Widsith skrev:
Så är då inte detta fastställande att någon ren ras aldrig existerat, att vi alla är korsningar och att vi alltid varit det, detsamma som att göra detta hela rastänkande onödigt? Varför skall vi sträva efter att dela upp mänskligheten i raser, då ett sådant korthus hela tiden faller samman, till följd av den ständiga "beblandningen"?
Här tycker jag du bedömer det hela orättvist, på gränsen till felaktigt.
Till att börja med kan man givetvis diskutera hur kladistiskt människorna utvecklats, och med tanke på frekvens en av fossil och tillräckligt underlag faller detta på sin egen orimlighet eftersom de är för få. jag är övertygad troende på en utvandring från afrika med mindre och mindre genbas, som följd av geografisk isloering, där till slut uppstår "rasgrupper" (bör väl också ha citationstecken?) och "raser".
De tre som nämndes som "raser" av D. L. bör kanske snarare ses som "rasgrupper", och där de riktigt homogen populationerna snarare är undergrupper till dessa, tex eskimåer (innuiter) öfolk i söderhavet, mm. Sydamerika borde rimligen kunna uppvisa populationer som är avsevärt avskilda från afrikaner. Bushmän borde också kunna vara ett lämpligt objekt.
Europeer kan sedan folkvandringstiden knappast vara ideala för att förtydliga detta, vi är nog rätt uppblandade, men trots detta ser man ju skillnad på oss och asiater.
Det andra jag vänder mig mot är när du säger att vi strävar efter att dela upp mänskligheten i "raser" (vilka jag antar du anser inte finns) det är ju inte så det gått till.
Det är ju tvärtom, att vi försökt få till en terminologi för att beskriva den verklighet vi uppfattar, nämligen att jordens folk är av olika typer, och man har försökt att sätta namn på detta. Att folk blandar sig är ett sentida fenomen, och ger ju mycket riktigt upphov till blandningar.
Men en blandning kan bara finnas om den är blandad av minst två ingridienter som är mindre eller inte alls blandade.
Eftersom den gografisk isolering är över, så blandas nu generna friskt med varandra. Men det betyder inte att det förut var oblandade, eller mycket mindre blandade och resultatet av långvarig inavel med smalare genbas och där individerna kunde beskrivas efter utseende, anatomi och karaktär.
Detta är samma sak med de andra djuren, slutar vi "ras"avel i morgon och blandar alla, slutar raserna att existera, men inte det faktum att de existerade förut, innan denna blandning.