Honnör för dina kunskaper och kompetens!Amund skrev:Efter en del tänkande (behövde inte alla 10 timmar) har jag då kommit fram till att det kan handla om eldaren George William Oliver som var ende överlevande när ubåten H.49 sänktes av sjunkbomber den 18:e oktober 1940 utanför den holländska kusten? Han räddades av en bestyckad trålare ur 5th Uboots-jäger flottiljen
Blev väldigt fundersam vad en eldare gjorde på en ubåt, tänkte länge att han förlist från något handelsfartyg men icke…
”Boken” - känner jag inte till?
(Jag körde denna fråga på Axis History Forum för många år sedan - utan svar ......)
''Eldaren'' George William Oliver överlevde sänkningen av H 49 - som genom ett underverk......
Han kom upp till ytan - halvt medvetslös, siktades av tyskarna som omedelbart beordrade ''eld upphör'' Boken - var denna: (orginaltitel Auf Ubootsjagd gegen England av UJ 118's FC - Klt. Wolfgang Kaden)George remained at his post throughout this entire barrage of attacks, even bravely going without a DSEA (Davis Submerged Escape Apparatus) as there were not enough to go around and leaking air cylinders had increased the pressure inside the submarine so much that breathing become incredibly difficult. With the air pressure so great George was slipping into and out of consciousness and upon the final explosion George found himself hurtling through the engine room towards the open hatch where he was spat out like a cork from a champagne bottle. Now on the surface and regaining consciousness George scoured around to see if he could spot any of his crew mates but all he could see was a red indicator bouy.
Efter sänkningen - berättar Kaden, hördes knackningar - ngn halvtimme senare - två skott .....
Leading Stoker - verkar konstigt på en Ubåt, men var en manskapsgrad som överlevt från ångans tid.
Helt enkelt en ''tvåstreckad korpral''. Oliver hade varit i flottan i 13 år 1940, m.a.o. ingen underbefäls-
ämne.
Han skulle uppnå den aktningsvärda åldern av 92.
Inte dåligt för en man som överlevt en uppstigning från 26 meters djup - utan hjälpmedel!
Tyskarna hade turen sikta det neddykande ubåtstornet - och angrep; enbart - med hydrofonavlyssning -
någon ''sonar'' hade dom inte.
Read all about it here:
http://www.oliverfamilyhistory.co.uk/v4 ... 49-ww2.htm
Din välförtjänta fråga!
Varjag