Quiz: Sjöfartshistoria
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Dessvärre är jag borta ett par dar, så lämnar rodret fritt till hugad..
Mvh
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Gostap
Är det inte någon som har huggit till på detta så skall jag komma med en lite enklare fråga.
Inom sjöfarten finns det många yrken och titlar. Både ombord och i land. Men ser vi nu till vad som är vanligt ombord i ett fartyg så är det en person som normalt sett kallas för "Chiefen". Trots att jag så där rakt upp och ned kan komma på fyra olika personer som har yrkesbeteckning som börjar på "Chief" .........
Vem är det som är "Chiefen" och vilka andra är det som också heter något på "Chief".
Inom sjöfarten finns det många yrken och titlar. Både ombord och i land. Men ser vi nu till vad som är vanligt ombord i ett fartyg så är det en person som normalt sett kallas för "Chiefen". Trots att jag så där rakt upp och ned kan komma på fyra olika personer som har yrkesbeteckning som börjar på "Chief" .........
Vem är det som är "Chiefen" och vilka andra är det som också heter något på "Chief".
Chiefen avser normalt maskinchefen (chief engineer) , utöver denne återfinns chief officer, chief steward, chief cook...Donkeyman skrev:Är det inte någon som har huggit till på detta så skall jag komma med en lite enklare fråga.
Det där var tydligen enkelt, "magno" använde inte ens en timme för att komma med svaret och kommer med nästa fråga.
Tack Donkeyman.
Jag undrar vad som vanligtvis förenar en monark med en hundkuk ?
Jag undrar vad som vanligtvis förenar en monark med en hundkuk ?
Hundkuk är väl en knop? Monark också kanske?
Mvh
Gostap
Gostap
...en hundkuk är en ''spansk tagling'' på tågvirke för att slippa en sydd tagling. Man lägger de upplösta kardelerna i
en ''krona'' och splitsar dom tillbaka in i tåget för att hindra vidare kardelskiljning - och utgöra en stoppare.
Eftersom hundkuken är ett splits-jobb kanske Monarken också är det - jag vet inte.....
en ''krona'' och splitsar dom tillbaka in i tåget för att hindra vidare kardelskiljning - och utgöra en stoppare.
Eftersom hundkuken är ett splits-jobb kanske Monarken också är det - jag vet inte.....
gostap är på god väg. Hundkuk är en tagling, vilket såvitt jag vet inte gäller monark. Taglingen och monarken har något gemensamt.
edit; såg att varjag kommit med den sista pusselbiten
Den gemensamma nämnaren är "kronan" som kröner både hundkuken av tågvirke och monarken av kött och blod.
Varjag seglar vidare.
edit; såg att varjag kommit med den sista pusselbiten
Den gemensamma nämnaren är "kronan" som kröner både hundkuken av tågvirke och monarken av kött och blod.
Varjag seglar vidare.
Varjag deltar inte i kvissarna numera, bara tipsar - frågan till gostap
Vafalls! Varför inte det??
Mvh
Gostap
Gostap
Jaha, stiljte igen.....
Vem var ägaren till denna vackra skapelse? Han var känd för att ha världens.............
Båt och redare tack!
Vem var ägaren till denna vackra skapelse? Han var känd för att ha världens.............
Båt och redare tack!
Mvh
Gostap
Gostap
Pommern och Gustaf Erikson med världens största segelfartygsflotta
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gustaf_Erikson
http://www.visitaland.com/pommern/se
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gustaf_Erikson
http://www.visitaland.com/pommern/se
Misstänkte den inte blev gammal...Stighult seglar vidare
Mvh
Gostap
Gostap
tack för det gostap, man har sett båten ett antal gånger.
Men här tar jag fram en som jag bara sett på bild. Så vad heter den?
Men här tar jag fram en som jag bara sett på bild. Så vad heter den?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Franska ubåten Surcouf, då (ca 1935) världens största.