Ordet "ras"

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 26 september 2004, 19:42

Dan Koehl skrev:
Armfeldt skrev:
Dan Koehl skrev: Förlåt? I vilken rasstandard är intelligensen omnämnd? Vilken ras?
Ursäkta, men vad menar du?
Dan Koehl skrev: På vilket vis är denna (enligt min mening felaktiga) jämförelse skarp?
Felaktig? Jag ville jämföra två arter så jag lättare kunde redogöra skillnaderna och likheterna mellan dem. Jag drog tydliga markeringar. .
Jag undrar i vilken rasstandard inom hundar som intelligensen nämns.

Du skrev ju tidigare här:
Armfeldt skrev:Om vi nu gör en skarp jämförelse mellan hunden och människan, så ser vi att det som utgör en hundras är utseendet och intelligensen.

Vad jag menar är att människosläktet inte avlar fram individer, vars intelligenskvot och utseende skiljer sig så stort som det gör hos hundar.
Detta är nytt för mig. Sedan när utgör intteligensen det som utgör en hundras? Vem mäter/hur mäts intelligensen hos hundraserna?

På vilket sätt är denna jämförelse skarp, jag tycker den är felaktig, var har du sett detta omnämnt, och på vilket sätt är en jämförelse mellan två arter (av vilka den ena är ett rovdjur och den andra en primat) relevant i en diskussion om raser?

Jag blev bara lite konfunderad här, och försöker förstå vad du menar.

:)
Ja, ok. Jag trodde du skällde ut mig för min jämförelse, så jag försökte kontra lite med att skälla halvt tillbaka. :)

Huruvida intelligensen hos en hund ligger till grund för dess rastillhörighet vet jag egentligen inte. Jag har däremot, genom min kusin som är hundfantast, fått höra att olika raser har olika intelligensnivåer.

Jag sökte lite på Google om hundars olika intelligensnivåer och hittade
Man kan dela in hundens intelligens i två olika typer:
* Medfödd intelligens, som kallas instinktiv intelligens och
* De kunskaper en hund skaffar sig under sin livstid, t.ex förmågan till problemlösning och inlärning, detta kallas adaptiv intelligens.
på den här sidan: http://home7.swipnet.se/~w-77537/inttest.html
På den sidan står det också hur man mäter en hunds intelligens.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 26 september 2004, 20:38

Armfeldt skrev:Jag har däremot, genom min kusin som är hundfantast, fått höra att olika raser har olika intelligensnivåer.

Man kan dela in hundens intelligens i två olika typer:
* Medfödd intelligens, som kallas instinktiv intelligens och
* De kunskaper en hund skaffar sig under sin livstid, t.ex förmågan till problemlösning och inlärning, detta kallas adaptiv intelligens.
Jag utgår ifrån att detta behandlar olika individers intelligens inom arten hund, men knappast att man rangordnar raser i olika IQ, och alltså kan mäta olika rasers IQ, eller definiera deras ras genom en sådan mätning.

Jag ville också säga att din kusin förmodligen inte har en vetenskaplig bekräftelse på vad som är hans åsikt, eller teori.

Mao, en "skarp" jämförelse mellan hundraser baserad på intelligens existerar inte, och kan inte sägas vara ett argument som på något sätt påverkar en debatt om huruvida det är relevent att indela människan i raser eller inte. Hundars ras definieras genom anatomiska exteriöra utseenden, och lite grand genom deras karaktär.

Det var detta jag ville utröna, för att belysa det icke relevanta i att försöka rasdefiniera intelligens, det är då man hamnar på djupt vatten.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 26 september 2004, 21:22

Widsith skrev:Den där herrn ser påfallande indisk ut, eller kanske Pakistan eller Sri Lanka... Nej, vad är det jag inbillar mig nu - den genetiska variationen är ju betydligt större inom raserna än mellan dem!"

Att raser finns, kan man se det genom att titta på folk? Genom den vardagliga människans iakttagelser skulle vi veta att det är så?

