Om vikingarna var hedningar eller ej

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Martin_
Medlem

Om vikingarna var hedningar eller ej

Inlägg av Martin_ » 7 september 2006, 21:29

Vilka källor finns det på vikingarnas religion? Enligt denna sida finns det inte särskilt mycket sagt om vad vikingarna egentligen hade för religion

http://stiglundberg.org/vikingar_hedningar/

Det mesta verkar ju ändå vara nerskrivet under 1200-talet

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 7 september 2006, 22:09

"Hedning" kan ju tolkas på olika sätt, att de inte var kristna är väl helt säkert.

Jag har funderat över ämnet, och läst någon rätt lång, utförlig och välskriven hemsida om källäget - undras om det var den du länkade till..? (En kommentar ang. solens o stjärnornas slocknande, i likhet med Uppenbarelseboken - Frans G. Bengtsson gjorde narr av parallellen, något i stil med "vad skall en hednisk profet ta sig till med sol och stjärnor för att slippa bli sedd som halvkristen?", ungefär.)

Relaterad tråd:
viewtopic.php?t=17450
Christer Samuelsson skrev:Man skall veta att det ingår många tolkningsprocesser längs denna kedja. Och dessutom är inte de isländska originaltexterna heller skrivna av personer som själva var så kallade "hedningar". Utan det var kristna människor som skrev dessa flera hundra år efter att Island antagit kristendomen (vilket det finns ett officiellt årtal och plats för: år 1000 på Island allting)

Därmed underförstått att de medeltida isländska författarna kanske inte visste hur de "riktiga vikingarna" uppfattade Valhall eller någon annan hednisk föreställning heller för den delen.

Nu skall man inte missförstå mig och tro att jag menar att de isländska myterna och sagorna är värdelösa källor. Tvärtom, de är alldeles underbara, men de måste behandlas mycket varsamt.

Martin_
Medlem

Inlägg av Martin_ » 7 september 2006, 23:28

Vad jag vet så har man väl hittat spår runtom i Sverige efter hedniska offerställen så det borde väl vara någon sorts källa utöver skrifter?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 7 september 2006, 23:36

Martin_ skrev:Vad jag vet så har man väl hittat spår runtom i Sverige efter hedniska offerställen så det borde väl vara någon sorts källa utöver skrifter?
Vad är det för spår?

Jag känner till en del som belagts etymologiskt, men inte mer. Har svårt att tänka mig arkeologiska belägg som "funkar", eller hur man säger. (Sen kan jag ju i sammanhanget nämna uppfattningen om kyrkor som byggts på samma plats som hedniska tempel, för att inte förvirra för folk i onödan, eller vad man nu tänker sig att det skulle vara bra för - har en pålitlig källa i min närhet som är tvärsäker på att det är en faktoid, det finns exempel men någon sorts regel har det definitivt aldrig varit tal om.)

Martin_
Medlem

Inlägg av Martin_ » 8 september 2006, 00:08

Ok, det var just det jag tänkte på. Det finns nämligen en plats i min närhet som det sägs att skotska munkar bygga en kyrka på, ovanpå en hednisk plats.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 19 september 2006, 09:31

man har ju hittat offerrester i gamla mossar och dylikt. dessa är visserligen oftast tidigare än vikingatid, men att en förkristen religion/sed har funnits i norden måste väl anses som belagt.

Skriv svar