Muhammed

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
herulen
Medlem

Inlägg av herulen » 14 februari 2006, 19:32

Dûrion Annûndil skrev:Barnavigslar förekommer alltså där det finns ekonomiska skäl till det, vilket det inte gör då i amazonas djungler eller bland de ökenlevande aborginerna i Australien. Det förekommer istället där det finns större bofasta befolkningar, där tillgångarna är knappa.

Mvh -Dan
Därmed blir den moraliska aspekten för Muhammeds barnagifte en sekundär fråga. Det är lätt för oss i vår välnärda del av världen att förkasta att Muhammed eventuellt gifte sig med ett barn. Men om vi beaktar att Gustaf Wrangels 14 barn så var det bara 4 av dem som levde längre än 20 år. Detta trots att de hade en far som var en av Sveriges rikaste. I ett sådant perspektiv tror jag inte att man talade om det moraliska i att gifta bort ett barn eller inte, det handlade istället om att så fort som möjligt säkra släktens fortlevnad.

När vi då vet att att det i stort sett alla muslimska länder råder stor, för att inte säga extrem fattigdom, så lär vi inte heller se någon diskussion om det lämpliga i att gifta bort en nioåring eller inte. Nio år är förstås nio år, men så länge kampen för ren överlevnad hela tiden är överhängande så blir nog detta mest en fråga för oss här i Väst.

Dr. Sakai
Medlem

Inlägg av Dr. Sakai » 15 februari 2006, 13:04

CvD skrev:Intreesant nog så finns det en bok om Muhammed med på bokrean, en bok som dessutom har en bild på honom på omslaget.
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9137122207&s=1

/CvD
I boken Muhammed Armstrong skrev:Aisha var bara sex år gammal 620, och hon hade redan lovats bort åt en son till Mur'im, hövdingen för Nawfal, Muhammeds nye beskyddare. Men Mut'Im hade inget emot att ge upp överenskommelsen, eftersom hans fru var rädd att sonen skulle bli muslim. Aisha blev formellt trolovad med Muhammed utan att själv närvara vid ceremonin....]
Vidare Armstrong skrev:Slutligen, en månad efter Aishas ankomst till Medina ansågs det vara dags för bröllop mellan henne och Muhammed. Hon var fortfarande inte mera än nio år gammal. Därför ordnades ingen bröllopsfest, och själva ceremonin hölls så kortfattad som möjligt. Tillställningen var faktiskt så dämpad attt hon på självaste bröllopsdagen inte hade en aning om att hon höll på att giftas bort, utan satt ute och gungade med sina lekkamrater. Abu Bakr hade köpt ett extra fint rödrandigt tyg från Bahrain och låtit sy en bröllopsklänning åt henne. Hon fördes till sin lilla lägenhet intill moskén, där Muhammed väntade på henne. Han skrattade och såg glad ut medan de behängde henne med smycken och prydnader och kammade hennes långa hår. Så sattes det in en skål med mjölk, som Muhammed och Aisha drack ur båda två. Giftermålet medförde knappast någon förändring i Aishas liv. Tabari anför, att hon stannade kvar hemma hos föräldrarna eftersom hon var så ung. Senare fullbordades äktenskapet där, men först då hon nått puberteten.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 15 februari 2006, 13:10

Tack för klarläggandet, Doktorn.

Då har vi med gemensamma krafter "bustat" ytterligare en myt.

Dr. Sakai
Medlem

Inlägg av Dr. Sakai » 15 februari 2006, 15:39

Vi fortsätter väl då med flera "anklagelser" när vi ändå är i gång.

Tidigare kommentarer i tråden:
Dr. Sakai skrev:Han lär även ska ha rånat karavaner och dödat bl.a. judar.
Stämmer något av påståendena?
Stefan skrev:
Dûrion Annûndil skrev: Muhammed plundrade under en tid karavaner och dödade fientliga stammedlemmar, ja.
Detta var iofs vid den tiden en ganska vanlig sysselsättning i hela Arabien. Liksom faktiskt tidiga äktenskap.

Jmf f.ö. Europa och hela Rhen-dalen med sina rovriddar-borgar.

Bägge två förekom i Europa. Vi är inte stolta över det idag, men det ÄR är en del av vår historia. Inget att hymla om, och framför allt: vi har ingen som helst anledning att se ner på andra som hade motsvarande seder.
Stefan skrev: Och det måtte ha funnits många änkor i dessa oroliga tider, Där även fredliga köpmän utsattes för stora risker under sina resor, och periodvis även själva överföll konkurrerande karavaner. (någon här nämnde att även Mohammed).
Medan Muhammed var i Medina insåg han att hans familj och stam inte skulle ge upp sin tillbedjan av avgudar om de inte tvingades till det genom fysiskt våld.

Han började pröva sin egen makt att föra krig genom att först skicka ut sex anhängare som anföll en karavan, dödade en man, tog de andra som slavar och plundrade karavanen. Denna händelse kom att kallas Nachlaraiden.

Allt detta ägde rum under den månad som vid denna tid, enligt arabisk tradition, var en månad av vapenvila och fred. Kritiken mot Muhammed var ändlös för att han plundrat en karavan vid en tidpunkt då vapenvila iakttogs av hela samhället.

