kan ni komma på en bättre titel blir jag glad
Uppsatsen, handlar om "människans frihet och staten". Själva innehållet är en blandning av: Buddism, Hobbes The Matrix, Nietzsche och Marx
EDIT: Den ska visst in på onsdag kl 12:00 nu helt plötsligt så jag har tid att ändra
Den paradoxala friheten
Av: MarcuSSchober
Anne Frank
Människan är inte fri, våran egen kropp, egen hjärna och världen runt omkring oss är det som gör oss ofria. Jag ska nu försöka ge en så bra förklaring varför. Att förstå varför helt enkelt det enda vi kan göra.
Eftersom jag redan klargjort att människan inte är fri, har då inte människan en fri vilja? Jag säger, nej, människan har ingen fri vilja. Den största lögnen är att allting börjar med val. Våra handlingar är bara fysiologiska processer och vi kan inte i förväg bestämma vad vi ska göra. Själva orsaken till den här lögnen är att vi i efterhand skuldbeläggs. Detta ”skuldbeläggande” säger till oss ”Du skulle ju kunna ha gjort annorlunda”. Därför uppstår en illusion av att vi innan hade ett val. Hade man spolat tillbacka tiden precis innan handlingen ägde rum skulle du fortfarande ha valt det samma. Att man i förväg kan välja är därmed bara en illusion.
De val vi kommer att göra i framtiden bestäms redan långt innan beroende på hur vi utvecklas som människor. Den totala sanningen om vår fria vilja kan alltså sammanfattas med ett ord ”kausalitet”, orsak och verkan. Att ”förstå varför” är det enda vi kan göra, att ”förstå varför” är att ha makt och en väg mot insikt (den totala insikten förklaras i slutet av texten).
Saknaden av en helt fri vilja är en av de saker som gör oss ofria. Den andra delen som gör oss ofria är den värld som vi lever i, d.v.s. Staten, samhället, normer, människor m.m.
Staten är alltså en av de saker som gör oss ofria men vad är egentligen en Stat? När går man från samhälle till en stat? Och när går man från en grupp med människor till ett samhälle. Människan är en social varelse, och det går inte att undgå. Och som en social varelse bildar man grupper och dess blir tillsist samhällen. När man går från grupp till ett samhälle tror jag är när man tillsammans arbetar för sin överlevnad och delar upp arbetet. Te.x. en hugger ved som man kan använda för att värma sig, en annan jagar djur för att kunna bistå med mat, en annan gör kläder, en annan sår vete o.s.v. Samhället blir tillsist en stat när de, 1: förfogar över något slags territorium 2: de har lagar som bestämmer vilken etik människor ska leva efter. (te.x. Det är olagligt att mörda någon, enligt naturlagarna är detta fullt tillåtet) 3: det är några som bestämmer mer än andra. När dessa tre krav är uppfyllda anser jag att en samhället övergår till en stat.
Syftet med staten är i teorin att ”värna om vår frihet”. Men staten är bara ytterligare en av de saker som gör oss ofria.
Många av dagens politiska konflikter handlar om att man definierar frihet olika och de två vanligaste sätten att definiera frihet är genom ”positiv frihet” (vilket betyder att man har en stark stat som låter människorna förverkliga sig själva) och genom ”negativ frihet” (vilket betyder att man ska få göra vad man vill utom att kränka någon annans ”frihet”). Men om man tänker efter lite så ju dessa 2 friheter egentligen samma sak, båda trycker ner människan. I en positiv frihet så stjäl staten från dig genom skatt och den vägrar låta dig uppnå dit du verkligen vill. I en negativ frihet stjäl kapitalet ifrån dig. För om man ska anses vara fri så har man rätt till frukten av sitt arbete men detta stjäl kapitalisterna från dig. Den negativa friheten placerar dig även i ett fack efter de förhållanden du föddes till. Föddes du fattig fortsätter du vara fattig. Alltså är båda sätten ett sätt att hålla tillbacka människan. Och ja, ”kapitalisterna” trycks också ner för om de inte driver sitt företag på ”det sätt som samhället kräver” så kommer även de bli fattiga och nertrycka av någon annan.
