Quiz: Finlands historia

Schwemppa
Redaktionen

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Schwemppa » 7 juni 2013, 09:21

Se där, just som jag tänkte att fler ledtrådar behövs. :) Mest känd är väl Carlander för sina dokumentärfilmer.

http://svenska.yle.fi/arkivet/artikkeli ... edia=65333

53:an filmar vidare.

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 7 juni 2013, 15:55

En äldre gentleman, här som en uppskattad gäst:
påbesök.jpg
påbesök.jpg (156.01 KiB) Visad 1449 gånger

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 8 juni 2013, 17:32

imuseet.jpg
imuseet.jpg (169.32 KiB) Visad 1418 gånger

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 9 juni 2013, 22:29

Över 2.5 miljoner sålda exemplar, översättningar till över 20 språk. Bland läsare som har berömt hans verk finns bl.a. Fidel Castro.

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 11 juni 2013, 08:22

Hans mest berömda verk är en frätande satir över den amerikanska livsstilen, trångsynheten, hyckleriet och kapitalismen - enligt omslagstexten till en rysk utgåva från 60-talet.

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 12 juni 2013, 11:36

Alltså. vem var/är den mest kända finska författaren i Sovjetunionen/Ryssland - trots att han aldrig var uppskattad eller ens populär i sitt eget land? Han skrev 20 romaner som alla är helt bortglömda i Finland; i Ryssland däremot ses två av hans böcker som klassiker i sin genre och de finns tillgångliga t.o.m. som talböcker.

Ördög
Medlem

Inlägg av Ördög » 13 juni 2013, 15:13

Det handlar naturligtvis om ...

http://www.kirjasto.sci.fi/larni.htm

Kuriosa:
Da Aleksandr Solzjenitsyn under tidigt 70-tal blev allt obekvämare for sovjetmakten, anslöt sig Larni lojalt till hans "kritiker". I Augusti fjorton skildrar Solzjenitsyn en socialdemokrat vid namn vid namn Lernatovitj som vid första världskrigets utbrott hoppas på en tysk seger. Lernatovitj var enligt Larni ett uttryck för Solzjenitsyns egna åsikter. Solzjenitsyn författade ett genmäle, där han liknade sin finländske belackare vid en cirkusclown. (Timo Vihavainen: "Kansakunta rähmällään", 1991)

1984 utkom en pikareskroman med titeln Matka Neuvosto-Suomessa (Resa i Sovjet-Finland) - en uppsluppen skildring av Finland som sovjetrepublik.

Bild

Där får man bland annat veta att den av Alvar Aalto ritade kyrkan i Seinäjoki, Lakeuden risti (Slättens kors) under de nya makthavarna har omvandlats till kulturhus och uppkallats efter den "världsberomde författaren Martti Larni".

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 13 juni 2013, 22:36

Bild

Bild

Jag minns (i början av 90-talet) hur mina ryska vänner inte riktigt ville tro på mig när jag berättade att jag har inte läst Larni eller ens hört om "Den fjärde kotan".

Var så god, Ördög!

Ördög
Medlem

Inlägg av Ördög » 14 juni 2013, 20:00

Vem är den här påpälsade herren?

Bild

Hans ymniga litterära produktion omfattar även en del stycken på svenska, bland annat de här stroferna. Hur låter de utelämnade rimorden?

Bästa ryssen

Ryssen, som vid Don och __________,
paarlevuu,
också här är känd på __________,
paarlevuu,
är ej värd att __________,
den kan man blott __________,
inke pinke paarlevuu.

Den döda ryssen bästa __________,
paarlevuu,
se'n han smakat __________,
paarlevuu.
När i gropen han __________,
då sitt Lebensraum han __________,
inke pinke paarlevuu.

Ördög
Medlem

Inlägg av Ördög » 17 juni 2013, 07:23

En portalgestalt i finsk schlagerhistoria. Skrev otaliga kupletter, revyer och radiokåserier, översatte Bellman till finska. Gift tre gånger.
Skrev för det mesta under ett par pseudonymer. I sina på 1970-talet utgivna memoarer skildrar förf. ett möte med en tysk kollega, som storligen förbluffades vid underrättelsen att den ena pseudonymen i tysk översättning innehöll åtta konsonanter efter varann. Tysken undrade vad det kunde vara för ord, och fick svaret Hirschschmied.
Memoarverkets titel är för övrigt är ett lån från en Eino Leino-dikt.

(Editerat).

Ördög
Medlem

Inlägg av Ördög » 20 juni 2013, 20:11

Det här var visst knepigare än jag kunnat tro.

Mest produktiv under krigsåren, då han författade mängder av propagandasånger till höjande av truppernas kampvilja. Många av slagdängorna blev förbjudna efter vapenstilleståndet 1944. Men han skrev också relativt harmlösa schlagertexter - bland annat en som blev en veritabel klassiker i insjunging av Leif Wager.

Ördög
Medlem

Inlägg av Ördög » 29 juni 2013, 00:33

Men för hälvette! Inte kan det vara så här svårt!

Mannen jag vill veta namnet på var född 1906 och dog 1992.
Redan som 16-åring skrev han AKS-marschen med herostratiska formuleringar som Vi vill göra Finland stort, vi besegrar motståndaren, och från Vita havet till Ladoga drar vi gränsen med svärdet.
Till hans krigstida produktion hör bland annat en trall där Mannerheim uppmanar att sikta ryssen mellan ögonen.

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 29 juni 2013, 07:01

Svårt är det inte, det är bara sommarstiltjen som har lagt sig över quizzet. Mannen i den fina vita gåvopälsen från Sverige är Reino "Palle" Palmroth. också känd som Reino Hirviseppä.

Han var en mycket duktig sångtextförfattare, musikalisk och påhittig, men efter kriget var han känd framför allt som hemmafrontshjälten som skrev "Silmien välliin" eller "Mellan ögonen (på ryssen)", sången som är en mästerstycke av chauvinistisk propaganda men som fick mycket dålig genklang hos de soldater som egentligen stred mot ryssen och stod i skyttegravarna.

(A very rough English translation.)

Ördög
Medlem

Inlägg av Ördög » 29 juni 2013, 22:11

Där kom svaret. Jag besvarar gärna följdfrågorna själv.

- Titeln på Palmroths memoarbok från 1975 är ett citat ur Leino-dikten Elegia.

Bild

- Leif Wagers storframgång var givetvis Romans,tonsatt av Nils-Eric Fougstedt, skriven för filmen Katarina och greven av Munksnäs (1943). Palle ombads tydligen att leverera en så sötsliskig text som möjligt, och han totade ihop den på en kvart.
Framgången var som sagt ofantlig. Ännu mer än 50 år senare hände det att gamle Wagers telefon ringde mitt i natten, och en sluddrig röst hördes skråla Sua vaa-ain yli kaai-(hik)-ken mä raa-kaas-taaan ...

- De utelämnade orden i Bästa ryssen är: Mukden - lukten - diskutera - likvidera - ryssen - nickelkyssen - försvunnit - funnit. Eller var det möjligen hunnit? Jag har en rad sånghäften från kriget - kvarlåtenskap från farfar och morfar - vari även denna lilla visstump ingår. Just nu befinner jag mig dock på ett hotellrum i Kraków, och kan inte göra den behövliga kontrollen.

Var därmed hur som helst - nu är det Femtiotreans tur igen.

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 1 juli 2013, 08:03

Efterhändelsen.jpg
Efterhändelsen.jpg (40.77 KiB) Visad 707 gånger
???

Låst