Och då har jag en fundering.
resp.
och
Statistiken varierar förstås hos de olika sidorna i kriget...
/Gribing[/b]
Hur vanligt var det att hela besättningar dödades?
resp.
Hur vanligt var det att hela besättningen klarade sig oskadda?
och
Hade någon i besättningen större chans att överleva än de andra?
Jag menade inte vara syrlig, jag konstaterade endast att det är omöjligt att säga hur vanligt något var om man inte delar upp ämnet i delämnen.Ett något syrligt svar kanske men tack ändå.
Inte nödvändigtvis. Visst kunde ju en vagn explodera om ammunitionsförrådet träffades, men åtminstone de finska pansarveteranerna talar mera om att "vagnen började brinna".Var det verkligen så ofta (generellt sett) en stridsvagn efter en träff "exploderade"?
Sovjetunionen gjorde ett antal experiment med luftlandsättningar av stridsvagnar med besättning inuti. Problemet var förstås att hur bra fallskärmar man än satte på stridvagnen dog hela besättning när den landade efter att man tippat ut den från ett flygplan. De försökte och försökte med hjälmar och vadderingar av takets insida, men ingen överlevde ändå, så till slut lade man ner projektet, en erfarenhet rikare ...gribing skrev:Hur vanligt var det att hela besättningar dödades?
Det var Mathias Forsberg som skrev en uppsats om Kursk (och en del var även var med i "Pennan och svärdet"). Uppsatsen kan man hitta pa det gamla skalmanforat.Jag tror det var någon på forumet som hade skrivit en uppsatts om Kursk där en del sådana fakta om utslagna stridsvagnar fanns med. Var det Henric eller Mats eller vem var det?