Med stöd i denna "jordnära" metod kan vi allltså säga att jorden är platt som en pannkaka, samt att solen och månen snurrar runt jorden, för det ser vi ju.
Jag vill absolut säga att det är framför allt genom att titta som en ras avgörs, det är i själva verket hela grunden till definitionen, historiskt sett. Går du till en hund- eller kattutställning så kommer du att upptäcka att ingen labbar med DNA, där står en tant eller farbror och tittar, varvid de gör en bedömning av individerna enligt en skriven standard som belyser sådana kompenenter som man kan se, utan DNA.

det officiella "beviset" för rastillhörigheten avgörs med pedigree, eller antavla, se ovan vad jag skrev om geografisk isolering, områdens "living capacity" etc för geografisk isolerade mänskliga populationer.

Ras och rastillhörighet har mig veterligen alltid varit tämligen godtyckligt och mätt visuellt. Det hör då till saken att skillanderna mellan raserna bör vara så tydlig eller unik att den skall vara tydligt synlig. (Inte i DNA test, utan genom att visuellt studera exemplaret. Grunden för raserna är geografisk eller årstidisolering. (Blommor inom en art som blommar i april när arten normalt blommar i juli-aug utbildar tex snabbare en egen ras, deras avelsbas är snävare, gener och egenskaper inavlas och förstärks, och populationen utbildar synligt avgränsande unika karaktärer jämfört med ett genomsnitt inom hela arten, eller en angränsande, avsnörd population.

Ras har aldrig definerats genom tillhörighet i specifik DNA struktur. Jag tror inte ens elfenben från de båda olika arterna asiatisk eller afrikanska elefanter kan skiljas genom DNA teknik, än mindre raser inom arterna. Mig veterligt har dock ingen ifrågasatt att inte dessa arter existerar.

Genetisk variation talas det om här. Jag är rädd för att här föreligger ett tankefel. Jag säger inte mer, men efter en stunds eftertanke så framstår detta argument inte särkilt starkt, som ett avgörande bevis för att raser inte existerar.

Angående de astronomiska avvikelserna så känns de för mig inte relevanta i denna diskussion, de har mer karaktären att försöka ge mina argument ett löjeväckande skimmer, på ett felaktigt manipulativt sett, eftersom de referar till något som (platt jord, egocentrisk världssyn) jag aldrig förespråkat. Lite ojuste argumentation skulle jag vilja säga :cry:

Som jag ser det är detta mer en filosofisk fråga, samt en evolutionär. För den som verkligen tror att jag och min kusin varierar mer inbördes, än jag och en dajak på Borneo finns tyvärr ingen räddning, det blir det en trossfråga. Jag kommer att vara mycket skeptisk till denna teori tills det slutgiltigt bevisats att en borneo dajak har mer gemensamt DNA med mig än min kusin.

Av det jag läst tidigare i beskrivningarna av denna forskning så verkar det lite grand falla på intellektuell capacitet hos dessa forskarlag.

Att som sagt, mäta slumpässiga individer tillhöriga sedan 1492 blandade populationer från europa, asien, afrika, och amerika (indianer) och försöka se vilken ras de tillhör, är inte intelligent, då har man liksom inte förstått vad en ras är.

Slutligen vill jag påminna om att rasbegreppet är den understa nivån i biologisk klassificering, ett sätt att systematisera, och det är inte samma sak som att värdera. Klassifieringen i sig följer i princip en gemensam bedömningsfaktor, denna är objektiv, och avgränsar individer genom grupptillhörighet oavsett om man diskuterar stam, klass, ordning, familj, släkte, art, underart eller ras.

Ibland möter man idag ett motstånd mot denna typ av klassificering, såvitt jag förstått bottnande i filosofiska grunder. Ofta av personer som samtidigt blandar ihop begreppen, text ras och art.

Linné som bla delade in individer i raser använde inte DNA teknik. Varför är det då relevant att blanda in den?

Låt säga att jag inhandlar ett mätinsrument med vilket man anayserar mineraler, vilket används för att analysera ett mineralogiskt slumpmässig taget prov i Botswana, med vilken jag vill fastställa olika mineralers närvaro, för att utröna om jag skall köpa mark där eller inte.

Någon ber mig nu att jag skall analysera ett antal Volvotraktorer av skilda årsmodeller, för att fastställa och bevisa detta så att de får anitikvitetscertifikat.

