/Martin
Glömda och försvunna sedlar
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Re: Glömda och försvunna sedlar
Stort tack cats!
MVH
Hans
MVH
Hans
- Belisarius
- Medlem
Rätt roligt med de här diktatorerna. Saddam var fin.
Checka siffrorna på Mobotos sedel som han tryckte för att betala sina soldater.
Den här har jag inte hämtat ut själv utan fått av sådana som blev evakuerade när Kabila blev för närgången. Sedeln hade en andel i att Mobotos krigslycka vände.
Soldaterna blev inte glada av att få sedlar som var så stora att ingen kunde växla dem, alltså i princip oanvändbara
Checka siffrorna på Mobotos sedel som han tryckte för att betala sina soldater.
Den här har jag inte hämtat ut själv utan fått av sådana som blev evakuerade när Kabila blev för närgången. Sedeln hade en andel i att Mobotos krigslycka vände.
Soldaterna blev inte glada av att få sedlar som var så stora att ingen kunde växla dem, alltså i princip oanvändbara
- Bilagor
-
- jippiii jag är miljonär!
- 5miljoner.jpg (74.08 KiB) Visad 3448 gånger
Senast redigerad av 1 cats, redigerad totalt 13 gånger.
Fick inte länken att öppnas. Något med ActivX gör att Explorer slocknar för migHans skrev:Detta måste vara en guldgruva för den intresserade:
http://www.banknotes.com/images.htm
MVH
Hans
Zaïre var ett märkligt land, snarare så att man i en del av landet så vägrade man ta emot dessa sedlar dvs i Kinshasa, vilket ledde till upplopp bland militären. Var olika växlingskurser i olika delar av landet,
3 olika växlingskurser för samma sedlar.
Inflationen var så hög att affärsidkare hade prissatt sina varor med färger och sen översatte det till
dagens pris i lokala valutan.
Banknotes sidan är en klassiker, funkar bra för mig.
3 olika växlingskurser för samma sedlar.
Inflationen var så hög att affärsidkare hade prissatt sina varor med färger och sen översatte det till
dagens pris i lokala valutan.
Banknotes sidan är en klassiker, funkar bra för mig.
Min fetstil.cats skrev:Kostade mig 20€
Det är ovetandes ett ganska intressant uttalande dock en aning utanför trådens ämne - att för dryga dussinet länder så har sedlarna standardiserats och bara mynten har sin nationella prägel kvar. Jag som bor mitt i smeten är väldigt positiv men en sedelsammlare är kanske mer reserverad.

http://www.ecb.int/bc/euro/coins/html/index.en.html
Nu orkar jag bara lägga ut en sedel:

http://www.ecb.int/bc/euro/banknotes/html/index.en.html
MVH
Hans
- David Asplund
- Medlem
Kommentar: Mycket rolig tråd. Min far var numismatiker och hade massor med pengar. De talar så mycket om den officiella identiteten ett land har och den historia man vill lyfta fram.
Besökte för ett par år sedan Myntkabinettet i Stockholm och baxnade över hur pengaväsendet såg ut förr. Hur kunde man hålla reda på myntsystemet? Finns det några liknande muséer som är värda att besöka?
Besökte för ett par år sedan Myntkabinettet i Stockholm och baxnade över hur pengaväsendet såg ut förr. Hur kunde man hålla reda på myntsystemet? Finns det några liknande muséer som är värda att besöka?
- Anders Nyman
- Medlem