Marx, ang. avrättning av borgare/adel

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 22 oktober 2004, 18:26

Ahaaa, då förstår jag hur du menar Orlando det var nog bara ordet Emot som snurrade till det för mig. Det där är ju en definitionsfråga, svaret skiftar nog beroende på vem man frågar. Men jag tror att det ligger ett uns "sanning" i både det som du och jag anser. :)

/Robert

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 23 oktober 2004, 05:06

Orlando
Man kan göra en lite skum tolkning av Marx och få fram att det är bara att invänta den stora krisen sen kommer kommunismen. Men det är inte många som gillar den tolkningen.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 23 oktober 2004, 12:07

Marx var ju filosofiskt helt insnöad på Hegel och dialektiken, tolkad som att historien drivs framåt av en kamp mellan olika intressen. Så det där med våld eller inte är ingen central fråga för Marx eftersom han förutsätter att all samhällsutveckling innebär våld i någon bemärkelse.

Precis som adeln motsatte sig borgerskapets enligt Marx berättigade krav på mer svängrum i samband med Franska revolutionen så förutsätter han att borgerskapet kommer att bevaka sina intressen den dag som
"proletärerna" (d v s de som lever av att sälja sin arbetskraft) vill hävda sin rätt. Och det kommer de - enligt Marx - att göra när kapitalet är så koncentrerat till få ägare att marknadskrafterna är satta ur spel.

Inget sker "automatiskt" enligt Marx, men han trodde att historien var underkastad en lagbundenhet i utvecklingen som för eller senare gör våldamma språng ("revolutioner") oundvikliga.

/ Probstner

Turandil
Medlem

Re: Marx, ang. avrättning av borgare/adel

Inlägg av Turandil » 29 oktober 2004, 22:28

Orlando skrev: Vad jag har förstått så skall man enligt Marx ta makten via en revolution. De Borgare och Kapitalister som gör motstånd skall bekämpas med våld.
Enligt (iaf den senare) Marx' terminologi så var inte revolution ett medel, utan snarare en benämning på de kvantitativa förändringarnas övergång till att bli kvalitativa, i detta fallet övergången från ett produktionssätt till ett annat. Övergången från kapitalism till kommunism är alltså en revolution oavsett hur den sker.

Frågan lyder: Vad anser Marx att man skall göra med Borgare/Adel som inte gör motstånd, utan rättar sig i leden och lämnar över sin egendom?
Marx var nog övertygad om att arbetarklassen klarar av att göra vad som krävs på egen hand. Men såvida bourgeoisien inte gör våldsamt motstånd så ser jag ingen anledning till varför proletariatet skulle bruka våld mot dem.

Skriv svar