Nu då hans lärjungar fått känna smaken av plundring och blodsutgjutelse, ledde Muhammed den andra striden själv. Han och hans anhängare vann slaget vid Bedr. Denna stora framgång ledde till fler anhängare som ville deltaga i stridandet, dödandet och plundringen.

Muhammed vänder sig mot judarna

Det var vid denna tid som Muhammed kom fram till att judarna inte tänkte omvända sig. Den muslimske expertenAli Dashti kommenterar:

Efter Nachlaraidenblev fortsatta anfall mot quraishkaravaner och fientliga stammar framgångsrika och bidrog till att göra muslimernas ekonomiska ställning tryggare. Dessa attacker banade väg för ökad makt åt Muhammed och hans följeslagare och för att de så småningom vann herravälde över hela Arabien; men den åtgärd som omedelbart tryggade den ekonomiska basen och stärkte muslimernas prestige var beslagtagandet av judisk egendom i Jatrib.

Muhammed hade till en början försökt uppmuntra judarna att acceptera hans profettjänst genom att predika monoteism, iaktta den judiska sabbaten, bedja mot Jerusalem, hänvisa till Abraham och patriarkerna, anamma vissa av deras dietlagar och lovprisa deras skrifter. Men när det blev tydligt att de judiska köpmännen inte tänkte bli hans lärjungar, beslöt Muhammed frångå de judiska riterna.

Han ändrade böneriktning från Jerusalem till Mecka och frångick lördagssabbaten för att i stället anamma den hedniska fredagssabbaten. Han upptog åter de hedniska riter som han hade uppfostrats i av sin familj.

Men detta var inte allt. Det var vid denna tid som Muhammed började döda judar. I början sände han ut mördare för att döda enskilda judar, och senare anföll han judiska bosättningar.

Det fanns såväl ett ekonomiskt som ett religiöst skäl till hans attacker mot judar. En del judiska bosättningar var centra för handeln med guld och silver. Genom att erövra sådana platser kunde stort välstånd vinnas snabbt.

Encyclopedia Britannica skriver:

När han upptäckte deras militära inkompetens verkar han inte ha kunnat motstå frestelsen att lägga beslag på deras tillhörigheter; och hans anfall mot den blomstrande judiska bosättningen Khaibar verkar ha planerats för att tillfredsställa hans missnöjda anhängare genom tillfälle till plundring.

http://hem.passagen.se/tordhedlund/muhammeds%20liv.htm

Var Muhammed en hänsynslös opportunist som t.o.m. var osportslig nog att angripa karavaner under denna fredfulla månad? :o :roll:

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 februari 2006, 16:09

Nu kan jag inte kommentera sanningshalten, men jag skulle själv dra mig för att använda en djupt kristen hemsida som källa för upplysningar om Muhammed... Alltså med "Den kristna cellgruppen i Sundsvall" som avsändare. Kan du inte hitta en lite mindre tendentiös?

Dr. Sakai
Medlem

Inlägg av Dr. Sakai » 15 februari 2006, 20:14

Hexmaster skrev:Nu kan jag inte kommentera sanningshalten, men jag skulle själv dra mig för att använda en djupt kristen hemsida som källa för upplysningar om Muhammed... Alltså med "Den kristna cellgruppen i Sundsvall" som avsändare. Kan du inte hitta en lite mindre tendentiös?
Mitt mål med tråden är att reda ut diverse påståenden om Muhammed, således fyller sidan syftet att vara källa för fördomen (eller sanningen?).
Förövrigt liknar sidan roande mycket Svensk-Finska Församlingen Sundsvalls.

Denhär sidan kan kanske vara intressant? http://answering-islam.org/
These articles are not written to aggravate Muslims, even though this is probably the section on the "Answering Islam" site which will produce the strongest (emotional) reactions. Our sincere hope is that the material will help both Muslims and Christians come to a more realistic evaluation and view about Muhammad based on a fuller presentation of evidences from the sources. In that respect, I hope that even Muslims will find the material helpful for themselves to not be ignorant regarding parts of their history.

Konflikten med judarna:
It was not that the Jews refused to recognise Muhammad as a prophet, nor even that they engaged in political intrigue against him, serious as such attitudes and actions were. Much more serious was the Jewish attack on the ideational basis of Muhammad's preaching. It had been claimed that the Qur'an was a message from God and thus inerrant; and it had also been claimed that there was a large measure of identity between the Qur'anic message and what was to be found in the previous scriptures. If the Jews, then, maintained that there were errors and false statements in the Qur'an (because it disagreed with their Bible) and that therefore it could not be a message from God, they were threatening to destroy the foundations of Muhammad's whole religious movement. (Watt, What is Islam?, p. 102)...

The end result was as predictable as it was crucial to the success of Muhammad's ministry - the neutralisatlon of the Jews as an effective force in Medina. This took place chiefly through the deportation of two of the tribes and the annihilation of the third...

Mera om Muhammed: http://answering-islam.org/Muhammad/index.html

If you find any factual mistakes [whether misprints or a false representation of doctrines] on these pages, or things that are worded in an offensive way, contact us, we would like to correct that.
Se sidans policies.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 februari 2006, 20:24

Dr. Sakai skrev:Mitt mål med tråden är att reda ut diverse påståenden om Muhammed, således fyller sidan syftet att vara källa för fördomen (eller sanningen?).
Om där finns några sanningar så ids åtminstone jag inte gräva fram dem - bättre då att hänvisa till de goda källor som man tvivelsutan använt när man författat texten. Några källor till fördomar behöver vi inte, de är ju sig själva nog. För du menar väl inte att vi ska argumentera emot varenda påstående som görs?

