Den ekonomiska krisen.

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av Hans » 17 maj 2021, 11:00

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 4 september 2021, 18:15

Lördagstankar om världsekonomin.

Jag har under minst fem år förutspått ett ordentligt börsras och att den moderna penningpolitiken där staterna försöker undvika varje ekonomisk nedgång genom att vräka ut likvida medel på marknaden kommer att upphöra. Skulder som inte kostar så mycket just idag men som kan bli förödande om villkoren ändras. Hur som helst har jag hittills haft fel - inte ens pandemin lyckades rucka på någonting utan det vände snabbt uppåt igen. :?

Nu sticker jag ändå ut hakan igen och påstår att det kommer en riktig skakig nedgång under hösten som kan förändra förutsättningarna att bedriva ekonomisk politik. Det känns alltid lika löjligt med dessa "räntebanor" som Riksbanken vill få oss att tro är något som de alltid själva styr över, men det är ju tryggt för den som tror att inte RB kan tvingas att höja Reporäntan om kapital plötsligt flödar ur landet. Inte ens diktatorer som Putin eller Erdogan kan förbjuda sina centralbanker att höja utlåningsräntan uppåt 20 % när det skakar till i ekonomin.

Läste häromdagen konkursrykten om det enormt stora kinesiska konglomeratet Evergrande Group som bland annat äger den svenska elbilsfabriken Nevs. Skulderna är större än Finlands BNP och långivarna börjar dra öronen åt sig. Är det något unikt med detta företag..? Om inte så kanske vi har en ny krasch på gång och om den kommer i Kina är det knappast förvånande. Inte ens kommunistpartiet har koll på den ofantligt stora svarta kreditmarknaden i landet.
Senast redigerad av 1 Amund, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 4 september 2021, 23:44

Markus Holst skrev:
17 maj 2021, 10:21
Vad händer med bensinen efter 2-3 månader? Jag visste inte att den hade bäst före-datum.
Bensin dunstar. Efter 2-3 månader har det som gör den lättantändlig dunstat, och den funkar inte riktigt i motorer längre. Med förvaring i trycktät behållare håller den typ 18 månader.

Det roliga med bensin i plastpåsar m.m. är att bensin löser upp tunn plast, så efter ett kort tag kommer en plastpåse att läcka som ett såll.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 20 november 2021, 18:51

här var det ingen ekonomisk kris
Villan på 220 kvadrat i Torekov lades ut till försäljning för 18,5 miljoner kronor.

En galen budgivning senare hade priset rusat ytterligare 13,5 miljoner.
– Det var mitt i perioden när alla våra badgäster är på plats, det var ett jättestort intresse, säger Peter Persson.

Säljaren använde huset som permanentboende men köparna, ett par från Stockholm, ska enligt mäklaren rusta upp det och använda det som sommarboende.
En sommarstuga för 31 millar ,det skulle man ha :D .

Jag roade mig med att räkna ut vad det skulle kosta om man köpte det med maximal belåning, kontantinsats ca 4,6 miljoner, sedan låna resten till 1,5% ränta.
Då får man en månadskostnad efter skattereduktion på drygt 23000. Det är naturligtvis väldigt mycket pengar, men det finns nog en hel del svenskar som skulle klara den kostnaden, i alla fall som permanentboende.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... 2-miljoner

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 17 mars 2022, 13:13

Det pågår just nu en tävlan mellan de politiska partierna öm åtgärder för att sänka drivmedelspriserna.
Nu senast är det M Kd Sd och V( 8O ) som gått samman för att sänka priset på diesel och bensin med 4 resp 5kr.

Samtidigt skriver Lars Calmfors i DN om riskerna med sådana åtgärder.
Bla skriver han;
Ett problem med sänkningar av bensin- och dieselskatterna är att de bidrar till att hålla uppe efterfrågan på olja. Därigenom blir det möjligt för oljeproducenter att ta ut högre priser än de annars skulle kunna. Det ökar Rysslands oljeinkomster och bidrar på så sätt till att finansiera Putins krig. Sveriges agerande har förstås liten effekt på världsmarknadspriserna, men om många länder gör som vi blir påverkan stor.
Avslutningen lyder sedan:
Sammanfattningsvis vore det bra om den ekonomiska diskussionen i Sverige kunde handla om mer än hur vi ska kompenseras för att kriget i Ukraina höjer våra levnadskostnader.
https://www.dn.se/ledare/lars-calmfors- ... rakt-in-i/

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 14 september 2022, 10:44

Cervenka om den ökande inflationen:
Men dagens monetära ordning innebär att pengar bara är värda något så länge vi har förtroende för dem. Historien har gång på gång visat att det är en ganska skör konstruktion. Misstron mot det finansiella systemet var redan före den nuvarande inflationskrisen ovanligt hög, vilket Bitcoin och andra alternativa valutor är ett symptom på.

Därför kommer Riksbankens ledning göra allt de kan för att återta kontrollen. Och räntan är, på gott och ont, de enda vapen de förfogar över.

