Bandlinor och Plattingar

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Stig Svensson
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 26 november 2013, 21:31

Bandlinor och Plattingar

Inlägg av Stig Svensson » 9 april 2015, 09:36

Hur såg denna anordning ut?
Finns det ngn bild ?
Någon som vet ngt om detta?


/ Undrar Stig!


Bandlinor eller plattingar.


Bandlinor eller plattingar. De förut redan omnämda
plattingarna bildas helt enkelt derigenom, att
tre eller fyra goda, smala vanliga trossar läggas
bredvid hvarandra och med ett i zigzag tvärt igenom
stucket snöre förenas till ett helt. Det är således
ett nålarbete, men ett, som blott passade för en
jättefröken; vanligen utföres det af en kraftig och
intressant maskin. De tre eller fyra trossar, som
skola sammanhäftas, löpa från sina matar-hasplar först
genom en varmkittel, der de genom tjärans uppmjukande
blifva något lätthandterligare, och komma sedan genast
i ett slags tvinge, der de ofvanifrån, underifrån
och från begge sidorna röna ett tryck och ingenstädes
kunna komma undan. Men denna inrättning har på sidorna
hål, genom hvilka synålar komma fram, så vida man ännu
kan gifva namnet nål åt en spetsig stålstaf af minst
10 tums längd och nära */2 tums tjocklek, som medelst
maskinkraft stötes igenom fyra trossar. Två sådana
stickvapen arbeta, ett på hvardera sidan, och då de
sticka sina hål snedt öfver, uppstår förstinget till
en zigzagsömnad. Två arbetare, en på hvardera sidan,
ha nu den svåra uppgiften att genom hålen, allt efter
som de uppstå, träda den sammanbindande hamptråden,
hvilken naturligtvis måste fylla hålen och derför
också är nog jättelik att kunna gälla för ett rep
eller åtminstone ett snöre.

http://runeberg.org/uppfinn/6/0426.html