Dr. Sakai
Medlem

Inlägg av Dr. Sakai » 15 februari 2006, 21:20

Hexmaster skrev: Om där finns några sanningar så ids åtminstone jag inte gräva fram dem - bättre då att hänvisa till de goda källor som man tvivelsutan använt när man författat texten. Några källor till fördomar behöver vi inte, de är ju sig själva nog. För du menar väl inte att vi ska argumentera emot varenda påstående som görs?
I diskussioner om uppståndelsen i arabvärlden kring de danska satirteckningarna kommer det ofta fram hatiska påståenden om Muhammeds liv. Inte sällan har sådana uttalanden mera med personens åsikter att göra än med sanningen. I första inlägget tar jag upp några påståenden jag stött på under den närmsta tiden,
från http://hem.passagen.se/tordhedlund/muhammeds%20liv.htm hämtade jag två av dessa. Således är sidan "källan" varifrån jag tagit påståendet till utredning angående om det är en fördom/myt/felaktighet eller om det stämmer.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 15 februari 2006, 21:32

Dr. Sakai skrev: I diskussioner om uppståndelsen i arabvärlden kring de danska satirteckningarna kommer det ofta fram hatiska påståenden om Muhammeds liv. Inte sällan har sådana uttalanden mera med personens åsikter att göra än med sanningen. I första inlägget tar jag upp några påståenden jag stött på under den närmsta tiden,
från http://hem.passagen.se/tordhedlund/muhammeds%20liv.htm hämtade jag två av dessa. Således är sidan "källan" varifrån jag tagit påståendet till utredning angående om det är en fördom/myt/felaktighet eller om det stämmer.
Nu blir jag förvirrad, först fastslår du tvärsäkert att de som de personer som säger dessa hatiska åsikter har fel, men sen vill du ändå att vi ska utreda på om påståendena är sanna eller inte. Om du är tvärsäker på det du säger så skulle du väl rätt enkelt kunna vissa upp bevis för detta, och då menar jag ordentliga bevis.

/Martin

Dr. Sakai
Medlem

Inlägg av Dr. Sakai » 15 februari 2006, 23:36

Martin Lundvall skrev:
Dr. Sakai skrev: I diskussioner om uppståndelsen i arabvärlden kring de danska satirteckningarna kommer det ofta fram hatiska påståenden om Muhammeds liv. Inte sällan har sådana uttalanden mera med personens åsikter att göra än med sanningen. I första inlägget tar jag upp några påståenden jag stött på under den närmsta tiden,
Nu blir jag förvirrad, först fastslår du tvärsäkert att de som de personer som säger dessa hatiska åsikter har fel, men sen vill du ändå att vi ska utreda på om påståendena är sanna eller inte. Om du är tvärsäker på det du säger så skulle du väl rätt enkelt kunna vissa upp bevis för detta, och då menar jag ordentliga bevis.

/Martin
Är det med vilja du missförstår mig?
Jag kan dissekera mitt inlägg.

I diskussioner om uppståndelsen i arabvärlden kring de danska satirteckningarna kommer det ofta fram hatiska påståenden om Muhammeds liv.
Lite förenklat; "Muhammed var en äcklig pedofil. Hur fan kan någon hålla honom helig?

Inte sällan har sådana uttalanden mera med personens åsikter att göra än med sanningen.
Du vet, giriga judar, dumma negrer.

Kan vi försöka återgå till diskussionen istället för att reda ut vem som är förvirrad, jag, du eller båda två?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 16 februari 2006, 00:00

Dr. Sakai skrev:I diskussioner om uppståndelsen i arabvärlden kring de danska satirteckningarna kommer det ofta fram hatiska påståenden om Muhammeds liv. Inte sällan har sådana uttalanden mera med personens åsikter att göra än med sanningen. I första inlägget tar jag upp några påståenden jag stött på under den närmsta tiden,
Okej.
Om man läser vad Tord Hedlund faktiskt skriver, så kan man avfärda dem som osanningar, eller så läser han Koranen som Satan läser Bibeln. Exempelvis.
Vi har den tillförlitliga berättelsen där Muhammed påstår att en himmelsk varelse hade öppnat hans mage, rört om i hans inre och sedan sytt ihop honom igen!
Muhammed själv hänsyftar senare på denna episod i Sura 94:1, som i ordagrann översättning lyder:

Har vi ej öppnat ditt bröst åt dig…?
Ingen skulle naturligtvis tolka det här bokstavligt, att bröstet öppnades. Om man inte ville hävda att Koranen inte är rimligt och Muhammed därmed en falsk profet. Efter det för sidan ett resonemang om att Muhammeds uppenbarelser är resultatet av epilepsi. Lämpliga tolkningar, och vipps. Sedan hänvisar man tolkningen till en bibelencyklopedi av McClintok och Strong:
Muhammed var utrustad med en nervös läggning och en livlig fantasi. Det var inte alls onaturligt för honom att efter en tid komma att betrakta sig själv som faktiskt kallad av Gud att bygga upp sitt folk med en ny tro.

