Quiz: Sjöfartshistoria
-
johanmmolin
- Medlem
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
OK. Nu blir det äntligen något annat än ett vrak ...
Mina frågor är helt enkelt: Vem, var och varför?
Mina frågor är helt enkelt: Vem, var och varför?
HMS IMPLACEABLE, Capetown - eller Durban (?), avlasta Kung Georg VI med drottningVem, var och varför?
på Kungligt besök till Sydafrika. Kungen reste så klart med slagskepp - HMS VANGUARD, men IMPLACABLE var en del
av eskorten och hade haft de höga gästerna ombord den 3:e feb.
Frågebilden daterad till den 10:e februari 1947
Varjag
-
johanmmolin
- Medlem
Godkväll!
HMS Implacable – så långt är det rätt. Platsförslagen är fel (det är långt därifrån), och datering av bilden torde vara felaktig.
Det var inga kungligheter som kom, utan folk som var betydligt viktigare för dem som stod och väntade på kajen.
Datum ska vara 14 oktober 1945. Det finns tydligen en hel serie med bilder från detta tillfälle, med det mörka arbetsfartyget i bildens nederkant.
HMS Implacable – så långt är det rätt. Platsförslagen är fel (det är långt därifrån), och datering av bilden torde vara felaktig.
Det var inga kungligheter som kom, utan folk som var betydligt viktigare för dem som stod och väntade på kajen.
Datum ska vara 14 oktober 1945. Det finns tydligen en hel serie med bilder från detta tillfälle, med det mörka arbetsfartyget i bildens nederkant.
-
johanmmolin
- Medlem
Staden har varit värd för olympiska spel. Och är ungefär lika stor som Göteborg.
Vancouver. Kanada- Hon har open ship efter att transporterat hem Kanadensiska bassar från Stilla havets krigsskådeplatser.
-
johanmmolin
- Medlem
Det stämmer nästan exakt! Repatriering av kanadensiska soldater - och f d krigsfångar - efter krigsslutet. Jag tror förstås att det här är strax innan hon lagt till; det finns bilder där människomassorna på kajen ökat markant jämfört med denna bild. Hon hade anlöpt Pearl Harbor på vägen över Stilla Havet för att lämna av de amerikaner som fanns ombord.
Här har tydligen en del av soldaterna lyckats debarkera, eller är på väg att göra det. Notera hur människomassorna på kajen har svällt.
British Pacific Fleet innehöll ju samtliga sex tunga hangarfartyg - i olika konstellationer - som Storbritannien ägde, samt fyra lätta dito av "Glory"-typ, som dock anlände försent för att delta i slutstriden mot Japan. Alla dessa kom på olika sätt att omvandlas till "soldat-färjor" för att återbörda alla som deltagit i kriget till sina respektive hemländer, en verksamhet som höll på ända till 1947.
Amiral King var inte road av att britterna skulle delta med en egen flottstyrka i slutstriderna — ute till havs blev dock snart de brittiska hangarfartygen uppskattade; deras pansardäck klarade av kamikaze-attacker mycket bättre än de amerikanska hangarfartygens trädäck, och t o m amerikanerna fick brist på hangarfartyg pga alla som måste tas ur tjänst för reparationer.
IMPLACABLE blev inte gammal; blott tio år. Hangarutrymmena var alltför trånga för att husera modernare jetflygplan, och även om man ursprungligen tänkt bygga om flera av de sex tunga hangarfartygen Storbritannien slutade kriget med, visade det sig bli alldeles för dyrt för det näst intill bankrutta landet, och den enda som blev ombyggd i slutändan var ju VICTORIOUS. Lite synd kan tyckas; i varje fall tycker jag att det var rätt vackra fartyg.
Psilander tar oss vidare på haven.
Här har tydligen en del av soldaterna lyckats debarkera, eller är på väg att göra det. Notera hur människomassorna på kajen har svällt.
British Pacific Fleet innehöll ju samtliga sex tunga hangarfartyg - i olika konstellationer - som Storbritannien ägde, samt fyra lätta dito av "Glory"-typ, som dock anlände försent för att delta i slutstriden mot Japan. Alla dessa kom på olika sätt att omvandlas till "soldat-färjor" för att återbörda alla som deltagit i kriget till sina respektive hemländer, en verksamhet som höll på ända till 1947.
Amiral King var inte road av att britterna skulle delta med en egen flottstyrka i slutstriderna — ute till havs blev dock snart de brittiska hangarfartygen uppskattade; deras pansardäck klarade av kamikaze-attacker mycket bättre än de amerikanska hangarfartygens trädäck, och t o m amerikanerna fick brist på hangarfartyg pga alla som måste tas ur tjänst för reparationer.
IMPLACABLE blev inte gammal; blott tio år. Hangarutrymmena var alltför trånga för att husera modernare jetflygplan, och även om man ursprungligen tänkt bygga om flera av de sex tunga hangarfartygen Storbritannien slutade kriget med, visade det sig bli alldeles för dyrt för det näst intill bankrutta landet, och den enda som blev ombyggd i slutändan var ju VICTORIOUS. Lite synd kan tyckas; i varje fall tycker jag att det var rätt vackra fartyg.
Psilander tar oss vidare på haven.
Vad, av vem, när och var är detta fartyg presenterat för första gången.

