Nazaréerna

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Corsair
Medlem

Nazaréerna

Inlägg av Corsair » 1 maj 2012, 22:06

Halloj,

Jag söker efter information, helst tillförlitliga fackböcker (som inte egenhändigt snickrats ihop av någon internetfanatiker), om nazaréerna! Jag talade på sistone med en person som hävdade sig vara en notzrim, och gav mig adressen till en hemsida jag slösurfat på lite då och då sedan dess men begriper inte så mycket.

Hoppas allt är gött med er, hittade nyss tillbaka till skalman! :)

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Re: Nazaréerna

Inlägg av Leonidas » 2 augusti 2012, 11:52

Corsair skrev:Halloj,

Jag söker efter information, helst tillförlitliga fackböcker (som inte egenhändigt snickrats ihop av någon internetfanatiker), om nazaréerna! Jag talade på sistone med en person som hävdade sig vara en notzrim, och gav mig adressen till en hemsida jag slösurfat på lite då och då sedan dess men begriper inte så mycket.

Hoppas allt är gött med er, hittade nyss tillbaka till skalman! :)
Det är inte lätt då källorna är sentida (mestadels kyrkofäderna) och ebioniter och nazaréer omnämns som kättare i de flesta av dem. Mao svårt att värdera källorna. Läs denna blog http://jamestabor.com/2012/07/07/ebioni ... -of-jesus/ (författaren är övertygad att ebioniter och nazaréer är ättlingar till de första kristna. Dvs de tillhörde Jakobs (Jesus bror) följe och inte Paulus).

Skriv svar