Muhammed var, som framgår av de äldsta och mest tillförlitliga berättelserna, epileptiker, och ansågs som sådan vara besatt av onda andar.

Till en början trodde han på utsagorna, men efter hand kom han till slutsatsen, bekräftad av hans vänner, att demoner inte hade någon makt över en så ren och from man som han var. Han utvecklade därför tanken att han inte kontrollerades av onda andar, utan att han besöktes av änglar som han, mottaglig för hallucinationer, en syn, ett tilltal, påverkad av sjukdomstillstånd till kropp och själ, såg i drömmar. Eller också i vaket tillstånd föreställde sig att han såg. Det som efter sådana epileptiska anfall tycktes honom gott och sant ansåg han vara uppenbarelser som han, åtminstone i första skedet av sin patetiska bana, bestämt trodde på och som bibringade hans tankfulla, ombytliga natur det nödvändiga modet och uthålligheten att trotsa alla förödmjukelser och faror.
Därefter ursäktar sidan sig om att detta kanske sårar muslimer, men "Vi kan helt enkelt inte ignorera historiska fakta eller försöka skriva om historien för att undvika att såra känslorna hos dem som inte vill höra sanningen. Fakta är fakta, oavsett vad någon anser om dem" skriver man.
Då har man nog missförstått termen fakta. Visst kan man spekulera i att Muhammed led av epilepsi, men syftet är här inte att vara medicindetektiver, utan att misskreditera konkurenten.
Lite längre ner på sidan forsätter den medvetna misstolkningen:
Koranen ger oss fyra motstridiga redogörelser för denna ursprungliga kallelse att vara profet. Antingen är en av dessa fyra redogörelser sann och de andra falska, eller också är de alla falska. Alla kan inte vara sanna.
Återigen är det här ingenting man får fram om man faktiskt läser de olika suror som räknas upp. Går man igenom dem så får man inte intrycket att de motsäger varandra eller är olika beskrivningar av hur Muhammed får uppenbarelsen. Men sidan gör sitt bästa för att tolka det så. Sedan forsätter det.

Sidan answering-islam beskriver i sin policy:
On a factual level, this should be very clear and easy to decide. If we have the facts correct but you don't like our interpretation of these facts, we would like to hear yours, but we might not agree with you and still think our view on the facts are valid. So, we are not offering to change an article just because somebody does not like the view expressed in it, but we are eager to correct anything that is factually wrong in our pages.
Detta låter ju medgörligt, men om man läser det närmare så står det ju faktiskt att man förbehåller sig rätten att tolka saker och ting efter eget tycke. Vad man menar med facts kan man ju undra när det handlar om tolkningar av historiska dokument...
Hur dessa personer tolkar verkligheten kan man sedan läsa på websidan. Deras syfte är att prisa kristendomen och racka ner på Islam, genom tolkningar som förklarar vad Islam verkligen handlar om...
Have you wondered, "What drives these Muslims to commit these horrible crimes?"

This article is about the "spirit" of Islam, that spirit that motivates and drives these men. Somehow their consciences were seared and their hearts hardened to the point where they can purposefully target children and rend them. The world sees it and instinctively knows there is something dark within Islam.

The only thing lacking is that many people are unable to differentiate between what they call, "Islamist", and real Islam. Real Islam is what Muhammad did and taught. The terrorists today, the "Islamists", are the real Muslims. They are putting into practice what Muhammad taught. They are building their lives upon Muhammad’s foundation. Fortunately, I’m now beginning to see, hear, and read, that more and more people understand that the Islam of the "Islamists" is indeed the real Islam.
http://answering-islam.org/Silas/spirit_of_islam.htm
Om inte detta är islamofobiskt och politiskt, så vet jag inte vad som är det.
På answering-islam kan man även dra sina egna slutsatser om huruvida Muhammed var en profet eller inte: http://answering-islam.org/Green/test.htm
När man läst det så ser man snart att slutsatserna är (OBS: sarkasm) odisputabla!:
However, when the Qur'an teaches about the death of Jesus on the cross it says that he never really died!

"We (the Jews) slew the Messiah, Jesus son of Mary, the Messenger of God" - yet they did not slay him, neither crucified him, only a likeness of that was shown to them. ... and they slew him not of certainty - no indeed; God raised him up to Him; God is All-mighty, All-wise.(Sura 4:156-157, Arberry)
Jesus taught that his death on the cross was to pay for our sins and that it was part of God's work that he came to perform. However in the Qur'an Jesus' death on the cross is no death at all. Thus the Qur'an does not confirm the Bible at this most important point.
Koranen sägs enligt sidan alltså motsäga Bibeln, och då kan det ju inte vara sant... Bibeln är sanningen.

Min slutsats är alltså att sidorna är islamofobiska minst, och driver en politisk agenda som mest.

Men då förstår jag inte syftet med tråden: ska vi här ta upp alla fördomar och osanningar för att motsäga dem, bara för sakens skull? Varför kan inte den som är intresserad av ämnet helt enkelt läsa en Religionshistorisk bok, Koranen, en bok om Islam, eller varför inte Karen Armstrongs senaste?

Mvh -Dan

Shompola
Medlem

Inlägg av Shompola » 19 februari 2006, 12:38

Finns haditherna översatta till engelska? Om ja är ju de bästa källorna.

