Det är ingen som förbjuder en person eller grupp ifrån att kritisera Finland och Finlands agarande under andra världskriget. Min åsikt är som sagt, att gjort är gjort. Skillnaden mellan Finland och andra länder är väl att Finland var ett av de få länder som inte bombade sönder varje stad i sitt fiende land, även om detta säkert förekom.LasseMaja skrev:Det som är mest anmärkningsvärt med hela den här historien tycker jag är uppfattningen att just Finlands agerande skulle vara oantastligt. Alla andra stater, krigförande eller inte, skall kunna ifrågasättas men inte Finland. Många av de krigförande västdemokratierna, exempelvis Storbrittannien och USA, kritiseras för vissa handlingar och beslut kring WWII, men något sådant går inte att göra med Finland!Marco skrev:Det är enligt min åsikt fel att börja nu efter nästan 70 år att börja säga att Finland skulle ha kunnat göra si o så.
Varför skulle just Finland ha denna unika status?
Finland har ingen unik status. Ni får gärna ifrågasätta Finlands agerande under WW2, men som ni säkert märkt så kommer många att motdebattera er.
Finland har inte varit oantastligt, fortsättningskriget och inbördeskriget har bara varit lite som taboo ämnen i Finland som man inte diskuterat.