-
johanmmolin
- Medlem
Känns som ett artilleriarrangemang som förebådar GÖTA LEJON och TRE KRONOR - men med flera decennier. Närmast påminner det här om någon form av lätt kryssare från slutet av första världskriget, möjligen med viss brittisk inspiration från denna tid. Lite vibbar av CLAS FLEMING får jag också. Men vad handlar det här om? Och inspirerat av vad? Skagerak-slaget kanske??? Och vad ska tornen innehålla? Är det dubbeltorn? 15 cm?
Vi får väl anta att det är en svensk som suttit och plitat på sin kammare. Och fattat sitt eget beslut när det gäller den eviga diskussionen på artillerifartygens tid; starkast artilleri föröver (offensiv anda?) eller akteröver (defensiv anda???).
Vi får väl anta att det är en svensk som suttit och plitat på sin kammare. Och fattat sitt eget beslut när det gäller den eviga diskussionen på artillerifartygens tid; starkast artilleri föröver (offensiv anda?) eller akteröver (defensiv anda???).
Ja, det är en svensk sjöofficer, med berömd far. Fartyget är del i en debattartikel i kryssarfrågan hos en kunglig akademi.
Ja, det är en svensk sjöofficer, med berömd far. Fartyget är del i en debattartikel i kryssarfrågan hos en kunglig akademi.
Men vad, av vem, var och när?
Men vad, av vem, var och när?
-
johanmmolin
- Medlem
Ja du. Finns det någon annan akademi än Kungliga Krigsvetenskapsakademin som kan ha varit aktuell?
Det känns som sent tiotal men möjligen när första världskriget fortfarande pågick och man inte visste hur det skulle gå. 1917?
Amiral Dyrssen var väl känd i och med unionskrisen, Jacob Hägg var betydande marinmålare. Men sedan kommer jag inte längre ...
Det känns som sent tiotal men möjligen när första världskriget fortfarande pågick och man inte visste hur det skulle gå. 1917?
Amiral Dyrssen var väl känd i och med unionskrisen, Jacob Hägg var betydande marinmålare. Men sedan kommer jag inte längre ...
Du är på rätt spår. Men det är inte Krigsvetenskapsakademin och det är inte Dyrssen, Fadern är däremot Jakob Hägg.
Jag vill ha så publicering som möjligt.
Jag vill ha så publicering som möjligt.
-
johanmmolin
- Medlem
Ja, med de uppgifterna gick det ju att googla sig fram till svaret.
https://holmamiralen.wordpress.com/2019 ... anno-1916/
Det var således Kungliga Örlogsmannasällskapet (jag visste faktiskt inte att det hade status av "akademi") 1916. Ersättning för dittillsvarande torpedkryssare i allra första hand.
1916 kan väl också stämma mht hur tiderna var. Redan 1917 rådde svåra dyrtider i Sverige, och då hade sannolikt inte frågan kunnat komma upp på dagordningen ens, inte heller då 1918. Efter kriget ansågs frågan helt säkert överspelad.
Det är lite tragikomiskt att notera att 15 cm kanonerna var uppställda parvis i enkeltorn! Det måste ha ansetts vara urmodigt 1916. Då var nog jagarbyggena mer motiverade. WRANGEL och WACHTMEISTER tillkom ju 1918.
Det var således Kungliga Örlogsmannasällskapet (jag visste faktiskt inte att det hade status av "akademi") 1916. Ersättning för dittillsvarande torpedkryssare i allra första hand.
1916 kan väl också stämma mht hur tiderna var. Redan 1917 rådde svåra dyrtider i Sverige, och då hade sannolikt inte frågan kunnat komma upp på dagordningen ens, inte heller då 1918. Efter kriget ansågs frågan helt säkert överspelad.
Det är lite tragikomiskt att notera att 15 cm kanonerna var uppställda parvis i enkeltorn! Det måste ha ansetts vara urmodigt 1916. Då var nog jagarbyggena mer motiverade. WRANGEL och WACHTMEISTER tillkom ju 1918.
Grattis Psilander till en bra fråga !
En kryssartyp som var mig helt okänd >
mvh, Varjag
En kryssartyp som var mig helt okänd >
Det är lite tragikomiskt att notera att 15 cm kanonerna var uppställda parvis i enkeltorn! Det måste ha ansetts vara urmodigt 1916
mvh, Varjag
Ja, precis. Erik Häggs kryssarförslag presenterat i "Tidskrift i Sjöväsende" nr 2, mars 1916. Erik är son till den namnkunnige amiralen och marinmålaren Jakob Hägg. "Tidskrift i Sjöväsende" är Kungl. Örlogsmannasällkapets tidskrift (rekommenderar en preumuration, 4-5 tjocka nummer om året för en spottstyver).johanmmolin skrev: ↑30 september 2020, 12:23Ja, med de uppgifterna gick det ju att googla sig fram till svaret.
De har gjort ett hästjobb att digitalisera alla sina utgåvor från 1830-talet till idag. Härliga tidsdokument!! Här
Aktuellt nummer med kryssarförslaget HÄR, sid 222
OM jag inte minns fel så presenterar chefen för Marinen ett önskemål om nya pansarkryssare i början av 20-talet, men det är en annan historia