Calypze
Medlem

Inlägg av Calypze » 6 augusti 2006, 12:20

Hoppas det går bra att jag postar i denna intressanta tråd, trots att den varit nere ett tag.

Det är helt klarlagt att Muhammed gifte sig med Aisha när hon var sex år, och hade sex med henne när hon var nio (enligt den arabiska kalendern, åtta enligt gregorianska). Aisha säger ju det själv i en Hadith!

Narrated 'Aisha:

that the Prophet married her when she was six years old and he consummated his marriage when she was nine years old, and then she remained with him for nine years (i.e., till his death).
Finns i Sahih Bukhari, den samling av Hadither som anses vara mest autentisk.

http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamental ... 07.062.064

Varför skulle någon muslim hitta på denna Hadith?

Nån frågade förresten efter engelska översättningar av Haditherna. Och ja, det finns, iaf delvis. Här finns Sahih Bukhari, Sahih Muslim, Maliks Muwatta och (delvis) Sunan Abu Dawud översatta till engelska. Det finns även en sökfunktion så att man kan hitta nån specifik Hadith ifall man behöver det.
Han lär även ska ha rånat karavaner och dödat bl.a. judar.
Stämmer något av påståendena?
Det stämmer. Det var då muslimerna började plundra karavaner som mekkanerna började attackera den muslimska staten Medina med dess omgivningar. I Koranen talas det om fördelningen av krigsbytet, och det var ju en drivkraft i islams expansion. Muslimerna plundrade också karavaner under dom s.k "helgade månaderna". Enligt dåtida arabiska seder så var krig förbjudna under dessa månader. Detta för att säkra möjligheterna till handel i regionen.

Nu till judarna. I Medina bodde det tre judiska stammar, Banu Qurayza, Banu Nadir och Banu Qainiqa. Hur judarna hamnade i Arabien vet man inte riktigt. Enligt nån tradition har dom funnits där sedan biblisk tid, men en minst lika bra förklaring är att dom flydde dit efter Jerusalems förstörelse år 135. Det fanns även araber som konverterat till judendomen, och det ska till och med ha funnits ett judiskt kungadöme där under en period. Arabien var även en tillflyktsort för kätterska kristna som förtrycktes hårt i Bysans. Det var sådana kristna Muhammed mötte, vilket med all tydlighet visar sig i Koranen.

Hursomhelst, dessa judar var, bortsett från sin religion, mer eller helt arabiserade. De var uppdelade i stammar som araberna, dom talade arabiska, dom hade (förutom vissa undantag) arabiska namn och dom var helt integrerade i det medinska samhället. Det är uppenbart att judarna, med sina egna seder och en egen bok, gjorde ett djupt intryck på Muhammed. Muhammed var beredd att göra åtskilliga kompromisser för att få judarna att omvända sig till islam. Bl.a så antog han lördagen som helgdag för muslimerna, alltså samma helgdag som judarna hade. Muslimerna bad också mot Jerusalem, istället för Mekka.

Judarna hade dock inte mycket till övers för Muhammed, dom drev till och med med hans försök att omvända dem! Få judar blev muslimer. När Muhammed märkte att judarna inte tänkte bli muslimer så började han vända till arabiska traditioner istället. Muslimerna skulle nu be mot Mekka, och fredagen skulle vara helgdagen. En judisk poet, Abu Afak, som sades vara 120 år gammal, skrev satiriska nidverser om Muhammed. Han blev mördad.

När situationen blev mer allvarlig så förvärrades judarnas situation. Två av stammarna fördrevs, och deras egendom beslagtogs. Banu Qurayza bodde än så länge kvar, men Muhammed började se dem som ett hot. När man gjort sig kvitt den stora hotande arabiska koalitionen på 10 000 man (som utan framgång försökt få Banu Qurayza att vända sig emot Muhammed) så tog Muhammed itu med dem. Muslimerna belägrade Banu Qurayza. Hot om avrättning och förslavning fanns, men eftersom situationen var hopplös så valde man ändå att ge upp. Banu Qurayza bad om att bli skonade och få lämna Medina, precis som dom tidigare judiska stammarna fick. Detta förnekades dem dock, då Muhammed lät en av sina anhängare döma Banu Qurayza. Domen var att männen skulle avrättas, och kvinnorna och barnen skulle förslavas. Den vackraste kvinnan valde Muhammed ut att gifta sig med. Han hade sex med henne samma dag som han beordrat avrättningen av hennes make och far. Totalt avrättades cirka 600-900 män. Hur man skiljde mellan män och pojkar berättas det om i en Hadith från Sunan Abu Dawud:

Narrated Atiyyah al-Qurazi:
I was among the captives of Banu Qurayzah. They (the Companions) examined us, and those who had begun to grow hair (pubes) were killed, and those who had not were not killed. I was among those who had not grown hair.

