Under det första puniska kriget blev ju Rom även en sjömakt. Man kompenserade sin ovana och de i jämförelse med Khartago lite klumpiga fartygen med innovationen Corvus. En anordning som naglade fast de snabba och smidiga puniska fartygen, så att den överlägsna romerska änterstyrkan enkelt kunde borda. Om jag inte minns fel bemannades roddbänkarna med legionärer till skillnad mot slavar hos fienden (lite osäker här).
Quiz: Sjöfartshistoria
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Byter till Mylae ? (Dagens Milazzo). Vad Corvus var - har skrivit om det förr.
-
johanmmolin
- Medlem
Jag ändrade formuleringarna för att det inte skulle bli otydligt. Vattnen kring Sicilien finns i fler väderstreck än söder. Men du fick till det ändå!
Det är inte helt lätt att hålla reda på 618 sidor av frågor ...

Men du ror vidare i din "femvånings" koloss, som mycket riktigt var åtskilligt klumpigare än kartagernas triremer!
Det är inte helt lätt att hålla reda på 618 sidor av frågor ...

Men du ror vidare i din "femvånings" koloss, som mycket riktigt var åtskilligt klumpigare än kartagernas triremer!
Tackar tackar! Är betydligt mer påläst på de Puniska krigen än T.S Eliot och det hade varit underbart om sjöslagen i dessa krig hade varit än mer beskrivna i de historiska verken. Inte minst hur oxar användes som framdrivningsmaskineri innan människors muskler blev billigare.
Nästa fråga:
Detta vackra segelfartyg
slog ett rekord som höll i sig mycket länge. Sedan finns det en extra detalj med skeppets navigatör på rekordresan som är värd att nämna... Vad hette fartyget- vilket var det långa rekordet och vad var det för särskilt med navigatören..?
Edit: Skrivfel tidigare - Ändrat kaptenen till navigatören.
Nästa fråga:
Detta vackra segelfartyg
slog ett rekord som höll i sig mycket länge. Sedan finns det en extra detalj med skeppets navigatör på rekordresan som är värd att nämna... Vad hette fartyget- vilket var det långa rekordet och vad var det för särskilt med navigatören..?
Edit: Skrivfel tidigare - Ändrat kaptenen till navigatören.
Senast redigerad av 1 Amund, redigerad totalt 3 gånger.
-
johanmmolin
- Medlem
Det tog en stund att klura ut – jag antog först att det var en "tea clipper".
Navigatören hade väl den lilla egenheten att vara försedd med två X-kromosomer ...
Jag tror att jag vet nu, men någon annan får gärna gissa vidare så länge.
Navigatören hade väl den lilla egenheten att vara försedd med två X-kromosomer ...
OK! Jag hör att du kan svaret.johanmmolin skrev: ↑3 januari 2021, 15:28Det tog en stund att klura ut – jag antog först att det var en "tea clipper".
-
johanmmolin
- Medlem
Man kan väl säga att fartyget hade ett namn som lät som namnet på en indianhövding, på den tid när man fick kalla dem för det.
-
johanmmolin
- Medlem
OK, det verkar inte vara någon annan som nappade.
FLYING CLOUD avverkade resan New Your – San Francisco på den tid Amund redan berättat. Hon hade en kvinna som "navigator" (styrman?); Eleanor Creesy.
Rekordet stod sig från 1854 till 1989.
Det här skedde under den kaliforniska guldrushens tid. 1869 öppnades dock "the Overland Route"; järnvägen mellan Council Bluffs, Ia till Oakland Long Wharf i San Francisco Bay, så därefter blev väl inte segelsträckan så intressant för rekordhållare längre. Antar jag.
FLYING CLOUD avverkade resan New Your – San Francisco på den tid Amund redan berättat. Hon hade en kvinna som "navigator" (styrman?); Eleanor Creesy.
Det här skedde under den kaliforniska guldrushens tid. 1869 öppnades dock "the Overland Route"; järnvägen mellan Council Bluffs, Ia till Oakland Long Wharf i San Francisco Bay, så därefter blev väl inte segelsträckan så intressant för rekordhållare längre. Antar jag.
Självklart alldeles rätt och frågan är din - varsågod!johanmmolin skrev: ↑4 januari 2021, 10:48OK, det verkar inte vara någon annan som nappade.
-
johanmmolin
- Medlem
Tack Amund! Tyvärr kommer jag inte att kunna bevaka det här forumet närmaste dagarna, så jag lämnar gärna frågan fri tillsvidare. Återkommer möjligtvis på söndag.
Kör en ny - i väntan på rättmätige frågeägaren - ett
i konvoj och med bl.a. ammunition och flygbränsle i lasten - träffas av 3-4 bomber......
De enda överlevande - sveptes överbord av detonationerna -
Vad hette fartyget, var & när ?
Varjag
i konvoj och med bl.a. ammunition och flygbränsle i lasten - träffas av 3-4 bomber......
De enda överlevande - sveptes överbord av detonationerna -
Vad hette fartyget, var & när ?
Varjag
Dyrbar & vital Maltakonvoj - med kolossala förluster…...
Varjag
Varjag
Mv Waimarama, operation Piedestal i augusti 1942 ?