Har det funnits någon "god" diktatur?
Har det funnits någon "god" diktatur?
Har det funnits någon diktatur där folket faktiskt mådde bra och tyckte om sin ledare?
I alla fall en majoritet av folket.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Jo men nu frågade jag ju efter en god diktatur. Nazismen gick ju ut på att vissa skulle ha det bra på bekostnad av andra icke önskvärda.Srednar skrev:På ett sätt så kan man då ta upp Nazityskland. Judarna var faktiskt en minoritet och (tror jag) en majoritet var nöjda med regimen, iallafall till en början.
Re: Har det funnits någon "god" diktatur?
Jo, du har rätt. Jag tycker inte heller att det är en "god" diktatur. Men jag tänkte på hur du formulerade dig:
Per-Erik Larsson skrev:Har det funnits någon diktatur där folket faktiskt mådde bra och tyckte om sin ledare?
Frågan blir ju med nödvändighet relativ och anakronistisk eftersom t ex en upplyst despot på 1700-talet aldrig hade kommit på tanken att kalla sitt styrelseskick för en diktatur. Jag vet att Maria Theresia och Josef II var populära bland breda befolkningslager i dåtidens Österrike, också bland de språkliga minoriteterna.
/ Probstner
/ Probstner
För något år sedan röstade ju en majoritet av befolkningen i Lichtenstein för att stärka fursteättens makt på bekostnad av parlamentet.
Alltså anser en majoritet av väljarna i Lichtenstein att dagens diktaturliknande system är att föredra framför det mer demokratiska system som fanns innan omröstningen...
Alltså anser en majoritet av väljarna i Lichtenstein att dagens diktaturliknande system är att föredra framför det mer demokratiska system som fanns innan omröstningen...