Kustbevakningens nya flaggskepp
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Re: Kustbevakningens nya flaggskepp
När jag hör namnet Tolgfors börjar jag leta efter min revolver. I sakfrågan kan jag inte så mycket, men har sedan länge ett grundmurat förtroende för Donkeyman. Har alltid ansett att bildandet av KBV under "Gränsdahl" (Engdahl) var en onödig åtgärd. Tycker att de omskrivna fartygen är väl stora för aktuella arbetsuppgifter.
Det som jag tycker är synd är att när man nu ändå beslutade att bygga dessa jättebogserbåtar för Kustbevakningen så kunde man väl åtminstone sett till att man kunnat utnyttja dem optimalt året om. Jag mailade Kustbevakningen en gång och frågade varför man inte inkluderat isbrytande förmåga i kravspecen för dessa fartyg, och fick följande svar från kommendör Dan Thorell på Kustbevakningen:
Som jämförelse kan nämnas att Kustbevakningens "gamla" flaggskepp KBV 181 Gotland råkar vara av robust finsk Tursas klass (systerfartygen används av finska gränsbevakningen) och är både förberedd för att kunna bestyckas och klarar att hålla 12 knop genom 20 cm is.
/Per
Tydligen så ska alltså Kustbevakningen, under själva projekteringsarbetet på fartygen, ha frågat Sjöfartsverket om dom hade några speciella önskemål om förmåga och kapacitet vad gäller isbrytning och fartygens potentiella utnyttjande som hjälpisbrytare, men Sjöfartsverket ska då tydligen ha sagt att dom redan har den isbrytarkapacitet som behövs och att fartygen inte behövs i den meningen. Med tanke på att Sjöfartsverkets två hjälpisbrytare Baltica och Scandica är ca 30 år gamla så framstår ju Sjöfartsverkets svar som synnerligen märkligt. KBV fartygen byggdes sålunda utan speciell förstärkning av skrovet för isbrytning och kan bara nyttjas för lättare isbrytning. Det är verkligen synd att prestige och brist på kommunikation och samarbete mellan olika statliga myndigheter ska få sådana konsekvenser.I samband med projektering av dessa fartyg så var vi i kontakt med Sjöfartsverket avseende behovet att ta hänsyn till behovet av isbrytarkapacitet vilket isf skulle fördyra fartygen något. Sjöfartsverket hade inget sådant behov och avvisade samverkan.
Som jämförelse kan nämnas att Kustbevakningens "gamla" flaggskepp KBV 181 Gotland råkar vara av robust finsk Tursas klass (systerfartygen används av finska gränsbevakningen) och är både förberedd för att kunna bestyckas och klarar att hålla 12 knop genom 20 cm is.
/Per
Ett av de nya kbv:fartygen var faktiskt och testade isbrytning förra året. Vad jag kommer ihåg så funkade det bra. Däremot är de nog för smala för att hjälpa handelsfartyg. De bryter en för smal ränna helt enkelt. Så isbrytarförstärkta är de.
Att Sjöfartsverket avböjde samarbete med Kbv förstår jag fullt ut. Kbv är totalt omöjliga att ha att göra med på många sätt. En tungrodd organisation där det är viktigare med ledighet än att utföra sitt uppdrag, för personalen. Sjöfsv må ha sina problem men är extremt serviceinriktat mot handelssjöfarten. Kbv mer "King vid gränspolisen". Som tur är är Kbvs inspektionsmöjligheter starkt begränsade på Svenskflaggade fartyg.
Kbv är helt enkelt en organisation som inte behövs och som utan problem skulle ha kunnat spridits ut på redan befintliga myndigheter. Vilket tyvärr skapat problem inom Kbv. De har under hela sin tid försökt att arbeta fram ett eget uppdrag. Ofta genom att trampa andra myndigheter på tårna.
Sjöfartsverket kan inte bygga upp en isbrytarkapacitet som plötsligt försvinner om något händer. En isbrytarservice bygger på att den är trovärdig och på plats när den behövs. Kbvs fartyg har andra huvuduppgifter som prioritet före att ev. vara isbrytare. Kbvs fartyg är redan väldigt stora kompromisser oich att byggt in ytterligare en funktion kan mer ställa till problem än lösa dem. Inte minst för personalen som ska vara kompetent inom ett område till.
Om Kbvs fartyg skulle användas för isbrytning vill man helst byta ut hela personalen mot isbrytarkunnig personal som både jobbar bättre och som har högre servicenivå än Kbvs egna personal.
Att Sjöfartsverket avböjde samarbete med Kbv förstår jag fullt ut. Kbv är totalt omöjliga att ha att göra med på många sätt. En tungrodd organisation där det är viktigare med ledighet än att utföra sitt uppdrag, för personalen. Sjöfsv må ha sina problem men är extremt serviceinriktat mot handelssjöfarten. Kbv mer "King vid gränspolisen". Som tur är är Kbvs inspektionsmöjligheter starkt begränsade på Svenskflaggade fartyg.
Kbv är helt enkelt en organisation som inte behövs och som utan problem skulle ha kunnat spridits ut på redan befintliga myndigheter. Vilket tyvärr skapat problem inom Kbv. De har under hela sin tid försökt att arbeta fram ett eget uppdrag. Ofta genom att trampa andra myndigheter på tårna.
Sjöfartsverket kan inte bygga upp en isbrytarkapacitet som plötsligt försvinner om något händer. En isbrytarservice bygger på att den är trovärdig och på plats när den behövs. Kbvs fartyg har andra huvuduppgifter som prioritet före att ev. vara isbrytare. Kbvs fartyg är redan väldigt stora kompromisser oich att byggt in ytterligare en funktion kan mer ställa till problem än lösa dem. Inte minst för personalen som ska vara kompetent inom ett område till.
Om Kbvs fartyg skulle användas för isbrytning vill man helst byta ut hela personalen mot isbrytarkunnig personal som både jobbar bättre och som har högre servicenivå än Kbvs egna personal.
Jag har nu fått bekräftat från Kustbevakningen att Poseidonklassen är isförstärkt precis som FredH säger, så det var ju skönt att höra att man inte missat den biten i alla fall. Det mesta av isbrytningen inomskärs, i farleder och i Öresund sköts ju idag av just vanliga bogserbåtar, och det är väl där som dessa fartyg kan göra nytta på vintern. Dessutom så behöver dom väl en viss isbrytningskapacitet får att kunna utföra alla andra uppgifter även vintertid. Dom har alla isbrytarklass 1 A Super, och man skriver att man har genomfört prov med KBV 002 utanför Sundsvall i mars 2011 med personal från Sjöfartsverket och att alla var mycket nöjda. Dock så kan man inte ersätta isbrytare med dessa fartyg, med det är väl ingen som har trott heller. Under extrema isförhållanden som t ex utanför Norrtälje i mars 2010 så är det inget annat än en statsisbrytare som räcker till, men vi får väl hoppas att det inte händer så ofta i framtiden.
/Per
/Per