Det som inte får hända är att vi börjar öka våra inköp, inte för att vi känner oss rika utan tvärtom av rädslan för att bli ännu fattigare: vetskapen att vi får mycket mindre för pengarna om vi väntar ett år.

Så föds en inflationsspiral. Och så demonteras ett lands ekonomi.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... ristersson

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 14 september 2022, 12:29

sonderling skrev:
20 september 2012, 12:35
Den här ekonomiska krisen som pågår just nu.
Har inte den pågått väldigt länge? Sedan hösten 2009 eller har det varit nån topp emellan som jag missat?
Själv känns det som om det håller på och bli ett normal tillstånd att ständigt leva på marginalen.

Och jag börjar undra om inte det är så att västvärlden sett sina bästa dagar.

Sonderling

Ps. tänkte först lägga den här tråden i Loungen men ja vi kan ju pröva här först.
När jag skrev det här så hade jag rätt dåliga tider, det kändes som det alltid var ekonomisk kris och för mig pågick det ytterligare 10 år. Nu är allting mycket bättre, därför känns det lite surt att alla börjar prata om en ny ekonomisk kris.
Men så tänker jag på 90-tals krisen som gick mig helt förbi. Jag hade jobb och lgh och livet rullade på som vanligt, tänker att så kan det ju bli nu med.

Sonderling

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 14 september 2022, 12:45

Men så tänker jag på 90-tals krisen som gick mig helt förbi. Jag hade jobb och lgh och livet rullade på som vanligt, tänker att så kan det ju bli nu med.
Så var det för mig också på 90- talet, nu har jag pension och samma lägenhet och än så långe rullar allt på som vanligt.
Men jag såg nu att min elräkning gått från 310 kr förra månaden till 570 kr den här månaden, och det är nog inte slutet.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 16 september 2022, 13:58

Det talas en del om att det kan bli planerade elavbrott i taxezon 3 och 4.
Har det någonsin inträffat sedan Sverige blev elektrifierat?

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 16 september 2022, 14:23

Verkar som att man förbjöd en del elanvändning under oljekrisen, men jag är för ung för att minnas om det var några planerade strömavbrott. Utöver de som görs p.g.a. rep/underhåll såklart.

Bild

https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 16 september 2022, 14:49

Sedan 70-talet har väl landet fördubblat sin elanvändning. Intressant vore att reda ut vari ökningen består. En orsak är så klart att vi är 25% fler idag.

masase
Stödjande medlem 2022

Inlägg av masase » 16 september 2022, 17:56

Markus Holst skrev:
16 september 2022, 14:49
Sedan 70-talet har väl landet fördubblat sin elanvändning. Intressant vore att reda ut vari ökningen består. En orsak är så klart att vi är 25% fler idag.
I min barndom i Sverige på 80-talet så var nästan alla småhus oljevärmda med stöd från lite direktverkande el. Minns när en person grävde ner jordvärme så var det väldigt exotiskt. Idag är väl värmepump det vanligaste om man inte har ved eller fjärrvärme?

Borde totalt ge en hel del extra effektbehov. SKulle vara intressant att se siffror.

I NL så går ekonomin fortfarande bra med stora behov av extra arbetskraft inom detaljhandel, it och service men molnen hopar sig.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 16 september 2022, 22:56

masase skrev:
16 september 2022, 17:56
Markus Holst skrev:
16 september 2022, 14:49
I min barndom i Sverige på 80-talet så var nästan alla småhus oljevärmda med stöd från lite direktverkande el. Minns när en person grävde ner jordvärme så var det väldigt exotiskt. Idag är väl värmepump det vanligaste om man inte har ved eller fjärrvärme?

Borde totalt ge en hel del extra effektbehov. SKulle vara intressant att se siffror.

I NL så går ekonomin fortfarande bra med stora behov av extra arbetskraft inom detaljhandel, it och service men molnen hopar sig.
Oljepannorna har förvisso bytts ut till luft-vatten-värmepumpar, bergvärme, pellets eller fjärrvärme, men samtidigt har direktverkande el kompletterats med luft-luft-värmepumpar. Det är svårt att avgöra om vi använder mer eller mindre el för uppvärmning idag jämfört med för 30-40 år sedan.

Jag skulle gissa att följande spelar större roll för den ökade elanvändningen:

25 procent större befolkning
Mycket fler elektronikapparater
Begynnande användning av el för laddning av bilar
Gigantiska serverhallar som inte fanns på 1980-talet
Gissningsvis kraftigt ökat tågresande (det var väl på botten på 1980-talet)
Gissar att vi använder mer el och mindre bensin för sådant som häcksaxar, motorsågar, gräsklippare, etc.
Mycket rymligare offentliga miljöer mer mer belysning: köpcentrum, lekland, arenor, etc.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 16 september 2022, 23:19

... och säkerligen mer el inom industrin.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 16 september 2022, 23:43

Och luftkonditionering av kontor, hem (funktionen finns på luftvärmepumpar), köpcentrum, etc. Det fanns väl inte på samma sätt på 1980-talet.

Skriv svar