Historiskt viktiga svenska galna experiment söks

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Episteme
Tidigare medlem

Historiskt viktiga svenska galna experiment söks

Inlägg av Episteme » 8 augusti 2008, 01:14

I forskningssammanhang är Sverige en lilleputt. Sveriges främsta insats inom vetenskap är väl att ett antal svenska vetenskapsakademier genom Nobelpriset belönar framstående forskning i världen.

Dock har vårt lilla land gjort några betydande forskningsgärningar som vi förknippar med en rad namn som Linné, Celsius, Berzelius, Scheele, Arrhenius, Chydenius, Gullstrand, Carlsson, Olin etc.

Jag läste för en tid sedan boken "De galna experimentens bok" som var mycket upplysande om vad vetenskap är och hur vetenskapsmän arbetar. Som titeln avslöjar redovisar boken egensinniga vetenskapsmän ambition att ge vetenskapligt stöd åt sina egensinniga uppfattningar om verkligheten. Boken rymmer inga svenska vetenskapsmän eller exempel.

Svensk forskning som skulle kunna kvalificera sig till boken ovan tänker jag är det arbete som "Hemmens forsknings institut" och Vipeholmprojektet bedrev, eller det arbete som bedrevs inom rasbiologi.

Jag skulle gärna vilja få en lista på svenska vetenskapsmän som motsvarar den mer internationellt kände vetenskapsmannen t.ex. 1. Linné och Buffon 2. Chydenius och Smith.

Likaså söker jag efter fler svenska galna experiment.

Den efterfrågade informationen kan vara direkta upplysningar eller hänvisningar till andra källor.

Tacksam för svar kring mina efterlysningar samt mina påståenden i tråden.