Jag vill faktiskt be om ursäkt för min formulering, den passar inte på diskussionen som den har hållt här.Marco skrev:Det finns mycket fakta, men vilken skall man använda? Vi är alla medvetna om att Finland gjorde sammarbete med Tyskland (m.a.o nazisterna).JohnT skrev:
Men jag finner frågan ömgärdad av vissa religösa övertoner, istället för försök till att se på fakta.
Mvh
/John T.
Sedan att påstå att man inte granskat Fortsättningskriget och Finland är enligt min åsikt fel, jag tror att det är ett av dom mest diskuterade ämnen bland historiker i Finland. Det kom en bok för några år sedan som handlade om Finlands ställning när det gällde förintelsen och Finlands sk. separat krig.
Att förutse andras intentioner och att i efterhand bedömma vilka faktorer som var avgörande är vanskligt. Nog hade Ryssarna invaderat om dom hade fått fria händer.Marco skrev: Sedan tror jag att största delen av historikerna håller med om att Sovjetunionen inte var nöjd med situationen efter Vinterkriget. Man skulle i Vinterkriget ockupera hela Finland och dessa tankar fanns troligen även kvar bland männen i Kreml.
Men Ryssarna blev ju allt mer uppbundna
- Juli 1940 Frankrikes fall - Tyskarna behöver inte oroa sig för tvåfrontskrig.
- Augusti 1940 Transiteringsavtalet Tyskland -Finland.
- November 1940 Hitler meddelar Molotov att det inte var läge för ett nytt krig kring Östersjön. (skulle han säga!!)
- 14:e Januari 1941 får även Finnarna beskedet från tyska diplomater att man inte skulle oroa sig för ett Ryskt militärt ingripande i Nickelfrågan.
Så trots att läget blir ljusare för Finland så väljer man att låta sig bli mer insnärjd i Tyskarnas garn. Så för mig stämmer förklaringsmodellen att för Finska regeringen betydde att återfå 1939 års gräns mer än fred.
Ett försvarsförbund med Sverige hade ju stoppat alla möjlighter till att återfå Karelen, medan Tyskarna kunde ge hopp om att återfå de ockuperade områdena.
Jag köper inte att Soviet som inte lyckades speciellt bra under vinterkriget, hade planerat att slå ut Finland i början av ett Tyskt anfall på Soviet.
Varken Turkiet eller Japan anfölls (före 45), varför måste man alltid jämföra Finland med Estland?
Mvh
/John T.