Hur var det egentligen med lagen?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Corsair
Medlem

Hur var det egentligen med lagen?

Inlägg av Corsair » 12 december 2006, 20:16

Nu är inte jag en expert på Nya Testamentet. Har bara läst igendom det väldigt flyktigt. Men jag har hört från flera personer att Jesus personligen skall ha sagt att han ämnar inte att ändra ett enda ord ur lagen, utan att uppfylla den. Således är det väl inte underligt att hans lärjungar fortsatte att praktisera den judiska lagen.

Är det sant att Jesus inte ville förändra lagen, och vad menade han med att "uppfylla" den?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 12 december 2006, 20:47

Saxar ur bergspredikan, Matt 5:
Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla.
Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett.
Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket. Men den som handlar och undervisar efter dem skall räknas som stor i himmelriket.
Jag säger er att om inte er rättfärdighet överträffar de skriftlärdas och fariseernas, så kommer ni inte in i himmelriket.
Vad det hela betyder får du nog fråga någon annan om. Själv tycker jag att sista meningen där förtar intrycket av det tidigare. Fast det är ju bara en del av BP. Vad vet jag.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 12 december 2006, 21:18

I just Bergspredikan så skärper ju Jesus buden, så någon upphävan av lagen föreligger knappast.

Vad Jesus i stort ville, som jag har förstått det, var att ordna "rättning i leden" i den judiska tron. Jesus opponerade mot de irrläror han tyckter sig se. Samma sak var det ju senare med Luther, dem i övrigt inngen jämförelse, som ville ordna upp den dekadenta kyrkan.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 12 december 2006, 23:33

I Markusevangeliet har jag för mig, har jag läst motiveringen till varför en kristen ej behöver följa kosherreglerna (så har iaf kristna teologer tolkat det). Detta om något är väl att upphäva lagen?

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 13 december 2006, 08:56

Det är väldigt svårt att avgöra vad Jesus egentligen sa, eftersom det citat i evangelierna som tillskrivs honom, i bästa fall är andrahandsuppgifter, nedtecknade c:a 40 år efter hans död.

Dessutom är det uppenbart att författaren till Markusevangeliet (han sägs ha varit en lärjunge till Petrus) saknar kunskap om Palestinas geografiska förhållanden. Om författaren fått information om Jesus från Petrus (som var från Galiléen), så är det märkligt att så mycket fel begås.

I övrigt så är Markusevangeliet hårt redigerat, läs mer på http://en.wikipedia.org/wiki/Secret_Gospel_of_Mark
och om det redigerade slutet på Markusevangeliet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gospel_of_Mark

Till frågan. Det Jesus säger i Nya testamentet är ibland motsägelsefullt. Ta Bergspredikan som menar att man ska följa lagen, samtidigt som Paulus brev anger att man kan ha en friare hållning till lagen. De övriga evangelierna har också en hårdare inställning till Judendomen och är ibland på gränsen till antisemitiska. Var det verkligen Jesus avsikt?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 13 december 2006, 10:05

I diskussionen om ifall Jesus ville förändra lagen, är det inte riktigt relevant att diskutera vad petrus och andra sade om det hela. Vi måste tillåta Paulus att utveckla (eller förändra) kristendomen utan att lasta Jesus för det. Vidare är det väl Petrus som av gud får lära att kosher-reglerna inte behver följas, och jag tror inte att detta är beskrivet i något av evangelierna, även om jag är osäker på den punkten.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 13 december 2006, 11:25

Det är högst relevant eftersom Petrus, enligt traditionen var den som återgav händelserna i Markusevangeliet till Markus.

F.ö. återfinns Bergspredikan i två versioner, en i Lukas och en i Matteus.

Grottis
Medlem
Kontakt:

Re: Hur var det egentligen med lagen?