Jag kollar, och upptäcker att variationen mellan dessa fordon av samma årsmodell är större än mellan olika traktormärken. (Hur 17 detta nu kan vara möjligt??????) och säger att det existerar inte olika modeller, det har jag bevisat.

Jag undrar om traktorägaren tror mig då. Knappast. Han ser ju skillnaden.

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 26 september 2004, 22:29

Dan Koehl skrev:Jag vill absolut säga att det är framför allt genom att titta som en ras avgörs, det är i själva verket hela grunden till definitionen, historiskt sett. Går du till en hund- eller kattutställning så kommer du att upptäcka att ingen labbar med DNA, där står en tant eller farbror och tittar, varvid de gör en bedömning av individerna enligt en skriven standard som belyser sådana kompenenter som man kan se, utan DNA.
Visst är det så. Men det går tydligen numera även att rasbestämma hundar med DNA-tester:
http://www.bioedonline.org/news/news.cfm?art=973

Skillnaden mellan hund"raser" verkar således större än den mellan människo"raser".

Henrik

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 26 september 2004, 23:06

Henke skrev:Men det går tydligen numera även att rasbestämma hundar med DNA-tester:
http://www.bioedonline.org/news/news.cfm?art=973

Skillnaden mellan hund"raser" verkar således större än den mellan människo"raser".

Henrik
Jag hittade ingenstans att det går att bestämma, bara en massa kanske. Artikeln är väldtäkt på vetenskap tycker jag, ungefär som en kvällstidning journalist lyckats nästa sig in i akademins korridorer.

Jag citerar:
Herders include collies and sheepdogs; hunters contain hounds and terriers; and guard dogs boast mastiffs and bulldogs. The groups probably arose in the 1800s when Europeans first established breed clubs.
Collien (jag tror jag skrev det någon annanstans i denna tråd) skapades av viktorias gträdgårdsmästare i slutet av 1800-talet genom korsning av Border collie (herdehund) irländsk setter (Fågel-jakthund av pointertyp) gordon setter (Fågel-jakthund av pointertyp) och rysk vinthund (kallas också Borzoi, ren jakthund, jagar ifatt och dödar varg) Hur kan i en vetenskaplig artikel om hundraser denna hund sammanfattas i samma grupp som schäfern som härstammar från herdehundar sedan bronsåldern????

Det skrivs: "The groups probably arose in 1800" när en del av dem (tervurense/Groenendael) skapades i mitten av 1900-talet, schäfern under bronsåldern, borzoien togs till europa av Djingis Khan?

Vad är det här för blaj?

Är det inte självklart att det är större skillnad mellan Salukin som existerat 4 000 år och collien som existerat cirka 100 år?

En generalisering av huruvida hundraser skiljer sig mer än människorraser kan väl knappast låta sig göras på det här sättet?

Vilka skiljer sig i så fall mest från varandra och från människans raser? Raser inom hästar, höns, katter, hundar, duvor, gäss, ankor, får, grisar, kossor, siamesiska kampfiskar, guppys, kanariefåglar, och undulater?

Går detta att gradera?

Och eftersom europeiska rasegenskaper lär skall gå att se på cromagnon kranier vilka är 30 000 - 40 000 år, borde inte dessa ha större genetisk skillad än mellan Texel och Oxford down får? Eller mellan röd Oriental och rödmaskad Siames katt (framavlade på 1950-1960-talet?

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 26 september 2004, 23:07

Dan Koehl skrev:Linné som bla delade in individer i raser använde inte DNA teknik. Varför är det då relevant att blanda in den?
Carl von Linné skrev:»Amerikanen är röd, kolerisk, upprätt; europeen hvit, sangvinisk, flitig; asiaten gul, melankolisk, uthållig; afrikanen svart, flegmatisk, slapp. Amerikanen är hårdnackad, nöjd och fri; europeen rörlig, skarpsinnig, uppfinningsrik; asiaten grym, praktälskande, girig; afrikanen slug, trög, indolent. Amerikanen är betäckt med tatuering och regerar efter sedvanor, europeen är betäckt af tätt afslutande kläder och regerar genom lagar, asiaten är höljd i vida kläder och regerar genom åsikter, och afrikanen är insmord med fett och regerar genom godtycke.»
Det torde väl vara uppenbart varför det inte räcker med Linné.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 26 september 2004, 23:16