Abu Abbas
Medlem

Inlägg av Abu Abbas » 23 november 2006, 21:59

Jag är själv muslim och faller väl, om man får använda ett av era citat, under denna kategori:
medan en grupp som ser det som förkastligt att Sharia ruckas på poängterar att Sharia inte kan ha fel
Återberättelsen som förklarar Aishas ålder återfinns i Imam Bukharis samling. Denna samling anses endast innehålla autentiska hadither av i princip alla muslimer. Med andra ord finns det inget uttrymme för att muslim att bestrida hadithens autencitet.
Angående frågan om huruvida Profeten kan anses vara pedofil skulle jag vilja fråga: enligt vilken definition? Pratar ni om dagens lagar där man räknas som pedofil om man har samlag med en person under 15 i t.ex. Sverige? Om man använder det som måttstock så var han ju fortfarande inte pedofil eftersom han inte lever idag i Sverige och lagen gällde inte på hans tid. I andra länder så är ju åldern betydligt lägre. Är man då pedofil i Sverige men inte i t.ex. Malta där åldern är 12? Om man ska gå efter lokala lagar, då kan alltså Muhammed inte ha varit en pedofil eftersom han inte lever idag där dagens lagar och normer gäller.
Då tycker jag att man istället bör gå efter den medicinska definitionen på en pedofil, som lyder:
The diagnostic criteria for pedophilia according to American Psychiatric Association:

A. Over a period of at least 6 months, recurrent intense sexual urges and sexual arousing fantasies involving sexual activity with a prepubescent child or children.

B. The person has acted on these urges, or is markedly distressed by them.

C. The person is at least 16 years old and at least 5 years older than the (prepubescent) child or children in A.

Så enligt denna definition var han inte en pedofil eftersom Aisha var i puberteten då äktenskapet fullbordades. Om han föredrog unga kvinnor som precis kommit i puberteten hade det inte gjort honom till en pedofil, utan då kallas det för hebefili. Men då tycker jag att man ska ha i åtanke det som påpekats om att Muhammed, om han nu vore hebefil, säkerligen inte hade gift sig med äldre änkor och han hade inte nöjt sig med endast en så pass ung fru.

Om man istället menar att även om äktenskapet inte gjorde honom till en pedofil, gjorde äktenskapet säkerligen att Aisha tog skada. Det finns ingenting som pekar på att Aisha såg äktenskapet som annat än lyckligt. Hon blev senare en av islams största lärde och hade stor makt i samhället. Ingenting pekar på att hon tog skada. Detta citat är relevant:
When the differences (in ages) is great, e.g. exceeds fifteen to twenty years, the results may be happier. The marriage of an elderly (senescent) not, of course, an old (senile) man to a quite young girl, is often very successful and harmonious. The bride is immediately introduced and accustomed to moderate sexual intercourse.
Theodor H. Vandevelde, Ideal Marriage : Its Physiology and Technique, Greenwood Publishing Group, 1980, p. 243.

Angående detta:
Enligt koranen eller någon/några hadither så är en flicka könsmogen och kan giftas bort när hon är 9 år... och så vitt jag vet så kommer 9 års gränsen från just att Aisha var 9 år när hon giftes bort med Muhammad.
Jag har kollat upp detta närmare, och enligt en islamisk lärd så ska inte en tjej gifta sig och ha sex om hennes kropp skulle ta skada, även om hon är i puberteten. Så förhåller sig islam till den frågan.

Angående frågan om striderna som Muhammed tog del i, så är jag besviken på nivån på forumet. Man för vidare vad man hört utan att kolla upp om det stämmer (frågan är iofs hur man kan göra det om man inte ens vet vart man ska vända sig och utan att ha grundläggande kunskap om islam) och ibland vräker man ur sig rena lögner!
Det stämmer. Det var då muslimerna började plundra karavaner som mekkanerna började attackera den muslimska staten Medina med dess omgivningar.
Det du "glömde" nämna är att mekkanerna torterade, mördade och fördrev muslimerna från Mecka och tog deras ägodelar. Så när muslimerna "plundrade" mekkanernas karavaner tog dom alltså tillbaka det som bestulits från dom! Muslimerna var då redan i krig med mekkanerna och fick använda dom metoder dom kunde för att åsamka mekkanerna skada - i detta fall genom att sabotera deras ekonomi.
Nu till judarna. I Medina bodde det tre judiska stammar, Banu Qurayza, Banu Nadir och Banu Qainiqa. Hur judarna hamnade i Arabien vet man inte riktigt.
Dom väntade sig att en profet skulle dyka upp i Medina och flyttade därför dit.
Det är uppenbart att judarna, med sina egna seder och en egen bok, gjorde ett djupt intryck på Muhammed. Muhammed var beredd att göra åtskilliga kompromisser för att få judarna att omvända sig till islam. Bl.a så antog han lördagen som helgdag för muslimerna, alltså samma helgdag som judarna hade. Muslimerna bad också mot Jerusalem, istället för Mekka.

