. För att rädda sitt ansikte och för att inta Caen som han hade lovat skulle intas under D dagens första dag, så beordrade han bombning av Caen.
I sina memoarer har sedan Monty ändrat detta ännu mer till att de skulle "binda" alla de starka tyska förbanden medan amerikanska styrkor skulle genomföra genombrottet längre västerut, som ju förvisso också skedde i slutet av juli men som knappast ökar Montys trovärdighet i frågan speciellt mycket.

/Forsberg

Skriv svar