Hvorfra fik vikingerne ideen til at lave en blodørn, a blood eagle? Var det en særlig straf, som Ivar Benløs og andre udførte på ikke mindst kristne?
Var de mon inspireret af rejserne til Miklagård i det byzantinske rige? Her kan de have stødt på billeder og fortællinger om engle, disse væsener man havde udstyret med vinger.
Er der gjort fund af skeletter, der bærer præg af, at offeret har været udsat for en ”blood eagle”?
Der er jo nogen, der mener, at "riste en blodørn på ryg" er en myte.
Blodørn inspireret af englevinger?
- Fredrik Andersson
- Medlem
Re: Blodørn inspireret af englevinger?
Ja jag har då aldrig hört talas om arkeologiska bevis för att ett skelett blivit utsatt för "blodörn". Vad jag vet så är det väl endast i kristna källor som fenomenet förekommer? Eller finns det beskrivet i de isländska sagorna eller liknande?
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"
Att rista blodörn får nog anses höra hemma i sagornas värld. Utan att vara någon expert på den tiden så vågar jag ändå påstå att avrättningsmetoden var tidsödande, ineffektiv och knappast tjänade något syfte.
Tja, syftet var ju INTE att döda så enkelt som möjligt. Utan syftet var att döendet skulle vara jobbigt. Och gärna se dramatiskt ut, förstås.lago skrev:. Utan att vara någon expert på den tiden så vågar jag ändå påstå att avrättningsmetoden var tidsödande, ineffektiv och knappast tjänade något syfte.
Så invändningen att det var ineffektiv och tidsödande faller av sig självt.
Man kan tänka sig att OM det utfördes, krävde det att den som gav ordern gillade att "ta i lite".
Annars finns det andra sätt att ta livet av folk på ett plågsamt sätt, utan att man behöver anstränga sig, eller smutsa ner händerna speciellt mycket