För det första bad man mot Jerusalem redan innan man kommit i kontakt med judarna. Så påståendet att Muhammed bad mot Jerusalem därför att judarna gjort ett djupt intryck på honom och eftersom han hoppades att denna "kompromiss" skulle få dom att bli muslimer är lögn, i och med att man, som sagt, bad mot Jerusalem redan innan man kom i kontakt med judarna. Faktum är att man bytte Qiblah (riktning då man ber) från Jerusalem till Mecka när man kommit i kontakt med judarna. Så ditt påstående är, i ljuset av dessa fakta, helt absurt.
Vart har du fått din information om att muslimerna ursprungligen hade lördagen som helgdag, ifrån?
Muhammed märkte att judarna inte tänkte bli muslimer så började han vända till arabiska traditioner istället. Muslimerna skulle nu be mot Mekka, och fredagen skulle vara helgdagen.
Bytet av Qiblah från Jerusalem till Mecka skedde kort efter att Muhammed anlänt till Medina, innan konflikten med judarna började. Angående påståendet att Muhammed antog lördagen som helgdag, men bytte till fredag efter att judarna vägrade acceptera honom som profet, vart har du fått det ifrån?
En judisk poet, Abu Afak, som sades vara 120 år gammal, skrev satiriska nidverser om Muhammed. Han blev mördad.
Det stämmer helt enkelt inte. Även om det finns en rapport i ibn Ishaqs bok som nämner detta, har den ingen trovärdighet pga att den saknar berättarkedja. Med andra ord, ingen vet varifrån denna rapport kommer ifrån. Vi vet inte vem som fört berättelsen vidare och vem som bevittnat den, etc. Så den har noll trovärdighet. Eller är du beredd att acceptera rapporten som trovärdig pga att den ställer Profeten i ett negativt ljus?
När situationen blev mer allvarlig så förvärrades judarnas situation. Två av stammarna fördrevs, och deras egendom beslagtogs
.

Du "glömde" nämna anledningen till att dom fördrevs. Jag kommer till det sen.
När situationen blev mer allvarlig så förvärrades judarnas situation. Två av stammarna fördrevs, och deras egendom beslagtogs. Banu Qurayza bodde än så länge kvar, men Muhammed började se dem som ett hot. När man gjort sig kvitt den stora hotande arabiska koalitionen på 10 000 man (som utan framgång försökt få Banu Qurayza att vända sig emot Muhammed) så tog Muhammed itu med dem.
En klar lögn.

Så här gick det till:

När Muhammed kom till Medina såg han till att skriva ett avtal om fred och tolerans med judarna. En översättning till engelska av avtalet finns här:
http://www.constitution.org/cons/medina/con_medina.htm

Judarna och muslimerna hade alltså ett avtal om att försvara staden Medina och varandra, om staden attackerades.
Anledningen till att dom första två stammarna fördrevs var därför att dom bröt avtalet och attackerade muslimerna. Det handlade inte, så som du antydde, om att Muhammed hade ett hat mot judarna och bestämde sig för att fördriva dom, sådär apropå ingenting.

Sen skriver du att den arabiska koalitionen bestående av 10 000 man inte lyckades övertyga Banu Qurayza om att attackera Muhammed, men det är en klar lögn. Banu Qurayza anslöt sig till denna koalition och bröt därmed avtalet och det var just detta som fick Muhammed att attackera dom. När Banu Qurayza gav upp bestämde dom att en av deras allierade skulle bestämma om vad som skulle ske med dom och det var han, inte Muhammed, som beslutade att deras män skulle avrättas och deras kvinnor och barn tas tillfånga som slavar. Varför just denna bestraffning? Därför att den var i enlighet med deras egen lag, så som det nämns i GT:

They did battle against Midian, as the LORD had commanded Moses, and killed every male... The Israelites took the women of Midian and their little ones captive; and they took all their cattle, their flocks, and all their goods as booty. All their towns where they had settled, and all their encampments, they burned, but they took all the spoil and all the booty, both people and animals. (Numbers 31:7-11)

Pga att denna bestraffning var i enlighet med deras egen lag som dom följde, sade en av deras ledare som hette Hayi ibn Akhtab följande:

People, there is no harm in the implementation of God's laws. This was a directive of God, it was decided, it is a punishment, which God had prescribed for the Israelites.

Notera även vad Karen Armstrong skrev i hennes biografi om Muhammed. Hon påpekade att vid tiden för detta hade den bräckliga muslimska staten precis attackerats av en enorm arabisk koalition som så när utplånade muslimerna och det var deras egna allierade, judarna, som anslöt sig till dom och försökte förgöra muslimerna. Att inte slå tillbaka hårt hade varit att visa sig svag, vilket hade varit självmord då det hade gett signalen till araberna att muslimerna är svaga, vilket hade resulterat i ännu mer attacker. Det var, enligt henne, en fråga om överlevnad.

Calypze
Medlem

Inlägg av Calypze » 25 november 2006, 19:06

Alla citat kommer inte från mig, så jag svarar bara på det som är svar på det jag skrivit. En del av dina citat mot mig har jag också skippat, då dessa saker klämts in på andra platser. Om jag missat något, säg till!
Abu Abbas skrev:Angående frågan om huruvida Profeten kan anses vara pedofil skulle jag vilja fråga: enligt vilken definition? Pratar ni om dagens lagar där man räknas som pedofil om man har samlag med en person under 15 i t.ex. Sverige? Om man använder det som måttstock så var han ju fortfarande inte pedofil eftersom han inte lever idag i Sverige och lagen gällde inte på hans tid. I andra länder så är ju åldern betydligt lägre. Är man då pedofil i Sverige men inte i t.ex. Malta där åldern är 12? Om man ska gå efter lokala lagar, då kan alltså Muhammed inte ha varit en pedofil eftersom han inte lever idag där dagens lagar och normer gäller.
Detta är snarare en gråzon. T ex så skulle inte jag anse att en sextonåring som har sex med en fjortonåring är en pedofil, även om han på pappret har sex med en minderårig. Men de är ju iaf mycket närmare varandra åldersmässigt än en nioåring och en man i 50-årsåldern...
Abu Abbas skrev:Så enligt denna definition var han inte en pedofil eftersom Aisha var i puberteten då äktenskapet fullbordades.
Men han gifte sig ju med henne när hon var sex år, och ska ha blivit attraherad av henne redan när hon var fyra.

