Operation Epsom
Operation Epsom
Någon som har lust att berätta lite om den operationen? Vilka byar som var viktigast att ta över och sådant.
Vad jag har förstått så var Rauray och Bretteville viktiga byar. Sen vet jag inte, Hill 112 togs väl inte under Operation Epsom, iaf inte under samma dagar som resten av marken togs? Annars så var ju Hill 112 en utav orsakerna till varför man genomförde operationen.
Var attackerade tyskarna ifrån? Eller försvarade de bara byarna med trupper som redan fanns i området?
Vad jag har förstått så var Rauray och Bretteville viktiga byar. Sen vet jag inte, Hill 112 togs väl inte under Operation Epsom, iaf inte under samma dagar som resten av marken togs? Annars så var ju Hill 112 en utav orsakerna till varför man genomförde operationen.
Var attackerade tyskarna ifrån? Eller försvarade de bara byarna med trupper som redan fanns i området?
Re: Operation Epsom
I boken om 1.SS-pansarkåren av Michael Reynolds finns det ganska bra beskrivet om de händelserna.spef skrev:Någon som har lust att berätta lite om den operationen? Vilka byar som var viktigast att ta över och sådant.
Det stämmer. 12.ss Pzdiv, "Hitlerjugend" var starkt underskattad av det allierade, men dom ändrade snabbt det allierades synsätt.MD650 skrev:Om jag minns rätt var det övergripande syftet med operationen att "bryta sig ut " ur CAEN-brohuvudet SV om CAEN för att kunna få "rull"
på anfallsrörelsen som hade stannat upp framför CAEN (mycket p.g.a. 12.SS-Pzdiv framgångsrika försvarstrid.
Enl boken "Avgörandets Ögonblick " av zetterling,tamelander" så var brohuvudena målet för att inta Caen. Monty hamnade i onåd i England då Op Epsom inte gick som man hade planerat. För att rädda sitt ansikte och för att inta Caen som han hade lovat skulle intas under D dagens första dag, så beordrade han bombning av Caen.
- Marcus Svernvik
- Medlem
Tudilu... viewtopic.php?t=6244&highlight=epsomMD650 skrev:Då kan du kanske lägga ut en länk till denModel skrev:Det fins redan andra trådar om detta.
/ Marcus
- Mathias Forsberg
- Medlem
I sina memoarer har sedan Monty ändrat detta ännu mer till att de skulle "binda" alla de starka tyska förbanden medan amerikanska styrkor skulle genomföra genombrottet längre västerut, som ju förvisso också skedde i slutet av juli men som knappast ökar Montys trovärdighet i frågan speciellt mycket.Mille1 skrev: Enl boken "Avgörandets Ögonblick " av zetterling,tamelander" så var brohuvudena målet för att inta Caen. Monty hamnade i onåd i England då Op Epsom inte gick som man hade planerat. För att rädda sitt ansikte och för att inta Caen som han hade lovat skulle intas under D dagens första dag, så beordrade han bombning av Caen.
/Forsberg