Bryt kontraktet mot staten i den positiva friheten och du blir slängd i fängelse, Bryt kontraktet mot samhället i den negativa friheten och du svälter ihjäl och dör.
Om vi lyckas ta bort staten då, vad händer då? Anarki… så fort man hör det ordet så slår ens moderna västerländska tankesätt in och genast föreställer man sig ett laglöst kaos där ”egoisterna/människorna” går över lik för att tillfredställa sina ”kapitalistiska/västerländska behov”. Denna syn stämmer förmodligen, om vi skulle skapa en anarki i det samhället vi har nu skulle nog det scenariot ovan utspela sig. Det man nu måste förstå är varför, det är inte anarkismen i sig som det är fel på utan det är människorna som lever i den som det är fel på. Människan är inte född egoist utan det är något som samhället transformerar en till. Så med de värderingar som vi har idag kommer aldrig en Anarki att fungera. Men precis som egoismen är åsikter och värderingar inget man födds med, så för att en anarki ska fungera måste alltså folket ha andra åsikter och värderingar än vad som idag råder i vårt samhälle. Antagligen måste vi då ha precis som Marx säger, en stark stat ”något nödvändigt ont”. Men även om vi skulle uppnå en utopisk anarki där staten är upplöst skulle vi fortfarande vara fångar i samhället och inom oss själva.
För även om den ”bestämmande staten” är borta så finns fortfarande ett samhälle kvar. Människan är i grunden en social varelse och därför så kommer det alltid att finnas någon form av samhällen. I det här samhället så finns det precis som i staten vissa regler som man måste följa, man måste ta hänsyn till de andra i samhället och leva på det sättet som samhället kräver, du måste alltså leva efter samhällets normer. Dessa normer kan skilja sig stort beroende på vilket samhälle man lever i och ”straffet” för att bryta dessa normer kan även det kraftigt variera. I något samhälle kanske man ska fira en viss högtid, gör du inte det ser alla dina grannar ner på dig. I ett annat så måste du ge plats för äldre på bussen, gör du inte det kommer den gamla klaga på dig. Om du totalt vägrar anpassa dig själv efter samhället du lever i kan du tillsist frysas ut och lämnas till att svälta ihjäl och dö.
Ett samhälle har precis som en stat ett antal regler du måste följa, så även om vi lever i en utopisk anarki så förtrycker ändå världen runt omkring dig.
Hur man än lyssnar på alla filosofers och politikers teorier om hur vi kan bli fria så är det alltid något som trycker ner oss. Vare sig det är staten, samhället, normerna, andra människor, naturen, våra förutsättningar o.s.v. Man kan endast bli kvitt dessa i döden, och då måste väl det betyda att så länge man lever kan man aldrig bli fri.
Men om man alltid är ofri så kan det inte finnas någon frihet heller, det måste finnas en motpol. Svaret på detta är att man kan filosofera runt hur mycket man vill men den enda universella sanningen om människans frihet är att människan endast blir fri när man ”inser att man inte är fri”. Det är endast då människan kan öppna ögonen och se vilken värld man lever i. Och det är först när man förstår världen som man kan leva fritt inom dess ”ramar” och där, förverkliga sig själv. Alltså människans väg till frihet går inte genom staten, samhället eller andra människor. Vägen till frihet kan endast uppnås inom en själv. Man är sin egen frälsare.
Efter att ha kommit till denna ”totala insikt”, så har jag fortfarande inget svar på hur det ideala samhället ska se ut. Antagligen spelar det ingen roll i vad för sorts stat eller samhälle man lever i. Världen är vad du gör den till, och lycka är bara något psykiskt. Så svaret på frågan om hur det ideala samhället ser ut kan nog inte finnas genom att bygga ett samhälle utanför människans ”psyke”. Vägen till lycka kan endast uppnås genom människans inre.
"Det enda jag vet är att jag ingenting vet." (Sokrates)