Kristna sevärdigheter i Jerusalem

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Corsair
Medlem

Kristna sevärdigheter i Jerusalem

Inlägg av Corsair » 22 december 2006, 20:24

Jag har en resa planerad till Jerusalem i januari eller tidig februari. Förrutom att studera hade jag tänkt att gå på lite sight-seeing, och undrar därför om det finns några kristna sevärdigheter där? T.ex kyrkor och dylikt.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Re: Kristna sevärdigheter i Jerusalem

Inlägg av Anders Nyman » 6 september 2008, 14:28

Har själv varit i Israel och Jerusalem.. Kristna Sevvärdheter, ja, nu kanske du har varit dit redan. Om du tar med en Bibel dit på din resa, å har Bibeln som en Guide där nere så då finns det ju en hell uppsjö av kristna sevärdheter, tillexempell Golgata,, Himmelfärdsplatsen, det närliggande Betlehem, med Jesu Födelseplats.. Ja, det finns ju en uppsjö av Kristna sevärdheter.. Om du nu har varit dit så hoppas jag din vistelse var bra där nere. Själv så har jag varit där två gånger på 80-talet, 1984 och 1985 och sedan 1999.. Å, det finns så otroligt mycket att se och uppleva där nere. 8-)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 7 september 2008, 08:52

Kom på, denna port som Jesus red in igenom på en Åsna in i Jerusalem, finns ju på denna södra mursidan av Jerusalem, okej den är ju Igenmurad idag, men änndock en kristen sevärdhet.. För man kan ju än i dag se konturerna efter denna port. :wink:

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 7 september 2008, 15:21

Måhända den som letar även kan få se benen av de fem fiskarna, den första stenen som kastades, eller vattnet som förvandlades till vin. :)

Eller allvarligare (lite); med tanke på efterfrågans storlek och art, så är det ju givet att det förekommer en myckenhet sevärdheter vars historiska förankring inte är av allra högsta karat. Så att säga. Som konturerna efter porten som Jesus red in igenom -- nu kanske det finns finfina bevis för att denna var i fullt bruk strax före det första judisk-romerska kriget, men jag undrar just hur många turister som efterfrågar sådant.

Krook
Medlem

Inlägg av Krook » 8 september 2008, 18:28

Israel är så pass litet att man gott ska unna sig att resa runt. Det tar inte lång stund att åka någonstans och jag tycker att man ska se:
Genesarets sjö (man kan bada i varma källor i Hamat Gader syd ost om sjön vid jordanska gränsen efter att ha sett sjön)
Jeriko*
Nasareth
Betlehem*
Hebron och Abrahams grav*
Massadaklippan
Döda Havet

*Kolla upp säkerhetsläget innan resa.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 8 september 2008, 18:40

Latrun viewtopic.php?f=37&t=10923&start=0&st=0&sk=t&sd=a
Beersheva http://www.iafmuseum.com/pages/1/index.htm

Givna på resan för oss militärteknikcentriker. Jag har inte varit där.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 8 september 2008, 20:14

Krook skrev:Israel är så pass litet att man gott ska unna sig att resa runt. Det tar inte lång stund att åka någonstans och jag tycker att man ska se:
Genesarets sjö (man kan bada i varma källor i Hamat Gader syd ost om sjön vid jordanska gränsen efter att ha sett sjön)
Jeriko*
Nasareth
Betlehem*
Hebron och Abrahams grav*
Massadaklippan
Döda Havet

*Kolla upp säkerhetsläget innan resa.
Massadaklippan som du nämner i ditt inlägg,,, dit opp var jag en av gångerna jag var ner till Israel, å det var en faschinerande upplevelse.. Hela Berget/Klippan är ju drygt 400 meter högt, men i och med att denna stora klippa står i en stor jordsänka, så är det inte många meter över havet egentligen denna klippa är. Jag kommer inte ihåg, men jag har för mej att det någon sa att över havsnivån så är själva klippan 4 - 5 meter hög bara. :)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 12 december 2008, 09:03

Klagomuren som den kallas för,, är resterna av det Tempel som det står om i Bibeln. :wink:

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem

Inlägg av medundersåte » 12 december 2008, 11:30

Den heliga gravens kyrka är väl mest känd av de kristna sevärdheterna i Jerusalem.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 12 december 2008, 17:16

medundersåte skrev:Den heliga gravens kyrka är väl mest känd av de kristna sevärdheterna i Jerusalem.
Till den kyrkan som du nämner har jag varit till och det är en väldigt vacker kyrka, fast jag tycker den mer liknar en Katedral invändigt än en kyrka.. :wink:

Skriv svar