Projekterade Svenska örlogsfartyg och deras effektivitet

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
KHT
Medlem

Re: Projekterade Svenska örlogsfartyg och deras effektivitet

Inlägg av KHT » 16 augusti 2011, 13:24

Psilander skrev:hmm.... Jag tror att med den uppbyggnaden av lätta ebheter så bör flottan ha gått över till renodlad "l'jeune ecolé" tidigare än man gjorde 1947-58. Dessutom skulle vi sitta i en prekär sits precis som vår industri gjorde på 50-60-talet när våra 30-tals konstroktioner verklingen börjar falla för ålderstrecket.

BTW - Tror inte på HMS Stoltheten. Tror hon var planerad som HMS Fädernäslandet. Men Ömheten som ett av Gustaf IIIs linjeskepp hette vore lite kul.
Förmodligen. Men jag ville ha med artilleri-bjässarna iaf, eftersom att jag är ett inbitet fan av artillerifartyg.

Du har nog rätt vad gäller Stoltheten. Jag kände inte till något namn, och jag tyckte att stoltheten lät bra.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 30 oktober 2013, 13:07

Ledsen för nekromantin, men Teknisk Tidskrift från 20:e september 1941 har på sidan 392 (länken börjar på 389) en intressant föreslagen design med 2x4x20,3 eller 19cm kanoner.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 30 oktober 2013, 19:22

Tack för länken.
Intressant med jämförelsen med Japans superjagare. Lite intressant är tispunkten när den skrevs då man stod mellan ett hiskeligt dyrt Ansldo skepp och de dyra kryssarna. 19-20cm förslagen liknar de förslag på pansarkryssare som De Champ la i början av 20-talet.

Skriv svar