Att han väntade med att "konsumera" äktenskapet kan ju ha andra förklaringar, t ex fysiska...
Abu Abbas skrev:Om man istället menar att även om äktenskapet inte gjorde honom till en pedofil, gjorde äktenskapet säkerligen att Aisha tog skada. Det finns ingenting som pekar på att Aisha såg äktenskapet som annat än lyckligt. Hon blev senare en av islams största lärde och hade stor makt i samhället. Ingenting pekar på att hon tog skada.
Säger muslimerna ja!

Och Nordkorea är en demokrati...
Abu Abbas skrev:Det du "glömde" nämna är att mekkanerna torterade, mördade och fördrev muslimerna från Mecka och tog deras ägodelar. Så när muslimerna "plundrade" mekkanernas karavaner tog dom alltså tillbaka det som bestulits från dom! Muslimerna var då redan i krig med mekkanerna och fick använda dom metoder dom kunde för att åsamka mekkanerna skada - i detta fall genom att sabotera deras ekonomi.
Du överdriver grovt hur mekkanerna behandlade muslimerna. Såvitt jag vet var det någon enstaka muslim som dog i Mekka. Dessutom gick inte mekkanerna emot muslimerna förrän muslimerna började håna och förlöjliga deras gudar.
Abu Abbas skrev:Dom väntade sig att en profet skulle dyka upp i Medina och flyttade därför dit.
Säger muslimerna ja!

Judarnas egna traditioner är att de har bott där sedan biblisk tid. Tror traditionen sa att en del av judarna som följde med Moses ut ur Egypten bosatte sig i Arabien.

Den förklaring som jag finner mest trolig är att judarna där flyttade dit efter att området kring Jerusalem blev förbjudet område för judar. En annan möjlighet är att de flytt från bysantinskt förtryck. Kanske båda två är sanna. Hursomhelst så bör de ha bott i området länge, då de verkar, bortsett från religionen, ha varit helt arabiserade.
Abu Abbas skrev:Vart har du fått din information om att muslimerna ursprungligen hade lördagen som helgdag, ifrån?
Jag har läst att Muhammed var beredd på åtskilliga kompromisser för att omvända judarna.
Abu Abbas skrev:Det stämmer helt enkelt inte. Även om det finns en rapport i ibn Ishaqs bok som nämner detta, har den ingen trovärdighet pga att den saknar berättarkedja. Med andra ord, ingen vet varifrån denna rapport kommer ifrån. Vi vet inte vem som fört berättelsen vidare och vem som bevittnat den, etc. Så den har noll trovärdighet. Eller är du beredd att acceptera rapporten som trovärdig pga att den ställer Profeten i ett negativt ljus?
Så vem hittade på den historien då? En muslim? Inte kan väl Ibn Ishaq accepterat en sådan historia från en kafir?
Abu Abbas skrev:En klar lögn.

Så här gick det till:

När Muhammed kom till Medina såg han till att skriva ett avtal om fred och tolerans med judarna. En översättning till engelska av avtalet finns här:
http://www.constitution.org/cons/medina/con_medina.htm

Judarna och muslimerna hade alltså ett avtal om att försvara staden Medina och varandra, om staden attackerades.
Anledningen till att dom första två stammarna fördrevs var därför att dom bröt avtalet och attackerade muslimerna.
Nej, de förhöll sig neutrala i konflikten.

Dessutom så bröt väl Muhammed mot avtalet när han beordrade mord på de judiska poeterna? Poeterna utgjorde ju inget fysiskt hot.
Abu Abbas skrev:När Banu Qurayza gav upp bestämde dom att en av deras allierade skulle bestämma om vad som skulle ske med dom och det var han, inte Muhammed, som beslutade att deras män skulle avrättas och deras kvinnor och barn tas tillfånga som slavar.
"Vännen" var ju döende och inte vid sina sinnens fulla bruk.
Abu Abbas skrev:Varför just denna bestraffning? Därför att den var i enlighet med deras egen lag, så som det nämns i GT
Så enligt din logik så borde alla muslimer i USA dödas pga 11/9-01?
Abu Abbas skrev:Notera även vad Karen Armstrong skrev i hennes biografi om Muhammed. Hon påpekade att vid tiden för detta hade den bräckliga muslimska staten precis attackerats av en enorm arabisk koalition som så när utplånade muslimerna och det var deras egna allierade, judarna, som anslöt sig till dom och försökte förgöra muslimerna. Att inte slå tillbaka hårt hade varit att visa sig svag, vilket hade varit självmord då det hade gett signalen till araberna att muslimerna är svaga, vilket hade resulterat i ännu mer attacker. Det var, enligt henne, en fråga om överlevnad.
Karen Armstrong är ju känd för att vara en neutral källa...

Kanske skulle pröva att läsa en mer kritisk biografi, som Ali Dashtis 23 years: A Study of the Prophetic Career of Mohammad.

Skriv svar