Inlägg av Grottis » 13 december 2006, 22:44

Corsair skrev:Är det sant att Jesus inte ville förändra lagen, och vad menade han med att "uppfylla" den?
Går vi efter evangelitexterna är det riktigt att Jesus inte ville förändra den mosaiska lagen. Inte ens när äktenskapsbryterskan är på väg att stenas i Johannesevangeliet har han några invändningar mot Lagen som sådan (att äktenskapsbrott skall bestraffas med stening intill döden) utan han motsätter sig strafffet därför att verkställarna själva inte är fria från synd.

När Jesus säger att han har kommit för att fullborda Lagen -- som var både en regeletik och en lagsamling i juridisk mening -- menade han förmodligen att han ville komplettera den med en sinnelagsetik. Det räcker inte att följa Lagens alla bud för att vara en god människa; man måste också innerst inne vilja följa dem, i tanken, intentionen och kanske också i fantasin. Den yttre laglydnaden måste åtföljas av en inre, i sinnet. Därför säger Jesus att redan att tänka på handlingar om otrohet är att begå äktenskapsbrott.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 13 december 2006, 23:47

Kan hitta rätt intressanta saker i markusevangeliet:
T.ex varför kristna visst då kan arbeta (mer än judar iaf) på sabatten!

Mark 2:23
Lärjungarna plockar ax på sabbaten
En sabbat tog han vägen genom sädesfälten, och lärjungarna började rycka av ax medan de gick.
Mark 2:24
Då sade fariseerna till honom: ”Varför gör de sådant på sabbaten som inte är tillåtet?”
Mark 2:25
Han svarade: ”Har ni aldrig läst vad David gjorde när han och hans män blev hungriga och inte hade något att äta?
Mark 2:26
Han gick in i Guds hus — det var när Evjatar var överstepräst — och åt upp skådebröden, som inga andra än prästerna får äta, och gav också dem som var med honom.”
Mark 2:27
Och Jesus sade till dem: ”Sabbaten blev till för människan och inte människan för sabbaten.
Mark 2:28
Alltså är Människosonen herre också över sabbaten.”

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 14 december 2006, 09:41

Corsair skrev: Är det sant att Jesus inte ville förändra lagen, och vad menade han med att "uppfylla" den?
Det är svårt att svara på pga de orsaker jag nämnde tidigare men man får aldrig glömma att Jesus, var född jude, var omskuren, hade judiska föräldrar och förmodligen uppfostrad enligt lagen och åt med största sannolikhet kosher. Det finns litet som tyder på att han frångått denna inställning.

Att det var på detta vis framgår också av de problem som Paulus brottades med. Enligt honom så behövde man inte vara jude för att bli kristen, dvs man slapp omskärelse (förmodligen till stor lättnad för många konvertiter) m.m., De judiska kristna menade naturligtvis att Jesus var messias för judarna och om man skulle kunna omfamnas av messias som måste man vara jude, mao man kunde inte välsignas om man var kristen hedning.

Denna ordning förändrade Paulus och gjorde kristendomen, från att vara en judisk sekt, till en religion som alla kunde ta del av.

Användarvisningsbild
Nissemumrik
Medlem

Inlägg av Nissemumrik » 6 januari 2007, 18:24

I korthet skulle man väl kunna säga att Jesus ville att man skulle följa lagens budskap, inte dess bokstav..? Som med sabbaten; syftet med sabbaten var ju föga troligt att göra livet surt för israeliterna, snarare ge dem lindring i sitt slit från dag till dag. Alltså var det viktiga med sabbaten inte att man inte FICK göra något, utan att man skulle få slippa göra något. Ung. så, verkar det rimligt?

// Mumrik

Richard J
Medlem

Inlägg av Richard J » 9 januari 2007, 02:48

Grottis skrev:
Corsair skrev: Inte ens när äktenskapsbryterskan är på väg att stenas i Johannesevangeliet har han några invändningar mot Lagen som sådan (att äktenskapsbrott skall bestraffas med stening intill döden) utan han motsätter sig strafffet därför att verkställarna själva inte är fria från synd.
Men det har ändå en rent praktisk betydelse för enligt samma logik är ingen människa fri från synd, utom Guds son...

Skriv svar