Widsith skrev:
Dan Koehl skrev:Linné som bla delade in individer i raser använde inte DNA teknik. Varför är det då relevant att blanda in den?
Carl von Linné skrev:»Amerikanen är röd, kolerisk, upprätt; europeen hvit, sangvinisk, flitig; asiaten gul, melankolisk, uthållig; afrikanen svart, flegmatisk, slapp. Amerikanen är hårdnackad, nöjd och fri; europeen rörlig, skarpsinnig, uppfinningsrik; asiaten grym, praktälskande, girig; afrikanen slug, trög, indolent. Amerikanen är betäckt med tatuering och regerar efter sedvanor, europeen är betäckt af tätt afslutande kläder och regerar genom lagar, asiaten är höljd i vida kläder och regerar genom åsikter, och afrikanen är insmord med fett och regerar genom godtycke.»
Det torde väl vara uppenbart varför det inte räcker med Linné.
För mig är det inte uppenbart. Däremot är hans beskrivningar uppenbart färgade av den tidens uppfattningar. Men indelningen av raser är gjord på utseende och karaktär, inte genom DNA. Då och nu.

Bönder har avlat djur i raser sedan urminnes tider, utan DNA. Linnes beskrivning av raserna är något annat.

Han sa att svalor övervintrar på sjöbottnar också. Detta förtar inte hans beskrivningar av växter.

Jag tror det är viktigt att understryka något här, för att undvika missförstånd:

Begreppet ras uppfanns inte på 2000-talet av DNA genetiker.

Indelning, och beskrivning av raser har däremot genom åren ändrats, men preferenserna kvarstår: utseende, anatomi och karaktär.

Annars är det inte ras man talar om utan något annat. Då får man ge detta ett namn, inte bevisa att ras inte finns för att det inte går att mäta med DNA. (Vilket dock fortfarande står obevisat, länkarna på Internet som "bevisar" detta, har inte sett särskilt tunga ut)
Senast redigerad av 1 Dan Koehl, redigerad totalt 26 gånger.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 26 september 2004, 23:24

Och tack och lov för att indelning och beskrivning av raser har ändrats genom åren.
L.L. Cavalli-Sforza skrev:"Vi finner faktiskt att vilken befolkning som helst, oavsett hur liten, har enorm genetisk variation; i genomsnitt finner man 85 procent av all mänsklig variation inom befolkningsgrupper och endast 15 procent mellan dem. Att det finns 'rena' raser är myt, sprungen ur det faktum att de flesta européer är vita, afrikaner från söder om Sahara är svarta, många asiater bruna, och några få egenskaper till kan hjälpa att avgöra mer exakt individers geografiska ursprung. Det existerar inte jämlik enhetlighet under huden. Genetiska skillnader bland befolkningar och raser, oavsett hur de definieras, är små eller triviala i jämförelse med de inom dem. En till myt är att inter-ras hybrider är underlägsna och att rasblandning ska undvikas till varje pris. Graden av genetisk skillnad bland den mänskliga släktet är så liten att det är omöjligt att ras rasblandning är genetiskt farligt" (A Panoramic Synthesis of My Research 1999)
http://www.balzan.it/Premiati_eng.aspx? ... 0000000492
Senast redigerad av 1 Widsith, redigerad totalt 27 gånger.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 26 september 2004, 23:39

Widsith skrev:Och tack och lov för det.
L.L. Cavalli-Sforza skrev:"Vi finner faktiskt att vilken befolkning som helst, och bla-bla
Som sagt, DNA har aldrig varit en beskrivande faktor av raser under de senaste 400 åren.

Ett återkommande argument tycks vara den gentiska variationen inom en ras, vilken skulle vara ett argument för att den inte finns. (Försöker fortfarande fatta med vilken hjärndel detta resonemang förs...Hur kan man undersöka variation inom något, och sedan säga att det inte finns)

Jag har aldrig hört att närvaro av genetisk variation är omöjlig inom en ras. Men ponera att detta skulle vara riktigt. Ponera att jag ger dig rätt widsith.

Skall vi säga att det finns inte:

1 boxer
2 chihuahua
3 rottweiler
4 engelsk bulldogg
5 schäfer
6 labrador retriever
7 tax
8 amerikansk pitbull terrier
9 billy
10 bullterrier
11 pudel
12 kai
13 leonberger
14 basset hound
15 dvärgschnauzer
16 greyhound
17 fågelhund
18 pointer
19 samojedhund
20 dobermann
21 mastiff
22 lapphund
23 bullmastiff
24 dvärgspets
25 briard
26 mops
27 papillon
28 cocker spaniel
29 cairnterrier
30 schnauzer
31 dalmatiner
32 border collie
33 jämthund
34 hovawart
35 american staffordshire terrier
36 boston terrier
37 yorkshireterrier
38 afghanhund
39 borderterrier
40 löwchen
41 riesenschnauzer
42 shih-tzu
43 weimaraner
44 bolognese
45 shetland sheepdog
46 smålandsstövare
47 beauceron
48 foxterrier
49 australisk kelpie
50 borzoi

För de har en genetisk variation i sitt DNA.

Skall vi förbjuda användandet av namnet på dessa raser?

Katter: Abessiner American Curl Am. korthår
Asian Balines Bengal
Bombay Brittiskt Korthår Burma
Burmilla Cornish Rex Devon Rex
Egyptian Mau Europé Exotic
Helig Birma Huskatt Javanes
Korat Manx Maine Coon
Norsk Skogkatt Ocicat Oriental
Perser Pixie-Bob Ragdoll
Russian Blue Scottish Fold Siames
Sibirisk katt Snowshoe Sokoke (ny)
Somali Sphynx (Sfinx) Turkisk Angora
Turkisk Van

Finns de inte om det ej går att bevisa med DNA?

Duvraser: duvraser: Makedonisk Donek, Budapest-högflygare, Serbiska-högflygare, Engelsk Modena, Svensk tumlare och Novisad-högflygare.

Icke existerande?

Får: gutefår, pälsfår/gotlandsfår, ryafår, finullsfår samt de oförädlade s.k allmogefåren - gestrikefår, roslagsfår, dala pälsfår, helsingefår, svärdsjöfår, värmländska skogsfår och åsenfår.

Bort med allt detta för DNA varierar inom rasen?

Vad får vi då kalla dem typ, sort, märke, form, vad får vi använda för benämning?

Varför skall man inte få använda ordet ras, för de skillnader som innefattas i den ursprungliga definitionen av ordet?

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 26 september 2004, 23:48

Det finns många djur i vår värld...

Läs gärna Cavalli-Sforza, Koehl.

Själv vill jag gärna citera Nationalencyclopedien, eftersom den utan invändningar här använts som tillförlitlig källa:
Samtidigt som rastänkandet i Europa under 1930- och 1940-talen fick alltmer påtagliga politiska konsekvenser (se även rasism), kunde forskningen konstatera att försöken till indelning av människosläktet i rastyper var humanbiologiskt irrelevant. Med boken "Genetics and the Origin of Species" (1937) lade Theodosius Dobzhansky grunden till den s.k. moderna syntesen av populationsgenetik och darwinistisk utvecklingslära. Den innebar att faktiska populationer i st.f. rastyper blev objektet för forskningen, och innebörden av begreppet ras ändrades från att syfta till typer och skillnaderna mellan dem till att representera genetiska anpassningar till omgivningen, framkomna genom naturlig selektion. Inom den nutida fysiska antropologin koncentrerar populationsgenetiker sig i ökande grad på studier av den allmänna distributionen av enstaka eller några få genetiska drag snarare än på studier av den genetiska sammansättningen hos specifika populationer.
Modern genetisk forskning har visat att de traditionella sju geografiska raserna (kaukasoider, negrider, mongolider, sydasiatiska ursprungsfolk, indianer, oceanier och australider) enbart kan svara för 6,3 % av den genetiska variationen inom världens befolkning. En undersökning av underuppdelningen av de "geografiska raserna" i 170 s.k. lokala raser resulterade i ytterligare 8,3 % samvariation. Det innebär att oavsett om människosläktet indelas i mer än hundra olika "raser", finns den genetiska variationen till över 85 % inom och inte mellan "raserna". Med bakgrund i detta resultat konkluderade 1972 den amerikanske genetikern Richard C. Lewontin (f. 1929) att indelningen av människosläktet i olika raser "är socialt värdelös och direkt förödande för sociala och medmänskliga förhållanden. Eftersom rasklassifikation även visat sig sakna genetisk och taxonomisk betydelse finns det inga skäl att ha den kvar".
Just det. Inga skäl alls. Boxer eller Chihuahua hör inte hit.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 26 september 2004, 23:48

L.L. Cavalli-Sforza skrev:"Vi finner faktiskt att vilken befolkning som helst, oavsett hur liten, har enorm genetisk variation; i genomsnitt finner man 85 procent av all mänsklig variation inom befolkningsgrupper och endast 15 procent mellan dem.
Intressanta siffror för övrigt.

Vad 17 är det här för siffror som det refereras till?

Men om de är sanna, jag undrar om det är 15 procent mellan Groenendael och Tervurense, eller 15% mellan raserna oriental och siames...Anser herr Forza att dessa finns?

I synnerhet som vi har 99% gemensamt med chimpansen, det lärde jag mig en gång i tiden, om jag skiljer hela 15% från en bushman, men bara 1% från en chimpans, vem av oss är närmast släkt enligt herr Forza?

Tänk att skatteengar används till Forzas forskning...

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 26 september 2004, 23:53

Sforza och NE verkar samstämmiga...

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 26 september 2004, 23:54

Widsith skrev:Eftersom rasklassifikation även visat sig sakna genetisk och taxonomisk betydelse finns det inga skäl att ha den kvar".
Just det. Inga skäl alls. Boxer eller Chihuahua hör inte hit.[/quote]

Varför hör de inte hit? De är ju raser.
NE skrev:Inom den nutida fysiska antropologin koncentrerar populationsgenetiker sig i ökande grad på studier av den allmänna distributionen av enstaka eller några få genetiska drag snarare än på studier av den genetiska sammansättningen hos specifika populationer.
Det innebär att oavsett om människosläktet indelas i mer än hundra olika "raser", finns den genetiska variationen till över 85 % inom och inte mellan "raserna".
Och? om genetiska variationen är över 85% inom siamesraserna än mellan dem och perser finns inte siames och perser då?

Beskriver NE siameskatter eller boxer? Får de finnas?

Eller finns det inga skäl att ha kvar dem kvar enligt vissa människor som vill bestämma vad andra kallar dem?
Senast redigerad av 2 Dan Koehl, redigerad totalt 26 gång.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 26 september 2004, 23:55

Dan Koehl skrev:(Försöker fortfarande fatta med vilken hjärndel detta resonemang förs...Hur kan man undersöka variation inom något, och sedan säga att det inte finns)
Utan att ta ställning i sakfrågan (för tillfället) kan jag nog svara på åtminstone den frågan:

Om x påstår att a, b och c hör till samma "ras" (si, så fina citationstecken!) kan y mycket väl undersöka den genetiska variationen inom denna av x stipulerade grupp utan att för den skull ipso facto erkänna att de utgör eller tillhör en "rasgrupp".

Om någon påstår att kungahuset, FPU, FBU, SAC, Röda korset och Djurens befrielsefront utgör en ideologiskt besläktad grupp kan jag mycket väl undersöka den ideologiska variationen inom denna "grupp" utan att för den skull erkänna att de utgör just en sådan ideologisk grupp.

Jag kan med andra ord inte se något problem i detta.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 26 september 2004, 23:59

Dan Koehl skrev:
L.L. Cavalli-Sforza skrev:"Vi finner faktiskt att vilken befolkning som helst, oavsett hur liten, har enorm genetisk variation; i genomsnitt finner man 85 procent av all mänsklig variation inom befolkningsgrupper och endast 15 procent mellan dem.
[...]

I synnerhet som vi har 99% gemensamt med chimpansen, det lärde jag mig en gång i tiden, om jag skiljer hela 15% från en bushman, men bara 1% från en chimpans, vem av oss är närmast släkt enligt herr Forza?
15% av den mänskliga variationen, inte 15% av hela det genetiska materialet.

Skriv svar